دیدار رئیس مرکز تحقیقاتی ژان پپن فرانسه از مؤسسه حکمت و فلسفه


دیدار رئیس مرکز تحقیقاتی ژان پپن فرانسه از مؤسسه حکمت و فلسفه

پروفسور Pierre Caye رئیس مرکز تحقیقاتی ژان پپن فرانسه وابسته به مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بازدید کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور Pierre Caye رئیس مرکز تحقیقاتی ژان پپن فرانسه وابسته به مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CENTRE NATIONNAL DE LA RECHERCHE SCIENTIFIQUE) و پروفسور Maron Aouad به همراه برخی پژوهشگران این مرکز از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بازدید کردند.

پروفسور Pierre Caye سالیان درازی است که در زمینه پژوهش‌های بنیادی درباره فلسفه، معماری، ‌ و هنر و خصوصاً تأثیر فرهنگ یونانی در دوره تجدید حیات فرهنگی اروپا مشغول به فعالیت هس و دارای تألیفات متعددی در زمینه‌های یادشده است.

پروفسور Maron Aouad نیز دارای پژوهش‌های گوناگون در باب فلسفه ارسطو در جهان اسلام مجامع بین‌المللی و فرانسه هستند و در مجامع بین‌المللی گوناگون حضور داشته و جوایز معتبر بین‌المللی نیز دریافت کرده است. آقای Mourad Morel نیز از پژوهشگران این مرکز هستند که در شرف دفاع از رساله دکترای خود در زمینه فلسفه اسلامی با تأکید بر آثار منطقی بطرس التولایی یا التولانی(۱۷۴۷-۱۶۵۶) در دانشگاه ژنو سوئیس است.
به گفته پروفسور Maron Aouad این مرکز در حال تهیه مقدمات لازم برای انجام یک طرح تحقیقاتی مفصل در باب توصیف نسخه‌های عربی و سریانی با عنوان ابجد است؛ هم از منظر نسخه‌شناختی و هم از منظر مضمونی. در این بررسی به ویژگی‌های نسخه‌های خطی اعم از بررسی مؤلف، کاتب، رسم‌الخط، تاریخ کتابت، نوع کاغذ، ثبت آغاز و انجام نسخه‌ها و دیگر اطلاعات لازم در خصوص نسخه‌ها اشاره خواهد شد.
این مرکز برای آغاز این طرح یازده کشور را به کوشش سی پژوهشگر بررسی خواهد کرد. برخی از این کشورها عبارتند از ترکیه، ‌ لبنان، مصر، ‌اسپانیا، ‌فرانسه، ‌ ایتالیا، انگلیس.
پروفسور Maron Aouad در این دیدار پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌ در زمینه‌های تبادل استاد و دانشجو، و زمینه‌های مشترک پژوهشی درباره فلسفه اسلامی و فلسفه یونان، قرون وسطی، رنسانس و دوره جدید را ارئه دادند.

در ادامه آقای پروفسور Pierre Caye سخنرانی خود را با حضور اساتید و پژوهشگران و دانشجویان دکتری مؤسسه ایراد کردند.

ایشان در این سخنرانی به ویژگی‌های اساسی مکتب نوافلاطونی و پرسش‌هایی که در این زمینه در تاریخ فلسفه غرب مطرح شده است، اشاره نمودند.
بعد از این سخنرانی آقای Mourad Morel نیز یک کارگاه عملی در زمینه تجربیات خود در خصوص جمع آوری نسخه‌های خطی کتاب المنطق بطرس التولایی و نحوه مقابله نسخ مختلف و شیوه‌های انجام کار خود در این زمینه برای دانشجویان دکتری مؤسسه برگزار کردند.

کد خبر 4287807
دیدار رئیس مرکز تحقیقاتی ژان پپن فرانسه از مؤسسه حکمت و فلسفه مهرنوش محمدزاده

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دردسر جدید پرسپولیس؛ هر بازی یک اخراجی!