مدیاتک از تراشه Dimensity 9300 پلاس با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد


مدیاتک از تراشه Dimensity 9300 پلاس با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کردتوسط امیرکیوان گوهری / اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳ / 3 دقیقه برای مطالعه پس از مدت‌ها انتظار بالاخره شرکت مدیاتک از تراشه جدید...

مدیاتک از تراشه Dimensity 9300 پلاس با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد
مدیاتک از تراشه Dimensity 9300 پلاس با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد
توسط / / 3 دقیقه برای مطالعه

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره شرکت مدیاتک از تراشه جدید خود برای گوشی‌های پرچمدار با نام Dimensity 9300 پلاس رسما رونمایی کرد. این تراشه با پیشرفت‌هایی جزئی نسبت به Dimensity 9300 روانه بازار می‌شود. این نیمه‌هادی بر بهبود قابلیت‌های پردازشی هوش مصنوعی روی دستگاه و پشتیبانی گسترده‌تر از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) تمرکز دارد.

این تراشه با انواع مختلف مدل‌های زبانی بزرگ از جمله Gemini Nano گوگل و Llama 2 و Llama 3 متا سازگاری دارد. مدیاتک ادعا کرده که این سازگاری گسترده با LLM همراه با فناوری روی دستگاهی LoRA Fusion اکوسیستمی غنی از کاربردهای هوش مصنوعی مولد را به ارمغان خواهد آورد. در واقع برند تایوانی مدعی شده که Dimensity 9300 پلاس نخستین تراشه‌ در صنعت است که به عملکرد پرسرعت برای برخی مدل‌های زبانی بزرگ خاص دست یافته است.

به گفته مدیاتک، سرعت پردازش توکن‌ها برای مدل Llama 2 7B متا برابر با 22 توکن بر ثانیه است. فراتر از مقوله هوش مصنوعی، تراشه Dimensity 9300 پلاس نویدبخش بهبود میزان بهره‌وری انرژی است. بر اساس گزارش‌ها، این تراشه میزان مصرف انرژی در برخی سناریوهای خاص گیمینگ را تا 20 درصد کاهش می‌دهد. همچنین این نیمه‌هادی به منظور بهینه‌سازی اتصال شبکه و پشتیبانی از اتصال همزمان به دو شبکه از موتور star speed یکپارچه بهره می‌گیرد.

تراشه Dimensity 9300 پلاس بر پایه فرآیند 4 نانومتری تولید شده و پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای آن از یک هسته پرقدرت ARM Cortex-X4 با فرکانس 3.4 گیگاهرتز، سه هسته ARM Cortex-X4 دیگر با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته ARM Cortex-A720 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز تشکیل شده است. این تراشه به منظور پردازش بهتر هوش مصنوعی از فناوری جدید مدیاتک موسوم به NeuroPilot استفاده می‌کند. موتور APU 790 AI امکان اجرای مدل‌های زبانی بزرگ با اندازه پارامترهای مختلف از 1 میلیارد تا 33 میلیارد را فراهم می‌کند.

مدیاتک از تراشه Dimensity 9300 پلاس با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرد

شایان به ذکر است که بر اساس اطلاعات فاش شده، سرعت این تراشه در زمینه اجرای مدل‌های زبانی بزرگ با 7 میلیارد پارامتر نسبت به گزینه‌های رقیب دو برابر بیش‌تر است. تراشه Dimensity 9300 پلاس به منظور پاسخگویی به نیازمندی گیمرها از دومین نسل موتور سخت‌افزاری ردیابی پرتوی در کنار پردازنده گرافیکی ARM Immortalis-G720 بهره گرفته است.

تراشه پرچمدار جدید مدیاتک به منظور بهبود قابلیت‌های دوربین از ISP قدرتمند Imagiq 990 استفاده کرده و موتور MiraVision 990 نیز جهت بهبود پردازش محتوای بصری به‌کار گرفته می‌شود. از جنبه امکانات ارتباطی نیز تراشه Dimensity 9300 پلاس مجهز به مودم 5G R16 با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های زیر 6 گیگاهرتز و دانلود با حداکثر سرعت 7 گیگابیت برثانیه است. گوشی ویوو X100S نخستین دستگاه مجهز به تراشه Dimensity 9300 پلاس به‌شمار خواهد رفت. بعلاوه گوشی جدید iQOO Neo9S Pro که قرار است در ماه جاری میلادی عرضه شود نیز از تراشه Dimensity 9300 پلاس استفاده خواهد کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افزایش 3 ساعته شارژدهی گوشی با اندروید 15