تحقق شعار سال با مشارکت مردمی و جهادی در حوزه بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی


تحقق شعار سال با مشارکت مردمی و جهادی در حوزه بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی

به گزارش رکنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی ، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت نشست خبری نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین با حضور...

به گزارش رکنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی ، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت نشست خبری نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین با حضور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و سردار ابوالفضل طهماسبی جانشین بسیج سازندگی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمد آیینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست از برگزاری نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و سازمان راهداری در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: به‌رغم تمام تلاش‌ها هنوز، بیش از ۷۰ درصد مردم ساکن در بافت‌های فرسوده از مشوق‌ها و حقوق خود مطلع نیستند و ما در این بخش با سه چالش عدم توانایی مالی ساکنان این مناطق برای بازپرداخت تسهیلات، تشویق توسعه‌گران برای سرمایه‌گذاری و توجیه مالکان برای مشارکت با سرمایه‌گذاران مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه رفع چالش‌ها نیازمند حلقه میانی مورد اعتماد طرفین است، گفت: با توجه به اینکه مردمی سازی در این وزارتخانه مد نظر وزیر راه و شهرسازی قرار دارد، در حوزه بازآفرینی شهری در گام اول با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده با ۴۲۸ حلقه میانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه‌های این همایش دو روزه به دوره‌های آموزشی نحوه مذاکره با مردم، تبیین حقوق کلی، مطالبه گری، تسهیلات بانکی، معرفی مشوق‌های سرمایه گذاری، جلسات ویژه توجیه مالکان برای اعتماد به سرمایه گذاران، جلسه با همسایگان در حوزه بازآفرینی، همچنین برگزاری جلسات با گروه‌های مردمی برای کمک به ساخت مسکن و تامین خدمات روبنایی و زیربنایی به علاوه جلسات مربوط به راه روستایی اشاره کرد.

آیینی در ادامه اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ماه در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است و نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی‌ها و گروه‌های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود.

وی افزود: در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که این بناها جان ۱۰ میلیون نفر ساکن در ۶۹۰ شهر شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه را به خطر انداخته است. بنابراین نوسازی در اولویت قرار دارد؛ زیرا موضوع جان انسان‌ها در میان است.

تحقق شعار سال با مشارکت مردمی و جهادی در حوزه بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: وزیر راه و شهرسازی فرایند مردمی سازی این وزارتخانه را مد نظر داشته اند و از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی مردمی سازی بوده است و همه چیز در این مقدار اعم از سرمایه و زمین و حتی ساخت و نظارت از آن مردم است.

آیینی خاطرنشان کرد: ۲۳۴ شهر بسته تشویقی شهرسازانه خود را نوشته و اجرا می‌کنند و ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی را اجرا می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ رکورد صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده شکسته شد که بخش عمده‌ای از آنها ناشی صدور پروانه‌های ساختمانی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بافت‌های فرسوده بهترین جا برای اعتلای معماری ایرانی اسلامی است. ان شاءالله تا پایان سال به ۱۲۰ هزار نقطه در بازآفرینی شهری با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری یکی از بخش‌های پیشرو در نهضت ملی مسکن است، افزود: تا کنون به ۲۶۶ هزار واحد رسیده ایم و تا پایان سال به ۴۰۰ هزار واحد می‌رسیم. البته با حضور نیروهای جهادی امیدواریم از این عدد هم بالاتر برویم و رکورد دولت‌های پس از انقلاب را بشکنیم.

سردار ابوالفضل طهماسبی جانشین سازمان بسیج سازندگی - اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در حوزه مرمت و تکمیل واحدهای مسکونی اقشار آسیب‌پذیر و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بیش از ۱۲ هزار خانه را ساختیم. به ۱۶۳۸ روستا آبرسانی کردیم و این کار ادامه دارد. همچنین آسفالت ۱۷۰۰ کیلومتر راه مزارع روستایی انجام شد. در بخش آبخیزداری ۸۳۴ پروژه به اجرا رسید.

وی خاطرنشان کرد: در روز اول گردهمایی با حضور کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار می‌شود و در روز ۱۷ اردیبهشت تفاهم‌نامه همکاری میان مرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نیز چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌شود.


تحقق شعار سال با مشارکت مردمی و جهادی در حوزه بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان