پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های ام اس» را در اینجا بخوانید


پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های ام اس» را در اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند توسط متخصص مغز و اعصاب پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های ام اس» را در اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «بیماری های ام اس» را احسان شریفی پور متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمى علوم پزشکى قم پاسخ داد.

ام اس چیست؟

احسان شریفی‌ پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به تعریف بیماری ام اس گفت: ام اس بیماری‌ است که با ایجاد پلاک‌هایی‌ در ماده سفید مغز‌ بروز می‌کند و موجب‌ نقص‌ انتقال پیام‌های مغزی‌ می‌شود.

علائم بیماری ام اس

وی به علائم‌ این بیماری اشاره کرد و افزود: حداقل‌ 2 علامت مهم ام اس و 2 حمله‌ باید اتفاق‌ افتاده باشد تا بگوییم بیمار‌ به ام اس مبتلا شده است همچنین‌ در ام آر آی مغزی او‌ پلاک‌های مربوط به بیماری ام اس دیده شود.

شریفی‌پور ادامه داد: تار‌ی دید، بی‌ حسی‌های مکرر، ضعف حرکتی‌ بی تعادلی‌ و مشکلات شناختی و حافظه‌ که بیش از 24 ساعت طول بکشد‌ علائم بیماری‌ ام اس محسوب می‌شود.

علل بروز بیماری ام اس

عضو‌ هیئت علمی علوم پزشکی قم با اشاره به پیشگیری از بیماری‌ ام اس‌ گفت: علت بروز بیماری ام اس‌ مشخص نیست تا بتوان‌ از ابتلا به آن پیشگیری‌ کرد اما به طور کلی کمبود ویتامین D، استرس و سیگار از عوامل مؤثر به ابتلا به بیماری ام اس محسوب‌ می‌شود.

شریفی‌پور با اشاره به وابسته به جنس بودن این بیماری اظهار کرد: بیماری ام اس در خانم‌ها شایع‌تر از مردان است‌.

ارتباط ژنتیک و ام اس

این متخصص مغز و اعصاب به تأثیر‌ ژنتیک‌ در ام اس اشاره کرد و گفت: ارثی بودن ام اس ثابت نشده است اما در صورتی که فردی به بیماری ام اس مبتلا باشد 2 تا پنج درصد‌ این احتمال‌ وجود دارد که برادر یا خواهر او به این بیماری مبتلا شود، در 2 قلوهای‌ تک تخمی 30 درصد ریسک‌ ابتلا به بیماری ام اس در صورت‌ مبتلا شدن یکی از قل‌ها به این بیماری‌ وجود دارد.

تشخیص بیماری ام اس

شریفی‌پور به روش تشخیص بیماری ام اس اشاره کرد و گفت: مرحله اول تشخیص‌ بیماری ام اس‌ بالینی است‌ و باید‌ 2 اختلال‌ ببینیم‌ تا اقدامات بعدی که انجام ام آر آی است را انجام دهیم.

وی افزود: ام اس را مى توان با کمک آم آرى آى تشخیص‌ داد همچنین بررسی‌ مایع مغزی – نخاعی‌ نیز در تشخیص‌ ام اس کمک کننده است.

درمان ام اس

عضو هیأت علوم پزشکی قم با بیان اینکه‌ ام اس درمان قطعی ندارد، افزود: درمان این بیماری‌ با کنترل‌ حملات حاد صورت می‌گیرد که رایج‌ترین روش آن تزریق‌ دوز بالای کورتون‌ به مدت سه تا پنج روز است همچنین در برخی موارد از تعویض‌ پلاسمای‌ خون استفاده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب‌، عنوان کرد: درمان بیماری ام اس در واقع جلوگیری یا خاموش کردن مسیر پیشرفت‌ بیماری است. از سال 1993 که داروهای‌ درمان ام اس وارد بازار شدند تاکنون 10 دارو وجود دارد‌ که مورد تأیید‌ مراجع بین‌المللی‌ درمان ام اس است.

داروهای ام اس و کنترل بیماری

وی به تأثیر 30 تا 70 درصدی‌ داروهای‌ ام اس در پیشگیری‌ از پیشرفت‌ بیماری‌، گفت: داروهایی‌ که اکنون در بازار هستند‌ پس از تشخیص قطعی بیماری‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیماری‌ وارد مرحله‌ خاموش‌ می‌شود.

شریفی‌پور عنوان کرد: داروی‌ سینووکس‌ که از نوع اینترفرون‌ بتا‌ است داروی ایرانی برای درمان‌ ام اس محسوب می‌شود که در برخی بیماران‌ عوارضی‌ چون تب و گُر‌ گرفتگی‌ به همراه دارد. در بسیاری از بیماران پس از مدتی بعد از مصرف این دارو این عوارض کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سؤال که بسیاری از بیماران‌ پس از تزریق‌ دارو‌ سال‌ها علامتی‌ مشاهده نمی‌کنند و آیا در این موارد می‌توان تزریق‌ را قطع‌ کرد، گفت: در درمان ام اس بهتر است داروها به طور همیشگی‌ مصرف شود‌ زیرا در صورت قطع دارو امکان پیشرفت‌ بیماری‌ به سرعت‌ وجود دارد.

آیا فراموشى علامت ام اس است؟

عضو هیئت علمی علوم پزشکی قم با اشاره به ارتباط فراموشی و بیماری ام اس، گفت: اختلال شناختی‌ و فراموشی‌ می‌تواند علائمی‌ از بیماری‌ ام اس باشد اما هر عدم تمرکز‌ و اضطرابی‌ مرتبط‌ با اضطراب‌ نیست‌.

وی افزود: فراموش کردن موارد جزئی‌ مانند خاموش کردن کتری‌ بیشتر به دلیل‌ مشغله‌ و نبود تمرکز‌ در فرد‌ بروز‌ می‌کند اما در صورتی‌ که فراموشی‌ یا اختلال حافظه‌ طولانی‌ مدت ادامه داشته باشد‌ فرد باید به متخصص‌ مغز و اعصاب مراجعه کند تا علت آن مشخص‌ شود.

تاثیر ازدواج در درمان و بروز ام اس

شریفی‌پور با بیان اینکه‌ ازدواج‌ به طور مستقیم‌ در درمان ام اس تأثیر ندارد، افزود: مبتلایان‌ به ام اس در صورتی که با ازدواج‌ از حمایت‌ عاطفی خوبی برخوردار شوند‌ به دلیل کمتر شدن استرس‌ و حمایت عاطفی‌ امکان بروز حملات و کند شدن روند بیماری‌ وجود دارد.

وى افزود: در تحقیقات ارتباط ازدواج فامیلى با ابتلا به ام اس ثابت نشده است.

باردارى بیماران مبتلا به ام اس

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه‌ مبتلایان به ام اس می‌توانند مانند افراد عادی‌ باردار‌ شوند، عنوان کرد: مبتلایان‌ به این بیماری‌ می‌توانند‌ باردار‌ شوند و حتى در بسیاری از بیماران‌ حمله هاى ام اس‌ با حاملگی‌ کمتر‌ می‌شود اما در اغلب‌ موارد‌ در 3 ماهه بعد از زایمان‌ برخی حملات دیده‌ می‌شود که با مشورت‌ پزشک‌ جلوی این حملات‌ گرفته می‌شود.

شیردهى مادران مبتلا به ام اس

عضو هیأت علمی علوم پزشکی قم‌ با اشاره به‌ شیردهی‌ در بیماران مبتلا به ام اس، عنوان کرد: بیماران مبتلا به ام اس‌ می‌توانند‌ پس از تولد به فرزند خود‌ شیر بدهند‌. داروهایی‌ وجود دارند که عوارضی برای دوران شیردهی‌ ندارند‌ که تجویز‌ آنها بستگی‌ به شرایط‌ بیمار دارد و پزشک‌ نوع آن را مشخص‌ می‌کند.

تزریق واکسن آنفلوانزا در بیماران ام اس

عضو هیئت علمی علوم پزشکی قم به تزریق‌ واکسن آنفلوآنزا‌ در بیماران ام اس اشاره کرد و گفت: بر خلاف‌ بسیاری از بیماری‌ها‌ مانند بیماران قلبی که تأکید بر واکسن‌ آنفلوآنزا‌ می‌شود بهتر است‌ بیماران‌ مبتلا به ام اس‌ واکسن‌ آنفلوآنزا‌ را تزریق‌ نکنند زیرا در برخی موارد موجب برخی حملات می‌شود.

ارتباط صدا دادن مفاصل و ام اس

شریفی‌پور‌ به مشکلات‌ مفصلی‌ و صدا دادن‌ آنها اشاره کرد و گفت: سر و صدای مفاصل‌، تق تق‌ کردن آنها و لق‌ زدن ربطی به بیماری‌ ام اس ندارد‌.

مشاهده نقاط سیاه و ارتباط به ام اس

این متخصص مغز و اعصاب، گفت: دیدن‌ نقاط‌ سیاه در هنگام نگاه کردن به لامپ‌ بیشتر به دلیل اختلال‌ در زجاجیه‌ است‌، اختلال چشمی ناشی از ام اس‌ به صورت‌ تاری دید‌ بیش از 24 ساعت بروز می‌کند.

ام اس بیمارى دردناکى نیست

شریفی‌پور با اشاره به بروز درد‌ در نواحی مختلف‌ با عصبانیت‌ و استرس‌، گفت: بیماری ام اس دردناک‌ نیست‌ و بیشتر بدن‌ دردها‌ با این بیماری‌ مرتبط‌ نیستند.

درمان بیماران در مرحله پیش ام اس یا cis

این متخصص مغز و اعصاب به تزریق‌ در بیمارانی‌ که در مرحله‌ CIS قرار دارند‌ اشاره کرد و گفت: برخی افراد‌ در مرحله‌ CIS قرار دارند یعنی در آنها یک حمله‌ مرتبط‌ با ام اس دیده شده است. در این افراد‌ بهتر است‌ دارو‌ تزریق‌ شود زیرا‌ ممکن است‌ پس از مدتی‌ بیماری‌ به طور ناگهانی عود‌ کند‌.

پلاک گردنى و بیمارى ام اس

شریفی‌پور‌ اظهار کرد: در افرادی که دچار بی حسی‌ می‌شوند و پلاک گردنی‌ دارند‌ بهتر است به متخصص‌مراجعه کنند تا انمو‌ در آنها بررسی‌ شود.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان