آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران


آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران

«سوال آمریکا این است که آیا طبق توافق هسته ای، سایت های نظامی ایران بازرسی می شوند یا خیر؟...»

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، "نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل، خواستار بازدید آژانس بین المللی انرژی هسته ای از سایت های نظامی ایران شد.

وی پیش از سفر به وین برای رایزنی با آژانس درباره برجام، با خبرگزاری رویترز (Reuters) به گفتگو نشسته و بخشی از اهداف این سفر را توضیح داده است.

رویترز در انعکاس این مصاحبه نوشت: سوال آمریکا این است که آیا طبق توافق هسته ای، سایت های نظامی ایران بازرسی می شوند یا خیر؟

براساس این گزارش، نیکی هیلی گفته آمریکا می خواهد بداند آیا ناظر هسته ای سازمان ملل، برنامه ای برای سرکشی به سایت های نظامی ایران جهت تایید پایبندی این کشور به توافق هسته ای 2015 دارد؟

خانم هیلی روز چهارشنبه با مقامات ارشد آژانس در وین دیدار خواهد کرد. وی این سفر را "ماموریت حقیقت یابی" لقب داده است.

رویترز افزود: سفر نیکی هیلی بخشی از برنامه دولت ترامپ برای بازنگری در توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی است که در ازای لغو اکثر تحریم ها، محدودیت هایی را بر برنامه اتمی این کشور اعمال می کند.

نیکی هیلی در ادامه به تکرار ادعاهای ضدایرانی مقامات آمریکایی پرداخته و گفته: اگر به رفتارهای گذشته ایرانی ها نگاهی بیندازید شاهد فعالیت های مخفیانه در سایت های نظامی، دانشگاه ها و دیگر اماکن از این دست خواهید بود.

وی افزود: از پیش مسائلی در این اماکن وجود داشته است. اما آیا اکنون آژانس این موضوع را در بررسی های خود می گنجاند تا اطمینان حاصل کند که آن مسائل دیگر ادامه نیافته است؟ آن ها [مقامات آژانس] اجازه بازرسی از سایت های نظامی ایران را دارند و می توانند از هر مکان مشکوکی بازدید به عمل آورند. موضوع این است که آیا آژانس این کار را انجام می دهد؟

هیلی مدعی شده سفر وی به وین فقط برای پرسیدن این سوال هاست نه اینکه به آژانس برای انجام اقدام خاصی فشار بیاورد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از سفر به وین مصاحبه ای جداگانه با واشنگتن پست (WP) نیز انجام داده است.

وی در این مصاحبه مدعی شده که ترامپ هنوز درباره گام بعدی خود در قبال توافق هسته ای ایران تصمیم نگرفته است. نیکی هیلی در ادامه گفته، دولت ترامپ به دنبال بهانه ای برای باطل ساختن برجام نیست.

واشنگتن پست نوشت: این اظهارات نیکی هیلی درحالی است که دونالد ترامپ، انتقادات تندی را متوجه توافق هسته ای ساخته و گزارش ها نشان می دهند وی تمایلی به تایید پایبندی ایران به برجام ندارد.

گفتنی است، تاکید بر بازرسی از سایت های نظامی ایران درحالی از سوی نماینده آمریکا مطرح می شود که سابقه این کشور نشان داده از این روش برای تخلیه اطلاعات نظامی دیگر کشورها و حمله به آنان استفاده می کند.

آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران

آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران

111

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان