7 جاذبه برتر مشهد


با شنیدن اسم مشهد اولین چیزی که به ذهن شما می رسد حرم امام رضا و حال و هوای معنوی آن است، همه شما مشهد را به عنوان یک شهر مذهبی می شناسید. حتما از سوغاتی های این شهر زیاد شنیده اید. زرشک، زعفران و چرم مشهد احتمالا به گوش شما خورده است، اما مشهد جاذبه های دیگری هم دارد، از آن خبر دارید؟

با شنیدن اسم مشهد اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد حرم امام رضا و حال و هوای معنوی آن است، همه شما مشهد را به عنوان یک شهر مذهبی می‌شناسید. حتما از سوغاتی‌های این شهر زیاد شنیده‌اید. زرشک، زعفران و چرم مشهد احتمالا به گوش شما خورده است، اما مشهد جاذبه‌های دیگری هم دارد، از آن خبر دارید؟

سفر معنوی

هدف شما از سفر کردن چیست؟ کسب آرامش، لذت بردن، عوض کردن حال و هوا؟ همه این‌ها انگیزه‌های خوبی برای سفر هستند. اما تجربه و یادگیری، شاید بهترین هدیه‌ای است که یک سفر برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید یک تجربه متفاوت داشته باشید حتما آستان قدس رضوی را در برنامه‌تان بگذارید. اینجا می‌توانید برای چند ساعت هم که شده از جهان مادی بیرون کنده شوید. ساعت‌ها آینه‌کاری، طلاکاری، کاشی‌کارها و معماری اسلامی بی‌نظیر آستان مقدس را تماشا کنید و خسته نشوید. دیدن مردم از قومیت‌های مختلف و آداب و رسوم آن‌ها از نزدیک، از تجربه‌های بی‌نظیر این سفر است. در آستان مقدس همه در حال دعا و مناجات هستند و دیدن مردمی که اشک در چشمانشان حلقه زده و به سوی ضریح حضرت رضا(ع) دست به دعا برداشته‌اند از تصاویر معمول این مکان مقدس است. اینجا شکوه و جلال زمینی و آسمانی به بهترین شکل آن به هم آمیخته شده است.

7 جاذبه برتر مشهد

بنای پر رمز و راز توس

چطور می‌شود این همه شایعه و داستان در مورد یک بنا وجود داشته باشد؟ بنایی پر رمز و راز درست وسط شهر توس قرار دارد. می‌گویند تنها بنای تاریخی به جا مانده در این شهر است. یک مدرسه، یک زندان، یا شاید یک عبادتگاه، این‌ها داستان‌هایی است که در مورد این بنا گفته‌اند. البته این داستان‌ها بی‌دلیل نیست. نمای آجری، اتاق‌های بی‌شمار، گنبدی بر فراز آن و زیر‌زمین، از ویژگی‌های این بنا است که به این شایعه‌ها دامن زده است. این بنا به گنبد هارونیه معروف است.

7 جاذبه برتر مشهد

باصفاترین آرامگاه

تصور کنید میان باغی باصفا کنار استخر بزرگی ایستاده‌اید. تصویر یک بنا میان انبوهی از درختان در آب استخر نقش بسته است. بنایی شبیه مقبره کوروش، درست با همان سبک و سیاق معماری هخامنشی. سر بر می‌گردانید تا بهتر ببینید. بنایی چهارضلعی سفید‌رنگی می‌بینید که بر روی چند پله قرار گرفته است. ستون‌های مرمری دور بنا چیده شده است. با دیدن شعرهایی از شاهنامه روی بنا، حدس می‎‌زنید کنار آرامگاه فردوسی ایستاده‌اید.

7 جاذبه برتر مشهد

ناپلئون شرق

تمام وجودم را برای سرفرازی میهن بخشیدم به این امید که افتخاری ابدی برای کشورم کسب کنم. این یکی از سخنان نادرشاه افشار است. او یکی از پادشاهان بزرگ ایرانی است که عمر خود را برای سرافرازی ایران گذاشت. این پادشاه پرآوازه به ناپلئون شرق معروف است. مقبره او به شکل زیبایی زندگی این پادشاه را نشان می‌دهد. بنا به دو شکل مربع و مثلث طراحی شده که یک چادر عشایری را تداعی می‌کند. یعنی جایی که نادرشاه در آنجا به دنیا آمد و از دنیا رفت. تندیس سیاه‌رنگی از لشکرکشی نادرشاه برفراز بنای سنگی چادر مانند گذاشته شده که از ویژگی‌های منحصر به فرد این آرامگاه است.

7 جاذبه برتر مشهد

پیر پالان‌دوز

شیخ محمد مقتدی کارندهی یکی از عرفای مشهور شهر مشهد بود. او در خطاطی و کیمیاگری تبحر داشت. اما برای امرار معاش پالان دوزی می‌کرد. مقبره این شیخ در حرم حضرت رضا(ع) از شاهکارهای معماری است. بنایی چهار‌گوش با گنبدی بر فراز آن در وسط این آرامگاه قرار گرفته و طاق‌نماهای دورتادور این مقبره که با نقاشی‌های هندسی مزین شده زیبایی‌اش را دو چندان می‌کند. این بنا به آرامگاه پیر پالان‌دوز معروف است.

7 جاذبه برتر مشهد

گوهری فیروزه‌ای در آستان قدس

اگر به حرم امام رضا رفته باشید حتما یک گنبد فیروزه‌ای رنگِ زیبایی شما را به سمت خود کشانده است. احتمالا نوشته‌های کوفی روی گنبد، نظر شما را به خود جلب کرده است. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم یکی از زنان نامدار ساخته شد و امروزه به مسجد گوهرشاد معروف است. گنبدهای طاقی، مناره‌ها، شبستان‌های قرینه و کاشی‌کاری‌ها همه به سبک ایرانی است. شاهکار منبت‌کاری را در منبر صاحب‌الزمان می‌توانید ببینید. منبت‌کاری روی چوب گردو و گلابی بدون استفاده از میخ و آهن از ویژگی‌های منحصر به فرد این منبر است.

7 جاذبه برتر مشهد

بهترین انتخاب در فصل گرما

شما هم در فصل گرما دلتان برای نسیم خنک بهاری لک می‌زند؟ احتمالا از اینکه مجبورید ساعت‌ها زیر کولر بمانید کلافه می‌شوید. در این مواقع گزینه شما برای سفر کجاست؟ مناطق ییلاقی یکی از بهترین انتخاب‌هاست. در نزدیکی شهر مشهد منطقه‌ای است که به خاطر همجواری با دامنه کوهستان، رودخانه و باغ‌های میوه سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در هوای دلپذیر طُرقَبه می‌توانید شیشلیک و دیزی شاندیز بخورید و صنایع حصیربافی را با خود به سوغات ببرید. این منطقه به ییلاق طرقبه معروف است.

7 جاذبه برتر مشهد


1397/01/27 | کد مطلب: 4111
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
7 جاذبه برتر مشهد
7 جاذبه برتر مشهد سیما رفیعی
7 جاذبه برتر مشهد

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟