دیپلماسی اقتصادی تاثیر بالایی در صادرات دارد/ لزوم توجه ویژه به حضور بخش خصوصی در برنامه ریزی های صادراتی


به گزارش شاتا؛ غلامحسین شافعی در همایش گرامیداشت روز ملی صادرات، صادرات را نوک پیکان توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: در بند 10 سیاست های اقتصاد مقاومتی به طور مبسوط به این امر اشاره شده و ما زمانی می توانیم در صادرات...

دیپلماسی اقتصادی تاثیر بالایی در صادرات دارد/ لزوم توجه ویژه به حضور بخش خصوصی در برنامه ریزی های صادراتی

به گزارش شاتا؛ غلامحسین شافعی در همایش گرامیداشت روز ملی صادرات، صادرات را نوک پیکان توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: در بند 10 سیاست های اقتصاد مقاومتی به طور مبسوط به این امر اشاره شده و ما زمانی می توانیم در صادرات موفق باشیم که از پشتوانه ی قوی تولیدی برخوردار باشیم.

وی تصریح کرد: تولیدات ما به لحاظ قیمت تمام شده ی کالا در رقابت با دیگر کالاها دچار مشکل است چرا که چند سال گذشته بخش صنعت از لحاظ تکنولوژیکی نتوانست خود را با دنیا همراه کند و اکنون به لحاظ کیفیت در برخی کالاها با مشکل مواجه هستیم این در حالی است که طی سالهای قبل اگر یارانه ای بخش صنعت پرداخت می شد شاید اکنون از این لحاظ دچار عقب ماندگی نبودیم از طرفی ولی فرسودگی ماشین الات و مصرف بالا ی انرژی باعث بالا رفتن قیمت کالاها می شود.
شافعی ادامه داد: اکنون اکثر کشورهای جهان عضو سازمان تجارت جهانی هستند ولی ما عضویت نداریم و تعرفه های ترخیص کالا در کشور ما با رقبا بسیار فاصله دارد به طوریکه که گاه در مقابل 4 درصد گمرکی کالاها ما تا 20 درصد ورودی می گیریم و این ما را از لحاظ قیمت تمام شده دچار مشکل می کند.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نرخ بالای بهره های بانکی افزود: نرخ بالای بهره بانکی و نیز عدم دسترسی به منایع بانکی مشکل بزرگتری که با آن موجه هستیم .
وی با تاکید بر به لزوم حضور در جوامع بین المللی اقتصادی گفت: حضور ما هم اکنون در سطح پایینی است و باید حضور قوی تری داشته باشیم و با آن چیزی که در شورای عالی صادرات مطرح است می توانیم آینده را بسازیم به شرطی که بخش خصوصی بعنوان بازیگر اصلی در این برنامه ریزی ها و نیز هلدینگ های صادراتی و منطقه ای حضور داشته باشد.
شافعی تصریح کرد : در حال حاضر سهم ما از صادرات جهانی مطابق آمار رسمی حدود 34 صدم درصد است که اگر نفت را زا آن جدا کنیم حدود 24 درصد باقی می ماند و این مساله با توجه به قابلیتهای کشور در یک بازه زمانی میان مدت می تواند به رقم بالاتری افزایش یابد و دراین زمینه نیاز داریم که به اقدامات متفاوت تری دست بزنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معدن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا