سلیمی، نماینده مجلس: برخی نمایندگان مجلس نه یکی، بلکه چندتا شاسی‌بلند گرفته‌اند /باید تکلیف این خودروها روشن شود


سلیمی، نماینده مجلس: برخی نمایندگان مجلس  نه یکی، بلکه چندتا شاسی‌بلند گرفته‌اند /باید تکلیف این خودروها روشن شود

تسنیم: علیرضا سلیمی نماینده فعلی محلات در مجلس شورای اسلامی و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران گفت: مجلس دوازدهم انقلابی خواهد ماند و احتمال می‌دهم در این مجلس دو فراکسیون «نیروهای انقلاب» و «اصلاح‌طلبان» تشکیل...

سلیمی، نماینده مجلس: برخی نمایندگان مجلس  نه یکی، بلکه چندتا شاسی‌بلند گرفته‌اند /باید تکلیف این خودروها روشن شود
تسنیم: علیرضا سلیمی نماینده فعلی محلات در مجلس شورای اسلامی و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران گفت: مجلس دوازدهم انقلابی خواهد ماند و احتمال می‌دهم در این مجلس دو فراکسیون «نیروهای انقلاب» و «اصلاح‌طلبان» تشکیل شود.
متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
تسنیم: از نظر شما مهم‌ترین خواسته و مطالبه مردم از نمایندگان مجلس چیست؟
سلیمی: مردم حل مسائل کشور را می‌خواهند، امروز مردم بازی‌های سیاسی را برنمی‌تابند، بازی‌های سیاسی در یک لایه‌ی خاص و افرادی خاص شکل می‌گیرد اما عامه‌ی مردم در این فضا نیستند، یعنی مردم در مجلس به‌دنبال کسانی هستند که بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند، مشکلات مردم مسکن، معیشت و... است.
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی اشاره کردند که در سال گذشته تلخی‌هایی داشتیم. مردم دنبال آن هستند که آن بخش تلخ با سرپنجه‌های انقلابی حل شود، این خواست مردم است.
انتخاباتِ مرحله اول نشان داد که مردم دیگر زیربار لیست‌ها نمی‌روند، جست‌وجو می‌کنند که ببینند که کسانی می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند، همه افراد انقلابی هستند، در این جرگه و دایره و کانال، مردم جست‌وجو می‌کنند که چه‌کسانی بهتر می‌توانند مسائل‌شان را حل کنند، حرف‌هایی که زده می‌شود، بخشی از مسائل کاربرد انتخاباتی دارد و مردم این را متوجه می‌شوند، بعضی‌ها به‌دنبال دوقطبی هستند، البته مردم هم متوجه هستند. حضرت آقا هم به بحث دوقطبی‌های جعلی اشاره کردند و از این دوقطبی‌ها نهی داشتند، مردم باظرافت این دوقطبی‌های جعلی را متوجه می‌شوند که پاسخ نیاز آن‌ها را نمی‌دهد؛ مردم در دوره‌‌ی گذشته از این موارد و نام‌ها، نشان‌ها و لیست‌ها عبور کرده‌اند.
جالب است که در مرحله اول می‌گفتند؛ "نه به لیست."، الآن می‌گویند؛ "آری به لیست."! چطور دچار تغییر شدند؟ این نشان می‌دهد که همه اینها پولیتیک‌های انتخاباتی بوده، یعنی حرف‌شان مبنا نداشته است، به همین خاطر اول می‌گفتند "به لیست رأی ندهید."؛ الآن می‌گویند؛ "مردم، به لیست ما رأی بدهید."، این نشان می‌دهد که اینها همه یک مبنای عقلانی و منطقی نداشت و اینها صرفاً به‌دنبال بهره‌برداری‌ها از این شعارها بودند و هستند، باید یادشان باشد که مردم حواس‌شان هست، مردم را نباشد فراموشکار قلمداد کرد؛ مردم از لیست‌ها عبور کردند و دنبال افراد کارآمد هستند.
دوم اینکه مردم دنبال افراد انقلابی هستند، سوم دنبال افراد سالم و کاربلد هستند؛ کاری هم ندارند که این فرد در کدام جرگه و لیست و جریان تعریف شده است، البته این اضلاع باقی‌مانده همه انقلابی هستند، مردم حواسشان هست و هوشیارانه مسائل را دنبال می‌کنند. مسائل و مشکلات مردم باید حل شود، از جمله بحث نظام بانکداری؛ مردم نسبت به این موضوع واقعاً مسئله دارند. مردم در حوزه خودرو سؤالاتی دارند و می‌گویند "ما چطور موشک نقطه‌زن داریم اما خودروی بی‌کیفیت تولید می‌کنیم؟!!"، برای مردم بحث اجاره مسکن است، الآن این حوزه چه وضعیت آشفته‌ای دارد، یک جوان باید صد سال کار کند تا بتواند خانه بخرد، آیا کسی صد سال عمر می‌کند؟ اینها مسائل مردم است.
مردم دنبال این هستند که چه‌کسانی می‌تواند حل کند، مردم از شعار عبور کرده‌اند. مجلس بعدی به‌خلاف تصور بعضی‌ها، الحمدلله انقلابی است، این چند نفری هم که ماندند عمدتاً انقلابی هستند. بنابراین مجلس، مجلس انقلابی است؛ حالا مردم در انقلابی‌ها جست‌وجو می‌کنند که چه‌کسانی بهتر هستند، مردم دنبال حجت شرعی‌اند. بعضی‌ها با فیگورهای سیاسی می‌خواهند فضاسازی‌های خاصی انجام بدهند؛ مردم این فیگورهای سیاسی را تشخیص می‌دهند، مردم پیش‌قراول‌اند و واقعاً از ما جلوتر هستند.
تسنیم: لیستی که شما در آن هستید، راهکاری برای مسائل مردم دارد؟
سلیمی: من خودم را عرض کردم، بنابراین من به‌صورت جریانی نیامدم، ولی بنده در مجلس اهل مطالعه و بررسی در طرح‌ها بوده و هستم. ما برای این مسائل، در حوزه مسکن و خودرو و غیره برنامه داریم و مواردی را هم پیگیری کرده‌ایم.
ما در حوزه مسکن اصلاً قانون نداشتیم، در این مجلس سه قانون جان‌دار مثل قانون جهش تولید مسکن و قانون مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شد، این به آن معنا نیست که اینها به هر کیفیت نقصی ندارد، هر محصولِ دست‌سازِ بشر نقص دارد، ما قانون داشتیم که امروز تصویب شده اما دو ماه بعد نمایندگان آن را تغییر دادند، در مجالس قبلی هم بوده بنابراین در این حوزه ما راهکار داریم.
مثلاً در حوزه بانک، بانک مرکزی و جلوگیری از نقدینگی راهکار داریم، بحث قانون بانکداری را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم؛ در مجلس یازدهم بر این مسئله وقت گذاشتیم اما نهایی نشد که پیگیری می‌کنیم و ان‌شاءالله در مجلس جدید نهایی خواهد شد.
الآن بانک‌های خصوصی یله و رها هستند؛ عمده‌ی نقدینگی توسط بانک‌های خصوصی ایجاد می‌شود. بانک مرکزی می‌تواند اعمال قدرت کند، ما قانون بانک مرکزی را تغییر دادیم و از 17 خرداد این قانون اجرا خواهد شد. در حوزه بانک‌ها، این تغییر ریل از تجاری به‌سمت بانک‌های توسعه‌ای انجام می‌شود که هزاران ساعت کار روی آن انجام شده است.
تسنیم: شما به‌عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، عملکرد این مجلس را چگونه دیدید؟
سلیمی: مجلس یازدهم در حوزه تقنین خوب عمل کرده است، دیدید که مقام معظم رهبری هم از مجلس یازدهم در حوزه قانون‌گذاری تقدیر کردند. ما در مجلس یازدهم 125 قانون تصویب کردیم که 25 قانون آن قانونِ مادر بود اما در حوزه نظارت ضعیف بودیم. باید در مجلس دوازدهم نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کنیم و نقاط ضعف آن را پوشش دهیم. البته اینکه می‌گویم در مجلس یازدهم نظارت ضعیف بود به‌معنای آن نیست که نظارت تعطیل بود بلکه نظارت به‌اندازه‌ی کافی نبود.
در مجلس یازدهم مثلاً استیضاح وزیر بهداشت با 90 امضا می‌آید و یک‌دفعه امضاها می‌ریزد؛ این نشان می‌دهد که سبک نظارتی مجلس یازدهم سبک خوبی نبود، یا از هزاران سؤال بیست سؤال به صحن می‌آید و نشان می‌دهد که ما در حوزه نظارت ضعف معناداری داریم که باید پوشش داده شود.
تذکرات نمایندگان در همه حوزه‌ها و موضوعات مطرح می‌شود، باید دید که خروجی آن چه بوده است؟ و یا در بحث تحقیق و تفحص، این‌همه تحقیق و تفحص در مجلس یازدهم کلید زده شد و چقدرش به صحن آمد و به نتیجه رسید؟ چرا باید در کمیته‌های تحقیق و تفحص همان‌جا موضوع تحقیق و تفحص رسوب کند؟
تسنیم: به‌نظر شما و با توجه به تغییرات گسترده نمایندگان، تصور می‌کنید هیئت رئیسه مجلس دوازدهم از کدام گروه باشد و چه‌کسی رئیس شود؟
سلیمی: اولاً تعدادی از نمایندگان جدید هستند و تعدادی از اعضای هیئت رئیسه قبلی هم رأی نیاوردند. بخش زیادی از نمایندگان جدیدالورود هستند و اینها باید تصمیم بگیرند.
تسنیم: شما سامانه شفافیت را راه‌اندازی کردید اما واقعاً هم‌اکنون وضعیت عملکرد نمایندگان شفاف است؟
سلیمی: سامانه شفافیت برای چیست؟ برای اینکه تعداد آرا بررسی شود، مثلاً یک فرد این‌قدر می‌توانسته است رأی بدهد الآن این‌قدر رأی داده است، شما باید بررسی کنید به مردم گزارش دهید. وقتی کسی در صحن و کمیسیون‌ها حضور منظم ندارد؛ این یک نوع فساد اداری است، فساد سیاسی هم هست، آیا این فساد منشأ فساد اقتصادی می‌شود یا نمی‌شود؟ اگر من درست ریل‌گذاری نکنم موجب فساد در بیرون می‌شود، منی که زمینه‌ساز فساد هستم می‌توانم روی پرچمم بنویسم مبارزه با فساد؟
تسنیم: مثلاً درباره شاسی‌بلندها مجلس شفاف عمل کرد؟
سلیمی: من همین الآن هم می‌گویم باید تکلیف شاسی‌بلندها مشخص شود، باید اسامی کسانی که خودرو گرفتند مشخص شود؛ برخی نه یکی، بلکه چندتا شاسی‌بلند گرفته‌اند اما می‌گویند "ضد فساد هستیم."؟!! می‌گویند "من عدالتخواه هستم و با فساد مبارزه می‌کنم."! می‌گویند "انقلابی هستیم."، کدام انقلابی‌؟!! یکی از الزامات انقلابی‌گری اخلاق و ادب است، انقلابی‌گری یعنی مردم‌داری، یعنی شفافیت، انقلابی‌گری یعنی ما عاقلانه و عالمانه در مجلس حضور پیدا کنیم. فردی که مطالعه نمی‌کند و در طرح‌ها و لوایح نظری ندارد چطور می‌تواند بگوید "انقلابی هستم."؟!! انقلابی‌گری یعنی فرد با مطالعه، پژوهش و تحقیق و هم‌چنین حضور فعالانه در مجلس داشته باشد. چرا نباید حضور فعال داشته باشد؟ انقلابی‌گری یک منش و سیره است نه یک اسم، فقط یک شعار نیست، یک سیره است و اینکه در چه‌کسانی بروز و ظهور کرده، مهم است.
عرض ما این است که بعضی از شعارها با بعضی از رفتارها همخوان نیست و این انسان را رنج می‌دهد. این رفتارهای متناقض و پارادوکسیکال انسان را رنج می‌دهد، چطور می‌شود که به چشم انسان نگاه می‌کنند و می‌گویند؛ "من انقلابی هستم."، اما رفتارهایشان این‌گونه نیست؟! این نمی‌شود.
تسنیم: به‌نظر شما ترکیب مجلس چگونه خواهد بود و چند فراکسیون در مجلس دوازدهم وجود خواهد داشت؟
سلیمی: مجلس انقلابی خواهد ماند؛ قابل پیش‌بینی نیست که دو یا سه فراکسیون تشکیل بشود. من فکر می‌کنم که دو فراکسیون بشود؛ فراکسیون اصلاح‌طلبان و یک فراکسیون بچه‌های انقلابی است. پیش‌بینی من دو فراکسیون است، حضرت آقا به ما گفتند که در پی وحدت باشید، بچه‌های انقلابی باید بیشتر منویات حضرت آقا را رعایت بکنند؛ وحدت یعنی تنزّل کن از این مسئله؛ البته نه از اصول. بلکه منظور مسائل شخصی و جزئی است، از این‌ها تنزل کنند و یک فراکسیون را با انسجام تشکیل دهند. اگر مردم ببینند در مجلس دوازدهم دعوا شد، اینجا نقطه‌ی آغازینِ ناامیدسازی مردم از بچه‌های انقلابی است، مردم این را از ما نمی‌خواهند.
لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کنایه محمد مهاجری به علم‌الهدی درباره سیل مشهد