داستان اعدام «اسراء الغمغام»


داستان  اعدام «اسراء الغمغام»

انتشار یک فیلم ویدیویی از اعدام یک زن عربستانی باعث شد تا کاربران فضای مجازی وی را «اسراء الغمغام» بدانند، اما به نظر می رسد که واقعیت چیز دیگری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کاربران شبکه های اجتماعی به انتشار یک فیلم ویدیویی در شبکه های اقدام کردند که یک زن با دستانی بسته و سری پوشیده را نشان می داد که برای اعدام آماده شده و پس از آن قطع شدن سر و فریادی فردی که می گوید: او را کشتم.

این کاربران پس از انتشار این فیلم ویدیویی ادعا کردند: این زن کسی نبود جز «اسراء الغمغام» فعال حقوق بشری عربستان از ساکنان قطیف.

انتشار این خبر در فضای مجازی باعث شد تا رسانه های عربی و غیر عربی این روزها به حقیقت ماجرا این فیلم ویدیویی بپردازند و بیند که این زن «اسراء الغمغام» بوده یا فردی دیگر.

باوجود اینکه هنوز هیچ مقامات عربستان نسبت به تکذیب یا تایید این خبر واکنشی نشان نداده است؛ اما رسانه های عربی اعلام کردند که این فیلم متعلق به لحظه اعدام «لیلی بنت عبدالمطلب» زن برمه ای مقیم عربستان است که در ژانویه 2015 میلادی به اتهام قتل دختر هفت ساله همسرش محکوم اعدام شد.

این درحالی است که دادستان عربستان نیز در 14 آگوست خواستار اعدام «اسراء الغمغام» شد، اما هیچ حکمی مبنی بر اعدام وی صادر نشده است.

موج انتشار این فیلم در فضای مجازی باعث شده است که «عالی الدبیسی» رئیس سازمان حقوق بشر اروپایی عربستان در صفحه خود در توئیتر با اشاره به مسئله «اسراء الغمغام»، نوشت: حکمی ضد این فعال حقوقی در نخستین جلسه محاکمه اش در ششم آگوست صادر نشد و دادستان نیز خواستار حکم اعدام شده است

الدبیسی پیش از این جلسه، خواستار تظاهرات گسترده مردمی و همبستگی با الغمغام و دفاع از حق آزادی و زندگی وی شد.

وی افزود: الغمغام از حقوق خود و مظلومان دفاع کرده است و حال خود را در سلول تاریک می بیند و امکان دارد که این مستبد متوحش سرش را از بدنش جدا کند، زیرا خواهان حقوق مشروع است.

صفحه کاربری «معقلی الرای» اعلام کرده است که مقامات عربستان آماده می شوند تا در روزهای آتی حکم اعدام «اسراء الغمغام» را که از سال 2015 میلادی به دلیل فعالیت حقوقی و شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز به همراه همسرش «موسی جعفر الهاشم» بازداشت شده است، صادر کنند.

درخواست دادستان کل عربستان برای صدور حکم اعدام این فعال زن درحالی اعلام شده است که علت تیرگی روابط بین کانادا و عربستان به دلیل درخواست اتاوا برای آزادی فعالان حقوق بشر زن این کشور است.

برخی ناظران معتقدند که این موضعگیری شدید و تند دادستان کل درقبال «الغمغام» پیام «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به دخالت های کشورهای دیگر در امور داخلی عربستان است.

برهمین اساس، شواهد نشان می دهد که فرد اعدام شده، «اسراء الغمغام» نبوده است، اگرچه مقامات سعودی نسبت به صحت این امر همچنان سکوت را برگزیده اند و به نظرمی رسد که این سکوت برای سنجش واکنش جامعه عربستان باشد.

همچنین موجی که برخی کاربران فضای مجازی به راه انداختند، شاید برای این باشد که سازمان ها و گروههای بین المللی نسبت به وضعیت وخیم فعالان حقوقی به ویژه «اسراء الغمغام» آگاه کنند تا پیش از آنکه حکم اعدام صادر شود، اقدام خردمندانه ای برای قانع کردن مقامات سعودی نسبت به آزادی فعالان حقوقی بیندیشند.

پایان پیام/44

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقوع حادثه امنیتی جدید در سواحل یمن