اسلام دینِ آزاداندیشی/ «قول احسن» دعوت‌کننده به توحید است


اسلام دینِ آزاداندیشی/ «قول احسن» دعوت‌کننده به توحید است

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر اینکه اسلام دینِ آزاداندیشی است، گفت: بر اساس آیات قرآن، مهم‌ترین شاخصه «قول احسن» یا سخن نیکو، این است که دعوت‌کننده به توحید باشد.


به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه ۱۸ سوره «زمر» با عنوان «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» اظهار داشت: موضوع این آیه آزاداندیشی در اسلام است.

اعتقادات اسلام بر پایه استدلال و برهان استوار است

وی بابیان اینکه یکی از ویژگی‌های دین مبین اسلام آزاداندیشی است، عنوان کرد: اسلام به افراد این اجازه را داده که در مسائل اعتقادی، دینی و فکری بیاندیشند و نظرات و آراء گوناگون را بشنوند و بهترین آن را انتخاب کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه ادیان و مکاتب دیگر پیروان خود را از مطالعه، بررسی و تفکر در مورد سخنان دیگران نهی کرده‌اند، گفت: علت این امر این بوده که آن‌ها از منطق قوی برخوردار نیستند و می‌ترسند از اینکه پیروان آن‌ها به سراغ نظرات دیگران بروند و تحت تأثیر آن‌ها قرار گیرند و آن دین را از دست بدهند.

اسلام هیچ‌گونه هراس و واهمه‌ای ندارد که پیروانش آزاداندیش باشند و نظرات دیگر را بررسی کنند

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر اینکه اسلام هیچ‌گونه هراس و واهمه‌ای ندارد که پیروانش آزاداندیش باشند و نظرات دیگر را بررسی کنند، تصریح کرد: اسلام در این موضوع سیاست «دروازه باز» را انتخاب کرده است تا ادیان و مکاتب و مذاهب گوناگون را بررسی کنند.

وی بابیان اینکه اسلام بر پایه فطرت استوار است، گفت: همچنین اعتقادات اسلام بر پایه استدلال و برهان استوار است و اسلام دین منطق و برهان است و بدون دلیل نمی‌خواهد کسی چیزی را قبول کند و در این راستا اجازه داده که پیروانش مکاتب، ادیان و مذاهب را بررسی کنند.

بشارت «استماع قول» به محققان

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بیان داشت: در آیه ۱۷ سوره «زمر» دو بشارت آمده، بشارت اول مربوط به پاداش کسانی بود که از طاغوت اجتناب می‌کنند و خدا را می‌پرستند؛ دو کلمه «فَبَشِّرْ عِبَادِ» که در این آیه آمده که ازنظر تناسب مربوط به آیه ۱۸ این سوره هستند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه خداوند به محققان، پژوهشگران، عالمان و متفکران بشارت به «استماع قول» داده است، عنوان کرد: استماع به معنی شنیدنی است که برای تحقیق، تفحص و تدبر باشد.

وی بابیان اینکه کسی که استماع می‌کند باید شرایطی داشته باشد و سخن هم باید اهلیت استماع را داشته باشد، افزود: هر سخنی قابل‌شنیدن نیست؛ بلکه باید شایستگی برای شنیدن داشته باشد و سخن ارزش شنیدن داشته باشد و کسی هم که استماع می‌کند باید سعه‌صدر داشته باشد و تحمل شنیدن آرای ضدونقیض را داشته باشد.

استماع کننده باید اهل علم، منطق و استدلال باشد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تاکید بر اینکه همچنین استماع کننده باید اهل علم، منطق و استدلال باشد و بتواند ارزیابی کند و سخن را تحلیل کند، گفت: استماع کننده باید به دنبال حق و حقیقت باشد و شخصیت زده نباشد.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر اینکه بین شنیدن و استماع فرق وجود دارد، گفت: گفتار و سخنانی که انسان می‌خواهد بشنود باید ارزش شنیدن داشته باشد، استماع کننده نیز باید اهلیت داشته باشد، جویای حق و حقیقت بوده و شخصیت زده، اهل تعصب و لجاجت نباشد و سعه‌صدر داشته باشد.

شاخصه های سخن نیکو

وی با تأکید بر اینکه قرآن برای «قول احسن» تعابیر مختلفی دارد، مانند «قول معروف یا نیکو»، «قول حسن یا سخنان نیکو»، «قول سدید یا محکم»، «قول کریم یا سخن کریمانه» گفت: سخن نیکو شاخصه‌ای دارد، برخی مفسران گفته‌اند که «سخن احسن» سخنی است که ازنظر محتوا و بیان و استدلال و منطق قوی‌تر باشد، برخی نیز گفته‌اند که «سخن احسن» سخنی توأم با فضائل و ارزش‌های انسانی و الهی است.

مهم‌ترین شاخصه «سخن احسن» دعوت به توحید و خدا است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه قرآن در این رابطه می‌فرماید که «قول احسن» سخنی است که به الله دعوت کند و دعوت کننده به توحید باشد، افزود: مهم‌ترین شاخصه «سخن احسن» دعوت به توحید و خدا است.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر اینکه هیچ سخنی نیکوتر از سخنی که دعوت کننده به‌سوی خدا باشد وجود ندارد، تصریح کرد: سخنی که دعوت کننده به توحید باشد از استدلال و برهان برخوردار است، با منطق و استدلال توأم است، آراستگی و زیبایی لفظ دارد، ازنظر محتوا قوی است.

۴ فایده سخن نیکو از دیدگاه امام سجاد(ع)

وی بابیان اینکه هیچ سخنی زیباتر از سخن توحید نیست، گفت: امام سجاد(ع) می‌فرماید سخن نیکو یا سخن توحید چهار فایده دارد؛ ثروت و سرمایه را زیاد می‌کند و بالاترین سرمایه، سرمایه معنوی است، روزی را فراوان می‌کند، مرگ را به تأخیر می‌اندازد و طول عمر را زیاد می‌کند، محبوبیت در خانواده به وجود می‌آورد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه قسمت پایانی آیه به معرفی محققان و پژوهشگران می‌پردازد، گفت: یک محقق و پژوهشگر آزاداندیش دو خصوصیت دارد، یک مشمول هدایت خاصه الهی است و دوم صاحب عقل و خرد ناب است.

آیت‌الله میرعمادی بیان داشت: پژوهشگران و محققان آزاداندیش از هدایت ویژه الهی برخوردار هستند و صاحبان عقل و خرد ناب هستند.

کد خبر 4313874

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها