هنر انقلاب، مردمی ترین هنر هاست


هنر انقلاب، مردمی ترین هنر هاست

قزوین- نقاش و پژوهشگر هنر گفت: هنر انقلاب مردمی ترین هنری بود که بدون وابستگی به دستگاه قدرت شکل گرفت و رشد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین؛ مرتضی گودرزی دیباج در نشست نقد و «بررسی آثار نقاشان دفاع مقدس» که در حوزه هنری قزوین برگزار شد افزود: پیش از انقلاب اسلامی، هنر، حتی هنر مردمی قهوه خانه ای وابسته به ارکان قدرت بود بعد در چهار دهه اخیر هنر انقلاب وارد عرصه جامعه شده و با دین مداری و مردمی بودن و بدون هیچ حامی دولتی، هنرمندان بزرگی را معرفی می کند.

گودرزی دیباج یادآور شد: برای نقد هنر انقلاب، ابتدا باید آن را به خوبی شناخته و معرفی کنیم وگرنه فقر اطلاعاتی ما تبدیل به فقر تحلیل شده و در نهایت به فقر عاطفی می رسیم.

وی در بررسی آثار نقاشی چهار هنرمند نقاش دفاع مقدس یادآور: تبارشناسی هنر انقلاب از این جهت مهم است که با هنرمندانی مواجهیم که پیش از پیروزی انقلاب چنین آثار ماندگاری را خلق کردند.

دیباج افزود:در این نشست سخن ما روی هنرمندانی است که پذیرفتند دشمن به خاک کشور حمله کرده و ما باید برای دفع شر در مقابل او ایستادگی و مبارزه کنیم.

وی با اشاره به اینکه اساس باور چنین انسان هایی بر این امر متکی بود که دشمن با امکانات مادی فراوان و ما با کمترین امکانات باید در مقابل آن ایستادگی کنیم گفت:در همین جا است که «حماسه» خلق می شود، حماسه اصل فرهنگ اسلامی ما بوده و این همان باور فرهنگی است که یادآور می شود؛ امام حسین(ع) برای احقاق حق ولو اینکه کشته شود در برابر لشکر گسترده دشمن قرار گرفت.

دیباج با بیان اینکه تبارشناسی هنر دفاع مقدس از این جهت مهم است که رزمندگان با این باور در مقابل دشمن جنگیدند. گفت:هنرمندان دفاع مقدس با چنین باوری فرهنگ پایداری را به افقی هدایت کردند که هم برای رزمندگان و هم برای پشت جبهه آرامش ایجاد کند.

این هنرمند ادامه داد:برای تمام این هنرمندان نمی توان نسخه واحد پیچید چراکه آثار هر کدام از این افراد از محیط و فضای کاری و زندگی آنها تاثیر گرفته اما به لحاظ نشانه ها، هنرمندان این دوره سمت و سوی مردمی داشتند، ما در هنر دفاع مقدس شاهد ادامه خلق این آثار هستیم چرا که هنرمندان این دوره می دانستند جنگ تمام نشده و تنها شکل آن تغییر کرده، بنابراین حتی سال ها پس از جنگ نیز شاهد، هنر آفرینی در حوزه دفاع مقدس بودیم.

وی با بیان اینکه بر اساس جامعه شناسی هنر هیچ اثری را نمی توان غیر از متن زمان آن دید گفت:بسیاری از این آثار در زمان شتاب دوران دفاع مقدس خلق شده اند و باید با توجه به همان شرایط قضاوت شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال