پایگاه هوانیروز کرمان به نام شهید وجدانی نامگذاری می شود


پایگاه هوانیروز کرمان به نام شهید وجدانی نامگذاری می شود

رفسنجان-فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان بااشاره به اینکه درخواست تغییر نام پایگاه به نام شهید وجدانی به عنوان نخستین شهید هوانیروز داده شده است،گفت:نامگذاری بعد از طی مراحل اداری انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر فهیمی‌خامنه پیش از ظهر سه شنبه در اولین یادواره خلبان شهید سرلشکر محمدرضا وجدانی نخستین شهید هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در سالن شهدای دانش‌آموز رفسنجان اظهار داشت: از دو سال پیش دو جشنواره و یادواره ۴۴ شهید را برگزار کردیم که نخستین شهید، شهید وجدانی است.

وی بیان کرد: اسم پایگاه را به نام این شهید درخواست کردیم که یک سری مراحل اداری دارد که پس از انجام آنها، پایگاه به این نام درج خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری هوانیروز به عنوان یگان متحرک هوایی، افزود: اگر هوانیروز به عنوان بزرگترین ناوگان خاورمیانه مطرح می‌شود به واسطه نقش تعیین‌کننده و تأثیرگذارش است که در خاورمیانه حرف اول را می زند که نمونه این تاثیرگذاری در فیلم سیمرغ و کتاب‌هایی که وجود دارد به نمایش درآمده است.

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان در ادامه گفت: شهید وجدانی در سال ۱۳۳۳ در خانواده بسیار مذهبی متولد و رشد می‌کند و سالی که دیپلم گرفت در رشته‌های زیادی قبول شد و انتخابهای زیادی داشت اما دانشکده خلبانی هوانیروز را ارجح دانست و آن را انتخاب کرد و ایشان به لباسش عشق می‌ورزید و افتخار پرسنل هوانیروز این است که لباس آنها کفن‌ آنها است.

فهیمی‌خامنه ابراز کرد: زمانی که شهید وجدانی در دانشکده خلبانی قبول شد مستشاران آمریکایی در آنجا تدریس می‌کردند و او بهره‌برداری لازم را می‌کرد و دانش خود را زیاد می‌کرد و رشد یافت تا لحظه‌ای که مشخص می شود که باید وضعیت رژیم تغییر کند.

وی ادامه داد: ایشان پیام امام راحل (ره) را می‌گرفت و با بچه‌های همافر جلساتی برپا می‌کرد تا اینکه هسته‌های مقاومت هوانیروز شکل ‌گرفت و موقعی که امام خمینی (ره) فرمودند پادگانها را ترک کنید و در مردم راهپیمایی داشته باشید این کار را انجام داد.

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان تصریح کرد: شهید وجدانی‌ها زمانی که انقلاب به ثمر رسید در قائله کردستان، گنبد، پادگان ابوذر و... این شهید بزرگوار نقش‌آفرین بودند و نمونه آن را در فیلم «چ» می بینیم.

فهیمی خامنه با بیان اینکه شهید وجدانی از انسان‌های ارزشی بود که در رفسنجان تربیت شد و امروز مورد تجلیل قرار می‌گیرد و در تمام محافل مطرح می‌شود، افزود: شهید وجدانی هنگام انتقال مجروحان که در ۱۴ سورتی پرواز صورت گرفت در پرواز آخر تیر خورد و تمام نفراتی که با او بودند به شهادت رسیدند.

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان تأکید کرد: زمانی که انقلاب به وجود آمد باید درخت انقلاب آبیاری می‌شد و شهیدی مانند شهید وجدانی موجب شدند ریشه‌های انقلاب محکمتر شود و الان همرزمانش راه شهدا را در پایگاه‌های مختلف ادامه می‌دهند.

وی بیان کرد: جوانان باید قدر شهدا را بدانند و ما باید شهادت را تبیین کنیم شهدا برای آرمان خود تلاش کردند تا آیندگان آرمان و هدف داشته باشند و امنیت و ثبات برای کشورما رقم زدند.

فهیمی خامنه در ادامه یادآور شد: در جنگ تحمیلی ۳۱ شهریور، ۵۹ یگان هوانیروز به عنوان منسجم‌ترین یگان در دومین روز جنگ در جبهه‌های جنوب‌غرب و غرب کشور با بیش از ۱۲ تیم آتش جلوی ۱۲ لشکر تا بن دندان مسلح عراق ایستاد و یک لحظه می‌بینند پرنده‌های ابابیل آهنین بر سپاه ابرهه یورش بردند و شهید شیرودی و شهید کشوری همان روز در گیلانغرب حدود ۸۰ تانک دشمن را منهدم کردند.

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان عنوان داشت: صدام اوایل جنگ ادعای صحبت در تهران داشت ولی یگان متحرک هوایی که کسی فکرش را نمی‌کرد که بتواند دشمن را زمین‌گیر کند، پاسخ ادعای صدام را دادند.

فهیمی‌خامنه اظهار کرد: سال اول جنگ صدام هجمه بسیار زیادی با لشکرهای خود داشت اما هوانیروز در ۸۹ علمیات آفندی و ۳۵ عملیات پدافندی ثبت‌شده برای تمام نیروهای مسلح از جمله سپاه، بسیج و ارتش عملیات انجام داد و توانست تأثیرگذار شود و در سال دوم جنگ عملیات طریق‌القدس، بیت‌المقدس و ثامن‌الائمه دشمن را به عقب بردند و در بعضی جاها در کشور عراق هم وارد شد.

وی با بیان اینکه هوانیروز قبل از انقلاب، هنگام انقلاب، در زمان جنگ و صلح تعیین کننده و تاثیرگذار بوده است، افزود: الان نیز همرزمان این شهید علاوه بر اینکه قرارگاه جنوب‌شرق را دارند تأمین سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و جنوب استان خراسان جنوبی را دارند و به آن افتخار می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل