اجرای طرح قرق مراتع در 1720 هکتار اراضی کردستان


اجرای طرح قرق مراتع در 1720 هکتار اراضی کردستان

سنندج- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ازاجرای طرح قرق مراتع در 1720 هکتار اراضی استان خبر داد و گفت: این طرح تا اوایل آبان ماه سال 97 اجرا می شود.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، سعدی نقشبندی در دیدار با کارکنان اداره منابع طبیعی شهرستان دیواندره اظهار کرد: حفاظت خاک، افزایش تولید علوفه، و تقویت پوشش گیاهی از اهداف اصلی قرق مراتع است.

وی اضافه کرد: این مراتع پس از پایان مدت قرق و بهبود وضعیت پوشش گیاهی، برای بهره برداری آزادسازی می شود.

وی بیان کرد:از مراتع شهرستان دیواندره به عنوان یکی از مراتع درجه اول ایران نام برده می شود و با وجود اینکه استان کردستان یک درصد مراتع کشور در دارا است ۵/۶ درصد تولید علوفه کشور در کردستان تولید می شود.

وی با اشاره به نقش و اهمیت مراتع در حفظ منابع طبیعی اظهار کرد: کنترل سیلاب ،جلوگیری از فرسایش خاک، تثبیت خاک ، استفاده از گیاهان دارویی و صنعتی ، تلطیف هوا و کاهش گازهای گلخانه ای از جمله مزایای اجرای طرح های مرتعداری است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان دیواندره نیز گفت:ادر سال جاری ۴۰هکتار از اراضی ملی شهرستان دیواندره با برخورد قاطع یپاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی و اجرای احکام قضایی از دست متصرفان خارج (خلع ید) شد.

محمد رئوف نصری اظهار کرد: این مقدار از اراضی ملی در قالب ۹۵ فقره پرونده اجرای احکام قضایی از متصرفان غیرقانونی بازپس گرفته شده است.

وی یادآور شد:در بحث ورود دام مهاجر ۸۱ پرونده قضایی تشکیل شده دامهای مهاجر غیر مجاز توسط نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی برگشت داده شد.

وی افزود: در اجرای متن قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر جمعاً ۱۳ پلاک در شهرستان دیواندره انجام شده و ۳ پلاک آن نهایی و ابلاغ صورت گرفته است.

در ادامه دیداراز نسخه آزمایشی سامانه بانک جامع اطلاعات GIS در حوزه منابع طبیعی رو نمایی شد.

در این سامانه که توسط آقایان رستگار مرادی و سالار احمدی از کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیواندره طراحی شده است ،تمام فعالیتهای و استعلامات به عمل آمده در حوزه منابع طبیعی و امور اراضی ملی و مستثنیات اشخاص به صورت داده های رقومی ثبت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در پایان جلسه با اشاره به سامانه تلفنی ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش های مردمی افزود:از شهروندان بویژه ساکنان شهرستان خواست هر گونه تخریب و تصرف افراد سودجو در اراضی مرتعی و جنگلی استان را با سامانه تلفنی ۱۵۰۴ به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند تا ماموران این اداره اقدامات قانونی در این خصوص انجام دهند.

امام جمعه شهرستان دیواندره هم در این دیدار با استناد به آیه ی شریفه ی «وجعلنا من الماء کل شیئ حی» (انبیاء/۳۰) گفت: تمام زندگی انسان ها و موجودات روی جهان هستی به آب بستگی دارد و منشأحیات آب است و نتیجه ی از فعالیتهای آبخیزداری نیز منجر به حفاظت و ذخیره آب می شود.

وی ضمن تشریح جایگاه حفاظت منابع طبیعی در قرآن وحدیث افزود: با شرایط کنونی تغییر اقلیم ،فعالیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای انجام اقدامات حفاظتی و آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی به صورت جهادی باشد.

ماموستا معروف خالدی اضافه کرد : برای توسعه همه جانبه در تمام موارد به آموزش نیاز داریم و آموزش باید نهادینه در تمام سطوح در مسجد و محله انجام شود واگرآموزش انجام شودمشارکت مردم در حفاظت از اراضی و منابع ملی طبیعی نهادینه می شود و در حفاظت و توسعه منابع طبیعی موفق می شویم.

وی به استفاده از ظرفیت روحانیون و ائمه جماعت برای نهادینه کردن مبانی و فرهنگ منابع طبیعی اشاره کرد وافزود : ایراد مستمر خطبه در قبل و حین نماز جمعه و مراسمات آیینی ، توسط روحانیون برجسته و مقبول در جامعه ،مسلط به علوم دینی ونیز علوم منابع طبیعی در راستای ترویج مشارکت مردم در حفاظت و احیای منابع طبیعی و گسترش آن در سطح شهر و روستا ،به عنوان یک پیشنهاد پیش روی اقدامات ترویجی و آموزشی مد نظرقرار گیرد

کد خبر 4345774

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی