آشنایی با مراحل تولید پوشاک در تولیدی ها


اگر در تولیدی لباس و سری دوزی ها کار کرده باشی، حتما می دونی که مراحل تولید پوشاک به صورت انبوه با دوخت یک لباس تکی خیلی تفاوت داره. در واقع تولیدی های لباس به صورت گروهی و با نظم خاصی، عملیات دوخت و دوز لباس رو انجام میدن. بسته به نوع لباس، هر تولیدی کارهای خاصی رو باید انجام بده تا یک لباس دوخته بشه. مثلا مراحل دوخت لباس و تولید کت و شلوار...

اگر در تولیدی لباس و سری دوزی ها کار کرده باشی، حتما می دونی که مراحل تولید پوشاک به صورت انبوه با دوخت یک لباس تکی خیلی تفاوت داره. در واقع تولیدی های لباس به صورت گروهی و با نظم خاصی، عملیات دوخت و دوز لباس رو انجام میدن. بسته به نوع لباس، هر تولیدی کارهای خاصی رو باید انجام بده تا یک لباس دوخته بشه. مثلا مراحل دوخت لباس و تولید کت و شلوار با مراحل دوخت لباس بچه یا لباس زیر خیلی تفاوت داره. اما به طور کلی مراحل دوخت پوشاک با در نظر گرفتن اصولی کلی در یک تولیدی لباس به این صورت انجام میشه:

مراحل تولید پوشاک: مواد اولیه

اولین مرحله از دوخت لباس تهیه پارچه هست. پارچه اصلی ترین جزء در تولیدی پوشاک به حساب میاد. با توجه به نوع سفارش پارچه خاصی تهیه میشه. مثلا برای تهیه تیشرت از پارچه های نخی-پنبه ای و برای دوخت کت و شلوار از پارچه فاستونی استفاده میشه. تهیه پارچه مناسب برای تولیدی های پوشاک، یک کار تخصصی هست. اینکه چه پارچه ای انتخاب بشه تا دوخت، بهتر دیده بشه و یا اینکه پارچه های با کیفیت رو با قیمت مناسب خریداری کنیم، موضوعاتی هستن که یک آدم با تجربه و حرفه ای خوب از پسش برمیاد.

پارچه تنها ماده اولیه برای دوخت لباس نیست. به اصطلاح متریال و خرج کار مناسب رو هم باید با توجه به نوع لباس تهیه کرد. زیپ، دکمه، نخ قرقره و هر وسیله دیگری که برای دوخت لازمه باید ار قبل تهیه بشه. مراحل تولید پوشاک یک کار تیمی و منظم هست و همه مواد اولیه به صورت عمده خریداری میشه. مثلا برای دوخت همه لباس های دکمه دار با یک طرح مشخص، در تولیدی از یک نوع دکمه استفاده میشه.

آشنایی با مراحل تولید پوشاک در تولیدی هاhttps://beborobedooz.com

مراحل تولید پوشاک: تهیه الگو

الگو اصلی ترین ابزار در تولیدی لباس هست. الگوی لباس بچه گانه، الگوی دامن، الگوی مانتو، الگوی کت و شلوار، الگوی پیراهن و هر لباسی که در تولیدی تهیه میشه باید دارای الگو باشه. الگوهای تولیدی ها دارای سایز بندی استاندارد هستند و برای همه قسمت های لباس استفاده میشن. برخلاف دوخت لباس در کارگاه های خانگی و دوخت لباس سفارشی، الگوهای تولیدی ها روی کاغذ الگو کشیده نمیشه. بعد از آماده کردن الگو روی کاغذ، این الگو روی مقوا یا شابلون اجرا میشه. پیاده کردن الگو روی شابلون و یا مقوای کلفت، باعث میشه تا الگو استقامت بیشتری داشته باشه و بارها بشه ازش استفاده کرد. الگوی کاغذی خیلی زود از بین میره. الگوی لباس نقش مهمی در کیفیت لباس دوخته شده داره.

مراحل تولید پوشاک: برش

برش لباس یک کار تخصصی در تولیدی های پوشاک هست. روش کار به این صورته که طاقه پارچه روی میز کار پهن میشه و لایه های پارچه روی هم قرار می گیره و روی پارچه ها هم الگوی اصلی قرار میگیره.. بعد با استفاده از قیچی های مخصوص، کار برش طبق الگو انجام میشه. برش با قیچی صنعتی و یا برش لیزی در اکثر تولیدی ها استفاده میشه. مهم ترین قسمت برش، مربوط به استفاده صحیح از الگو روی پارچه هست. در واقع برشکار ماهر می تونه با کمترین دم قیچی و پرتی، کار رو برش بده. استفاده حداکثری از پارچه، برای تولیدی های پوشاک بسیار مهمه و در هزینه ها صرفه جویی میشه.

مراحل تولید پوشاک: وسط کاری

در این مرحله تکه های برش خورده پارچه بین چرخ کارهای وسط کار، پخش میشه. تولیدی های پوشاک از چرخ های مخالف با کارایی های متفاوتی استفاده می کنن و هر وسط کار در دوخت یک قطعه با چرخ مخصوص مهارت داره. ساماندهی به تکه های برش خورده، دوخت نهایی رو راحت تر و سریع تر می کنه. چرخکارهای وسط کار نقش مهمی در فرایند دوخت لباس دارن. به طور معمول قسمت های برش خورده در سبدهای مخصوص جمع آوری شده و بین وسط کارها تقسیم میشه تا کارهای مربوط روی پارچه انجام بشه. در حین دوخت بارها پارچه به این قسمت برگردونده میشه و کارهای پایه ای روی اون انجام میشه. ماشین های دوخت و چرخ خیاطی های ویژه ای برای وسط کاری وجود داره که با چرخ های خونگی تفاوت داره و تولید ی های پوشاک از این چرخ ها استفاده می کنن.

آشنایی با مراحل تولید پوشاک در تولیدی هاhttps://beborobedooz.com

مراحل تولید پوشاک: دوخت اولیه و نهایی

دوخت اولیه: برای دوخت اولیه، خیاط ها قسمت های برش خورده را طبق نقشه اصلی آماده می کنن. عملیاتی مثل گلدوزی، چاپ، لبه دوزی و هر تغییری در این مرحله انجام میشه. در تولیدی های پوشاک، برای چاپ هم از نیروهای متخصص استفاده میشه. در این بخش معمولا تنها قسمت مورد نظر برای چاپ در اختیار تیم چاپ قرار می گیره.

دوخت نهایی: در این مرحله همه قسمت های برش خورده و دوخت های پایه، به هم دوخته میشن و دوخت های اصلی روی لباس انجام میشه. در دوخت نهایی، هیچ قسمتی ناقص باقی نمی مونه و لباس به طور کامل دوخته میشه. بعد از دوخت نهایی و آماده شدن لباس برای وسط کاران ارسال میشه تا با چرخ های مخصوص روی درزها رو چرخکاری و تمیز کاری انجام بدن.

مراحل تولید پوشاک: اتوکشی لباس

کار دوخت لباس تقریبا تموم شده حالا لباس های آماده بررسی میشه تا جایی ندوخته باقی نمونه و یا ایرادی در لباس وجود نداشته باشه. بعد لباس های آماده بخار داده میشه و برای اتوکشی آماده میشه. اتوکشی در تولیدی های پوشاک، تفاوت زیادی با اتوکشی لباس های معمولی در منزل داره. با توجه به جمس پارچه، دمای مناسب انتخاب شده و چروک های لباس صاف میشه. درزها و همه خطوط دوخت هم باید به طور کامل اتوکشی بشه تا لباس تن خور مناسبی داشته باشه. در تولیدی های لباس از چندین نوع اتو برای این کار استفاده میشه. اتوی پرسی، اتوی بخار، اتو روی مانکن نمونه هایی از اتوکشی در تولیدی ها هستن که هر کدوم برای کار خاصی استفاده میشه.

مراحل تولید پوشاک: تکمیل کار

در این زمان لباس آماده شده و باید برای فروش ارسال بشه. قبل از ارسال لباس های دوخته شده، بسته بندی شده و آویزهای مارک، بروشور و کارت فروشگاه در بسته جاسازی میشه. حالا لباس های آماده و بسته بندی شده برای ارسال به مراکز فروش آماده هستن و کار دوخت لباس به پایان رسیده.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقشه مترو فضایی/ به راحتی ایستگاه عوض کنید!