ماموریت در حاشیه شهر بیرجند/مسجد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می دهد


ماموریت در حاشیه شهر بیرجند/مسجد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می دهد

بیرجند- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند پشتوانه علمی است و سازمان تبلیغات طی ماه های اخیر در این خصوص به صورت جدی وارد عمل شده است.


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در عالم واژه‌ها برخی از کلمات با خود تلخی ناگواری را به همراه دارند و همراه این تلخی تلنگری نیز بر انسان دردمند نسبت سلامت و آسایش جامعه وارد می‌کند .

ازجمله این واژه‌ها می‌توان به طلاق، اعتیاد، کودک کار، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی، فقر و خشونت اشاره کرد که بیشتر آنان را به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی می‌شناسیم و نسبت به آن حساسیت داریم.

هرچند این آسیب‌های اجتماعی تلخ و ناگوار هستند ولی متولیان امر بر این عقیده‌اند که با برنامه‌ریزی و کار منسجم می‌توان بسیاری از این آسیب‌ها را کاهش داد و حتی نسل آینده را از افزایش روزافزون آن دور کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های جدی نظام جمهوری اسلامی است.

حجت‌الاسلام احمدرضایی گفت: هرچند به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مقابله با آسیب‌های اجتماعی را دیر شروع کردیم ولی می‌توان با برنامه‌ریزی جدی، منسجم، هدفمند و جهادی و تأثیرگذار نسبت به کاهش آن اقدام مؤثری انجام داد.

مأموریت تبلیغات اسلامی در حوزه حاشیه شهر است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: هرچند نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را محدود به موارد خاصی کرد ولی اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اجتماعی ازجمله آسیب‌های جدی است که با آن روبه‌رو هستیم.

رضایی ادامه داد: با توجه به حجم بالای آسیب‌های اجتماعی نیازمند اقدام همه‌جانبه و عمومی دستگاه‌های متولی با همیاری و همکاری مردم هستیم.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۹ دستگاه در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ابلاغ گرفته‌اند، گفت: مأموریت تبلیغات اسلامی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهرها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در این راستا در ۶ نقطه شهر بیرجند ۶ پایگاه فرهنگی و اجتماعی محلات با محوریت مساجد ایجاد کردیم و طلابی فعال و خوش‌ذوق مدیریت این پایگاه‌ها را بر عهده گرفته و خدمات بسیار خوبی داشته‌اند.

فعالیت ۶ پایگاه فرهنگی اجتماعی در زمینه آسیب های اجتماعی

رضایی بیان کرد: این ۶ پایگاه در منطقه سراب، مسجد امام صادق(ع) سجاد شهر، مسجد الحسین جوادیه، مسجد صدیقه طاهر(س) کارگران و مسجد قبای مهرشهر بیرجند هستند که امیدواریم موفقیت آنان نسبت به گذشته روزافزون باشد.

وی ادامه داد: هر اقدامی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد باید پژوهش محور باشد و بی‌شک برنامه‌هایی که بدون پشتوانه علمی و پژوهشی صورت گیرد نخواهد توانست تأثیر چندانی بر اجتماع بگذارد.

هر اقدامی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد باید پژوهش محور باشد و بی‌شک برنامه‌هایی که بدون پشتوانه علمی و پژوهشی صورت گیرد نخواهد توانست تأثیر چندانی بر اجتماع بگذارد مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: بر این اساس نظام‌نامه‌ای برای پایگاه‌های فرهنگی و هنری مساجد تدوین‌شده است تا کارها به‌صورت نظام‌مند، منسجم و بر اساس یک طرح و برنامه پیش رود.

رضایی ادامه داد: البته هرکدام از این ۶ پایگاه به‌تنهایی فعالیت نمی‌کنند بلکه سایر تشکل‌های در محدوده خود را نیز تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی خوددارند.

وی با اشاره به اینکه محور فعالیت‌ها مسجد پایگاه طراز اسلام است، افزود: مسجد طراز اسلام به مسجدی گفته می‌شود که همه نیازهای یک مسلمان در حوزه‌های مختلف را تأمین نماید و این مهم در فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مساجد مدنظر بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: در این راستا در برنامه‌های پایگاه‌ها بحث مشاوره برای کمک به‌سلامت روحی و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در راستای اشتغال‌زایی ازجمله نمدبافی، حوله بافی، پرورش زالو و برنامه‌های ورزشی چون کوهنوردی را داشته‌ایم.

رضایی با اشاره به اینکه این طرح در مرحله اول در مراکز استان‌ها به نحو خاص و ویژه اجرایی شده است، اظهار کرد: هرچند در سایر شهرستان نیز برنامه‌هایی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی وجود دارد اما امیدواریم در مرحله دوم طرح در شهرستان‌ها نیز به‌طور خاص این طرح اجرا شود.

وی بیان کرد: پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی محلات کلاس‌های متنوعی در حوزه بیان احکام شرعی، آموزه‌های تخصصی در حوزه عفاف و حجاب، طلاق، ازدواج آسان؛ مشاوره‌های قبل از ازدواج، سبک زندگی اسلامی، ورزشی و اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کنند.

اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار به هر پایگاه

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: هرچند برای هر پایگاه حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است ولی این اعتبارات به‌صورت برنامه محور به پایگاه‌ها تعلق می‌گیرد تا رقابت برای ارائه خدمت بهتر صورت گیرد.

رضایی با اشاره به پنج آسیب اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، اظهار کرد: در خراسان جنوبی با توجه به موقعیت جغرافیایی در حوزه مقابله با اعتیاد باید به نحوی جدی‌تری کار و فعالیت صورت گیرد.

وی درزمینهٔ طلاق نیز بیان کرد: ممکن است برخی از خانواده‌ها به دلایلی از هم فروپاشیده نشود ولی رضایت از زندگی نیز وجود نداشته و در حقیقت زن و شوهر دچار طلاق عاطفی شوند که در راستای کاهش این آسیب نیز پایگاه‌ها کارگاه‌های مهارت‌های زندگی را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: بی‌شک وقتی در خانواده‌ها آشنایی بامهارت‌های زندگی مشترک و آگاهی از مؤلفه‌های سبک زندگی دینی و قرآنی وجود داشته باشد شاهد کاهش طلاق عاطفی و افزایش رضایتمندی از زندگی مشترک خواهیم بود.

رضایی با اشاره به شروع تابستان و زمان اوقات فراغت دانش آموزان گفت: به‌صورت ویژه به مدیران پایگاه‌ها تأکید کرده‌ایم که برای اوقات فراغت دانش آموزان منطقه خود نیز برنامه‌ریزی کنند.

نقش غنی سازی اوقات فراغت در نشاط اجتماعی

وی افزود: بی‌شک اگر اوقات فراغت با برنامه‌های متنوع و موردعلاقه فرد غنی شود در ایجاد نشاط و شادی او نیز تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بابیان اینکه برنامه‌های کاهش مشکلات اجتماعی با کمک مردم به نتیجه مطلوبی می‌رسد، یادآور شد: در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از ظرفیت دستگاه‌های اجتماعی نیز بهره می‌بریم ولی تا رسیدن به مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مشکلات و آسیب‌های اجتماعی یک‌روزه پدید نیامده‌اند و به طور طبیعی نمی‌توان انتظار داشت که یک‌روزه نیز از بین بروند اما اگر همدلی و انسجام و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و اراده مردمی وجود داشته باشد می‌توان در درازمدت شاهد کاهش چشم‌گیر آن بود.

می‌توان روزی را شاهد بود که کمتر کودکی چشمانش به واسطه جدایی پدر و مادر پر از اشک شده و قلب کسی به واسطه اعتیاد یکی از عزیزانش به درد نیاید. آن روز یک رویا و آرزو نیست و تنها همت و برنامه ریزی و تلاش جهادی و یاری مردمی را می طلبد

آری آسیب‌های اجتماعی قصه پر غصه‌ای است که زمانی پیشگیری و کاهش به نتیجه مطلوب خواهد رسیدکه مردم با تمام وجود برای کاهش آن همت کنند.

کد خبر 4330221

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک