هیچچیزی همانند خودرو دنیا را تغییر نداده است.
خودرو تنها به معنی حمل افراد در فواصل کوتاه و زمانهای کوتاه نیست. از نظر بسیاری از افراد خودرو یک آزادی است. خودرو چیزی است که خارج از خانهی شما زندگی کرده و شما را هر زمان و هرجایی که بخواهید میبرد. در اکثر موارد این خودرو میتواند کاملاً آرام، راحت، سریع و قابلاعتماد باشد. خودرو خارقالعادهترین وسیلهای است که انسان تا به امروز ساخته است…
اما در طول سالهای متمادی خودروهای زیادی تولید و حذف شدهاند. اکثر آنها در مقایسه با گذشته بهبود داشتهاند اما تنها تعداد معدودی از خودروها بهتر و البته متفاوت بودهاند. خودروها دنیا را تغییر دادهاند اما همهی آنها این کار را انجام ندادهاند!
تنها تعدادی از خودروها هستند که این کار را انجام دادهاند و ما تصمیم گرفتهایم در دو قسمت جریانسازترین خودروهای تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید!
فورد موستانگ (1964)
یک پونی کار اصیل که تأثیر فوقالعاده زیادی روی فرهنگ خودروهای عضلانی آمریکا و حتی روی شورولت کوروت داشته است. موستانگ خودرویی فوقالعاده جذاب بوده و سواری آن در زمان خود بهتر از هر خودروی دیگر ساخت آمریکا بود و البته موضوع مهمتر اینکه موستانگ در آن زمان قیمت کاملاً ارزانی داشت. یک اسطورهی واقعی…
به خاطر اینکه موضوع بسیار شخصی است هیچکسی نمیتواند میورا را جزو زیباترین خودروهای تاریخ نداند؛ اما میورا تنها یک خودروی زیبا نیست زیرا در دل آن یک پیشرانه 12 سیلندر 4 لیتری قرار گرفته و البته تولید آن انقلابی در طراحی سوپرکارهای بعدی به وجود آورد.
باتجربهها به شما خواهند گفت رنجروور اولین شاسیبلند لوکس واقعی نیست و این عنوان به جیپ واگونییر تعلق دارد و بنابراین این خودرو کلاس خود را اختراع نکرده است اما نمیتوان رنجروور را نادیده گرفت. از نظر تأثیر روی خودروهای بعدی، رنجروور پس از نسل اول لندروور بیشترین اثر را داشته است. تا زمان معرفی رنجروور، خودروهایی که از مناطق خشن عبور میکردند تنها به همین منظور ساخته شده بودند.
رنجروور نشان داد نهتنها میتوان به راحتی از پس یک آفرود سنگین برآمد بلکه میتوان سرنشینها را نیز در آرامش حمل نمود.
پورشه 911 توربو (1974)
حتی در سال 1974 هم توربو یک سیستم قدیمی و تیره بود. هواپیماها و خودروهای مسابقهای از آن استفاده کرده بودند و اما این پورشه بود که برای اولین بار از تکنولوژی توربو در یک خودروی جادهای سود برد.
میپرسید چگونه؟ از طریق کسب تجربهی زیاد حضور در مسابقات آمریکای شمالی. پورشه در مسابقات Can-Am با خودروی 1100 اسب بخاری 917/30 حضور داشت و تمامی مسابقاتی را که شرکت کرده بود را پیروز شد. 911 توربو در پاییز معرفی و سال بعد وارد نمایندگیهای فروش شد و پیشروی مهندسیای لقب گرفت و بیش از 40 سال است در حال پیشرفت بوده و هرروز بهتر از روزهای قبل است.
فولکسواگن گلف (GTi (1975
گلف GTi اولین هاچبک داغ نیست همانگونه که رنجروور اولین شاسیبلند لوکس و رنو اسپیس اولین مینی ون نبودهاند اما همانند دیگر خودروهای یاد شده این گلف بود که تصور مردم را تغییر داد و توجه آنها را به این کلاس جلب نمود. رمز موفقیت گلف کاملاً ساده بود: پیشرانهای بزرگتر، سیستم تعلیق بهتر و ظاهری اسپورت تر. همهی اینها در ترکیب با یکدیگر یک اسطوره را تشکیل دادند.
اولین خودرویی که ثابت کرد سیستم چهار چرخ محرک میتواند در رشتهای به غیر از آفرود بکار آید کواترو بود. این خودرو نشان داد توانایی خودروها را با افزایش کشش میتوان بهطور قابلتوجهی بالاتر برد. کواترو به حدی در زمان خود خوش درخشید که حتی در روزگار مدرن هم صحبت از سیستم چهار چرخ محرک خاص آئودی در میان است.
یکی از واضحترین خودروهایی که در ذهن اروپائیان جای دارد. سبک، بی حاشیه (از نظر فنی) اما بسیار جادار و پر از فضاهای ذخیرهای و ایدههای فضاسازی جالب که نزدیک یک قرن بود در هیچ خودروی دیگری دیده نشده بود. در بحث خودروهایی که به خاطر انجاموظیفه خاص خود طراحی شدهاند، کمتر خودرویی میتواند بهتر از اسپیس کار خود را انجام دهد.
حتی امروز هم خبرنگارانی وجود دارند که به شما خواهند گفت لذت و هیجان رانندگی F40 در هیچ خودروی دیگری وجود ندارد و ما هم یکی از آنها هستیم. همهچیز از زمان معرفی F40 در 30 سال گذشته عوض شده به جز هیجان! F40 آخرین خودروی انزو فراری بود و البته بهترین آنها هم محسوب میشود.
زمانی که تویوتا گروهی از مهندسان خود را در سال 1984 به آمریکا فرستاد تا درباره خودروهای لوکس موضوعاتی را یاد بگیرند، آنها چندین چیز را کشف کردند که اکثرشان سورپرایز کننده نبودند. مردم خودروهایی با ارزش دستدوم بالاتر و پرفورمنس و ایمنی بهتر را دوست دارند؛ و طبیعی است که مردم پس از داشتن بودجهای مناسب تویوتای خود را فروخته و یک مرسدس یا بامو میخرند.
اگر میخواهید به آنها بپیوندید آنها را شکست دهید. تویوتا همین تصمیم را گرفت و لکسس LS400 را در سال 1989 معرفی کرد و از نظر میزان نویز، لرزش و ناهنجاری استانداردهای جدیدی در این کلاس وضع نمود.
مزدا (MX-5 (1989
شاید بگویید مزدا MX-5 یا میاتا یا به عبارتی موفقترین خودروی اسپورت جهان به حدی خوب است که در این لیست نمیگنجد. میاتا به حدی خوب است که تقریباً همهی خودروسازان جهان از ساخت یک رقیب برای آن بازماندهاند.
اگر به دنبال یک خودروی اسپورت ارزانقیمت و هیجانانگیز باشید قطعاً میاتا انتخاب اول خواهد بود.
هوندا (NSX (1990
شما باید محتوا را به یاد داشته باشید. MX-5 بهترین خودروی اسپورت جهان است. لکسس LS400 در کلاس خودروهای لوکس یک سنگ محک بود. نیسان میکرای جدید یک خودروی کوچک برجسته شد و نهایتاً هوندا نیز NSX را از کلاه خود بیرون آورد. سواری این خودرو بهتر از فراری 348 بوده و راندن آن به آسانی یک فورد فیستا است.
NSX قویترین بستهی ژاپنی برای حضور در دنیای خودرو بوده است و چندین چیز را نه برای ژاپن و نه برای هوندا تغییر داده است. تأثیر اصلی آن به ویژه روی فراری بوده است که از آن زمان تاکنون خودرویی ازخودراضی نساخته است.
مک لارن (F1 (1994
فکر میکردیم میدانیم که واژهی سریع به چه معناست زیرا فراری F40 و پورشه 959 و حتی جگوار XJ220 را دیده بودیم؛ اما در واقع ما هیچچیزی نمیدانستیم. مک لارن F1 یک قدم بسیار رو به جلو در بحث پرفورمنس جادهای بود که هنوز هم که هنوز است رکوردهای فراوانی داشته و دنیای سوپرکارها را چندین قدم جلو برده است.
شاید پریوس را دوست داشته باشید شاید هم آن را یک تنفر خالص روی چهار چرخ بدانید اما نمیتوانید تأثیر آن روی صنعت خودرو را انکار کنید. تأثیر اصلی پریوس روی ژاپن و آمریکا بوده است. همهی آن چیزی که در آینده رخ میدهد و از آن میترسیم از پریوس هیبریدی شکل گرفته است.
ب ام و آن را یک خودروی فعال اسپورت مینامد اما در واقع X5 اولین انتخاب افراد ماهر در آفرودر برای یک رانندگی هیجانانگیز است؛ و زمانی که با پیشرانه 8 سیلندر 4.8 لیتری همراه شود این هیجان به اوج خود میرسد. البته که با وجود کاین، اف پیس، بنتایگا، اوروس و محصولات استون مارتین و فراری به بازار ایده تولید شاسی بلندی اسپورت کاملاً تثبیت شده است. این ایده در قرن بستم یک انقلاب محسوب میشد.
پس از مصیبتی که با روور داشت، بسیاری از افراد میترسیدند که رولزرویس مهندسی شده توسط بامو باعث خاتمه کار این برند اسطورهای خواهد شد اما در نهایت یک حقیقت اثبات شد: فانتوم بهترین سواری را در تاریخ داشت و یکی از لوکسترین کابینهای صنعت خودرو را نشان میداد. رولزرویس با این خودرو بازهم مفهوم اشرافیت را اعتبار بخشید.
برخی معتقدند این ب ام و بود که نهایتاً رقیبی شایسته برای محصولات پورشه و مرسدس بنز تولید کرد اما آیا آئودی که صاحب برخی از بهترین خودروهای اسپورت است در این قضیه جایگاهی ندارد؟ R8 یکی از شاخصترین محصولات ارباب حلقهها بود که از هندلینگی عالی، ظاهری برجسته و پیشرانهای غران سود میبرد. R8 ارزانترین سوپرکار پیشرانه وسط از زمان NSX به بعد محسوب میشود.
احتمالاً تأثیرگذارترین سدان بزرگ چند سال اخیر است. اگر تسلا توسط مرسدس، آئودی یا بامو ساخته میشد یک انقلاب تمام الکتریکی نام میگرفت. در واقع کمپانی تسلا تنها 5 سال قبل از تولید مدل S تأسیس شده بود. اگر به دنبال بزرگترین دلیل روی آوردن خودروسازان بزرگی همچون جگوار به تولید خودروهای الکتریکی هستید کافی است نگاهی به تسلا بکنید.
شاید این یکی باید نیسان لیف، اولین خودروی الکتریکی ارزانقیمت تولید شده برای اکثر مردم میبود اما تعهد و نوآوری بامو در سطح دیگری قرار داشته و نتیجه آن نیز تولید خودروی الکتریکی سریع، فیبر کربن و سبکوزن است که در جلوی خود نیز یک جلوپنجره کلیوی شکل دارد.
این یکی هم میتوانست لافراری یا مک لارن P1 باشد اما از آنجایی که پورشه زودتر از همه 918 اسپایدر را معرفی کرد بنابراین شروع دوران هایپرکارهای هیبریدی را به خود اختصاص داده است. این خودرو احتمالاً رضایتبخشترین سوپرکاری است که وارد بازار شده و پرفورمنس، تکنولوژی و قابلیت استفاده آن در کمتر محصولی قابل مشاهده است.
نومد خودرویی مختص کارهای روزانه و حتی کاملاً جدید نیست اما در هر نوع وضعیتی از پیست گرفته تا جاده، از شن و ماسه گرفته تا جنگل به کار میآید. شاید نومد اولین خودرو از این دست باشد اما فکر نمیکنیم که آخرین هم باشد.