تاکید ایران و چین بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در موضوع گرد و غبار


تاکید ایران و چین بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در موضوع گرد و غبار

در دیدار معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار ایران و مدیرکل دفتر مقابله با بیابان‌زایی چین، بر توسعه همکاری‌ها برای مبارزه با گرد و غبار تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد طهماسبی، مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار با سون گوئوجی، مدیرکل دفتر جنگلداری و مقابله با بیابان‌زایی جمهوری خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

طهماسبی در این دیدار ضمن تشکر از حضور هیأت چینی در این اجلاس گفت: ایران هم مانند کشور چین پیشینه‌ای طولانی برای انجام اقدامات لازم به‌منظور تثبیت کانون‌های گرد و غبار و تپه‌های ماسه‌ای دارد و ۶۰ سال است که در کشور ما این اقدامات انجام می‌شود.

وی افزود: همان‌طور که چین در سال‌های اخیر همکاری‌هایی را برای مقابله با گرد و غبار با کشورهای مغولستان، کره جنوبی و ژاپن آغاز کرده، ایران هم در منطقه غرب آسیا به دنبال ایجاد ائتلاف برای انجام اقدامات مشترک با کشورهای منطقه در این زمینه است.

دبیر ستاد ملی گرد و غبار ادامه داد: با توجه به این که اخیراً معاهده همکاری‌های ۲۵ ساله بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین منعقد شده است، تمایل داریم که مانند حوزه‌های اقتصادی، در بخش محیط‌زیست و مقابله با گرد و غبار نیز اقدامات مشترکی را با کشور دوست، چین، انجام دهیم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: همان‌طور که کشور چین در حوزه مقابله با گرد غبار وارد کار اجرایی با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است، ایران نیز اخیراً اقدامات عملیاتی میدانی و مشترک در این زمینه را با کشور عراق آغاز کرده است و دولت‌های ایران و چین می‌توانند با همکاری یکدیگر و انتقال تجربیات، به کنترل گرد و غبار در کشورهای خاورمیانه کمک کنند.

بیرگانی تاکید کرد: ایران به دنبال تأسیس یک مرکز و همچنین صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار در منطقه غرب آسیا است و می‌خواهیم کشورهای عربی منطقه خودمان را به مشارکت در این صندوق و مرکز تشویق کنیم. البته می‌دانیم که کشور چین نیز اقداماتی را در زمینه مقابله با گرد و غبار با امارات متحده عربی آغاز کرده است و می‌خواهیم در این زمینه با دولت چین همکاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات ایجادشده ناشی از ریزگردها در کشور ایران، بخش‌های دولتی مقابله با گرد و غبار و بیابان‌زایی در ایران از یکدیگر جدا شده است، به نحوی که در کشور ما، یک ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با مشارکت ۱۵ کشور تشکیل شده است، اما دفتر تخصصی مقابله با بیابان‌زایی در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

دبیر ستاد ملی گرد غبار اظهار داشت: امیدواریم برگزاری این اجلاس بتواند کمک کند که نتیجه خوبی برای انجام اقدامات عملیاتی لازم به‌منظور مقابله با گرد و غبار در کشورهای غرب آسیا و آسیای میانه به دست آوریم.

طهماسبی ادامه داد: ایران در یک سال گذشته در تلاش بوده است که کنوانسیونی را برای مقابله با گرد و غبار به سازمان ملل پیشنهاد بدهد که علاوه بر کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی، قطعنامه دیگری هم در زمینه ریزگردها به تصویب سازمان ملل برسد تا در این حوزه یک کنوانسیون بین‌المللی مستقل وجود داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت چین همان‌طور که از پیشنهاد ایران برای ثبت تاریخ ۱۲ جولای (۲۱ تیر) به عنوان «روز جهانی مقابله با گرد و غبار» حمایت کرد، از تصویب کنوانسیون بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل متحد نیز حمایت کند.

سون گوئوجی، مدیرکل دفتر جنگلداری و مقابله با بیابان‌زایی چین نیز در این دیدار گفت: چین سابقه زیادی در انجام پروژه‌های لازم برای مقابله با بیابان‌زایی دارد و اخیراً هم برنامه‌ای ملی را در زمینه کنترل کانون‌های گرد و غبار آغاز کرده است که امیدواریم با همکاری بین شهروندان با دولت چین، بتوانیم در این پروژه هم به موفقیت برسیم.

وی افزود: ژوئن (خردادماه) امسال، آقای شیء جی پینگ، رئیس‌جمهور چین اجلاسی را برای بررسی برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار در کشور چین برگزار کرد و همان‌طور که مساله گرد و غبار برای رئیس‌جمهور شما اهمیت دارد که شخصاً در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار شرکت کرد، این موضوع برای رئیس‌جمهور ما نیز حائز اهمیت است.

این مقام مسئول در جمهوری خلق چین ادامه داد: با وجود اقدامات انجام‌شده برای مقابله با بیابان‌زایی در چین، برخی مناطق کشور ما همچنان از مساله گرد و غبار رنج می‌برد و تمایل داریم که از همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه کشورهای صاحب تجربه در این زمینه، استفاده کنیم. همچنین تمایل داریم که بتوانیم تجارب کسب‌شده در چین در زمینه مقابله با گرد و غبار را به سایر کشورهای جهان انتقال دهیم.

گوئوجی با بیان این که روسیه نیز به ائتلاف کشورهای شرق آسیا برای مقابله با گرد و غبار پیوسته است، اظهار داشت: از زمانی که شبکه همکاری کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، مغولستان و اخیراً روسیه برای مقابله با گرد و غبار در شرق آسیا تشکیل شده است، کشورهای عضو در تلاش هستند تا اطلاعات خود را در این زمینه با یکدیگر به اشتراک بگذارند و جلسات مشترک بین این کشورها به صورت سالانه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به همکاری‌های چین و کشورهای عربی برای مقابله با گرد و غبار گفت: سال گذشته براساس دستور آقای شیء جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، قرار شد مرکزی برای انجام همکاری‌ها و تحقیقات مشترک بین چین و کشورهای عربی به‌منظور تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبار راه‌اندازی شود.

مدیرکل دفتر جنگلداری و مقابله با بیابان‌زایی چین اظهار داشت: مقابله با پدیده‌های طبیعی نظیر گرد و غبار، به انجام همکاری‌های مشترک بین کشورهایی که از این پدیده آسیب می‌بینند، نیاز دارد. به همین دلیل از برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار توسط جمهوری اسلامی ایران قدردانی می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای ایران و چین از گذشته همکاری‌های زیادی را در زمینه مقابله با گرد و غبار با یکدیگر داشتند و آماده هستیم که انتقال دانش و تجربیات بین دو کشور را در این زمینه گسترش دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)