درآمد بازارچه های مرزی باید صرف توسعه این مناطق شود


درآمد بازارچه های مرزی باید صرف توسعه این مناطق شود

کرمانشاه - ایرنا - نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود امکانات لازم در بازارچه های مرزی گفت: درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی در این بازارچه ها باید صرف توسعه این مناطق شود.

شهاب نادری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 2 بازارچه مرزی شیح صالح در ثلاث باباجانی و شوشمی در پاوه قرار دارند، افزود: این بازارچه ها فاقد امکانات اولیه و زیرساختی هستند و این جزو ضعف های این بازارچه ها است.
او ساماندهی و بهینه سازی جاده دسترسی، ایجاد امکانات رفاهی از جمله سرویس های بهداشتی، اتصال بازارچه به شبکه فیبرنوری، تامین روشنایی و دیگر زیرساخت ها را از جمله نیازهای اصلی این بازارچه ها برشمرد.
وی تاکید کرد اگر تنها یک درصد از درآمد این بازارچه ها صرف توسعه آن ها شود اکنون شکل فیزیکی این بازارچه ها این گونه نبود.
وی افزود: به دلیل خاکی بودن محوطه بازارچه در فصل گرما گرد و خاک و در فصل سرما هم گل و لای موجب بروز مشکلات فراوانی برای تجار و بازرگانان می شود.
او با تاکید بر اینکه به عنوان نماینده مردم و ناظر بر نحوه اجرای قانون بر عملکرد بازارچه های مرزی نظارت می کنم، گفت: اجازه نمی دهیم درآمدهای حاصل از فعالیت تجاری این بازارچه ها در جاهای دیگری هزینه شود.
او از دستگاه های نظارتی نیز خواست در این زمینه بیشتر کنترل و نظارت داشته باشند و اجازه ندهند حق تجار و بازرگانان ضایع شود.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه محیطی با امکانات رفاهی و زیبا حق تجار و بازرگانان استان در بازارچه های مرزی است، افزود: محیط بازارچه ها باید آبرومند و دارای امکانات باشد تا بتوان از این محل برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
نادری، رسیدگی به محیط بازارچه های مرزی و ایجاد توسعه در این مناطق را وظیفه سازمان همیاری های شهرداری دانست و گفت: این سازمان دراین زمینه کوتاهی کرده و تاکنون در این مناطق اقدامی انجام نداده و باید به وظایف خود عمل کند.
او از فرمانداران ثلاث باباجانی و پاوه نیز خواست باید با دقت بیشتر و به صورت مستمر بر فعالیت بازارچه ها نظارت داشته باشند و مشکلات را انعکاس کنند.
وی اضافه کرد که در مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال رفع مشکلات بازارچه ها و از سرگیری فعالیت آن ها هستم و همچنین در راستای وظایف نمایندگی بر عملکرد بازارچه ها نظارت می کنم.
نماینده مردم اورامانات در مجلس دهم در ادامه گفت: فعالیت بازارچه های مرزی باید منجر به توسعه مناطق مرزی و در مجموع استان کرمانشاه شود و منفعت آن باید حتما به مردم منطقه و استان برسد.
نادری با اظهار تاسف از اینکه درآمدهای این بازارچه ها در جاهای دیگری هزینه می شود، گفت: مردم مناطق مرزی با مشکلات فراوانی از جمله نبود شغل و بیکاری مواجه هستند و بازارچه های مرزی باید به محلی برای ایجاد شغل و درآمد پایدار تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه معیشت مردم مناطق مرزی با فعالیت های تجاری در بازارچه ها گره خورده است، گفت: به همراه استاندار و مجموعه مدیریتی استان در حال پیگیری بازگشایی بازارچه های مرزی و ایجاد تحرک و پویایی در مناطق مرزی هستیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در ادامه با اشاره به از سرگیری فعالیت بازارچه شیخ صالح از هفته گذشته، گفت: پس از پیگیری های مستمر به همراه استاندار کرمانشاه و دیگر مسئولان استان فعالیت این بازارچه آغاز شده و اکنون فعالیت تجاری در آن انجام می شود.
نادری اظهار داشت: پیگیر بازگشایی بازارچه مرزی شوشمی پاوه نیز هستیم و امیدواریم در آینده ای نزدیک نیز این بازارچه فعال شود.
وی تصریح کرد که با هماهنگی استاندار کرمانشاه در حال پیگیری تبدیل شدن بازارچه های شیخ صالح و شوشمی به مرز رسمی هستیم.
اورامانات به چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که با حدود 300 هزار نفر جمعیت یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
این منطقه در 2 شهرستان ثلاث باباجانی و پاوه دارای بازارچه مرزی است.
اداره کل گمرکات استان کرمانشاه، صادرات خروجی از گمرک بازارچه مرزی شیخ صالح در سال 96 را 275 میلیون و 909 هزار و 782 دلار کالا به وزن 749 هزار و 599 تن اعلام کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 95 از لحاظ ارزش 72 درصد افزایش داشته است.
براساس گزارش گمرکات استان همچنین از گمرک بازارچه مرزی شوشمی نیز در سال گذشته، 50 میلیون و 254 هزار و 335 دلار کالا به وزن 420 هزار و 728 تن به خارج از کشور صادر شد که نسبت به سال 95 از لحاظ ارزش 80 درصد و از حیث وزن نیز 35 درصد افزایش داشته است.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به این کشور را به خود اختصاص می دهد.
3033/8066

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)