3 سال اخراج در انتظار نشریات علمی متخلف است


3 سال اخراج در انتظار نشریات علمی متخلف است

مدیر دفتر برنامه ریزی وزارت علوم گفت: متخلفان نشریات علمی پس از اخراج از فهرست نشریات این وزارتخانه تا 3 سال نمی‌توانند هیچ فعالیتی انجام دهند.


شریفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
۳ سال اخراج در انتظار نشریات علمی متخلف است

مدیر دفتر برنامه ریزی وزارت علوم گفت: متخلفان نشریات علمی پس از اخراج از فهرست نشریات این وزارتخانه تا ۳ سال نمی‌توانند هیچ فعالیتی انجام دهند.

محسن شریفی، مدیر دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات وزارت علوم در خصوص مقابله با تخلفات نشریات علمی اظهار کرد: نشریاتی که اقدام به تخلف کنند و گزارش آن‌ها به ما اعلام نشود، بعد از بررسی‌های لازم در صورتی که خلاف آئین نامه عمل کنند، از فهرست نشریات وزارت علوم اخراج می‌شوند و تا ۳ سال هم نمی‌توانند فعالیتی انجام دهند.

او افزود: همچنین نشریات علمی که بر خلاف ضوابط تازه ابلاغ شده این وزارتخانه اقدام به دریافت هزینه اضافه برای چاپ نشریات کنند، سه سال یا برای همیشه از فهرست نشریات معتبر وزارتخانه اخراج می‌شوند.

شریفی تصریح کرد: در صورتی که نشریه بعد از سه سال به صورت مشروط به لیست بازگردد و دوباره شاهد تخلف باشیم برای همیشه از این فهرست کنار گذاشته می‌شود.

او درباره میزان کمی تعداد تخلف در نشریات علمی سال ۹۹ گفت: خیلی از نشریات علمی، هزینه‌ای برای چاپ مقالات دریافت نمی‌کردند یا به میزان بسیار کم به قیمت آن توجه داشتند و از آن جایی که در این زمینه آئین نامه مصوبی وجود نداشته است و به تازگی یعنی حدود یک هفته‌ای است که برای آن مقررات مربوطه تصویب شده، بنابراین نشریات این موضوع را در هیئت تحریریه خود اعلام می‌کردند و اعداد و ارقام مختلفی را به گوش ما می‌رساندند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: عده‌ای از نشریات گزارش‌هایی را در خصوص دریافت هزینه برای چاپ نشریات علمی به دست ما رسانده اند که نشان می‌دهد آن‌ها خارج از عرف و نامتعارف به انجام چنین کاری اقدام می‌کرده اند و به علت غیرقانونی بودن فعالیت‌های شان هیچ آمار و ارقام دقیقی نداریم اما با قانونی که در این زمینه تصویب شده حتما با چنین گزارشات متخلفی برخورد می‌کنیم و در صورت تجمیع آن‌ها را جریمه خواهیم کرد.

شریفی اضافه کرد: پژوهشگران و نویسندگان مقالات باید در این زمینه با ما همکاری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بر مبنای دریافت هزینه نامعقول برای چاپ کتاب حتما گزارشات مربوطه را به وزارت علوم اطلاع رسانی کنند تا با متخلفان برخورد اساسی صورت گیرد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم درباره تاثیر آموزش‌های مجازی بر میزان تخلفات مقالات پژوهشی تصریح کرد: ارتباط مستقیمی میان تاثیر آموزش‌های مجازی یا حضوری بر میزان تخلفات مقالات پژوهشی، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

آمار دقیق متخلفان ماجرای مجله «نیچر»/درگیربودن 26 دانشگاه علوم پزشکی در جعلی بودن مقالات

انتهای پیام/



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ادعای تازه و بحث‌برانگیز درباره سقوط بالگرد رئیسی