آپدیت جدید اینتل چه بلایی بر سر Core i9-14900KS می‌آورد


آپدیت جدید اینتل چه بلایی بر سر Core i9-14900KS می‌آورد

اگر خبرها را دنبال کرده باشید، احتمالاً می‌دانید اینتل کلیه سازندگان مادربرد را ملزم کرده از تنظیمات پیشنهادی این کمپانی به عنوان تنظیم پیش‌فرض بایوس محصولات خود استفاده کنند تا مانع از ناپایداری و خرابی پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی...

اگر خبرها را دنبال کرده باشید، احتمالاً می‌دانید اینتل کلیه سازندگان مادربرد را ملزم کرده از تنظیمات پیشنهادی این کمپانی به عنوان تنظیم پیش‌فرض بایوس محصولات خود استفاده کنند تا مانع از ناپایداری و خرابی پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی شوند. اما این کار چه تاثیری بر کارایی می‌گذارد؟

دیشب گفتیم اینتل از شرکای خود خواسته تا یک پروفایل به نام Intel Default Settings را به مادربردهای خود اضافه کنند که محدودیت های مورد نظر این کمپانی را اعمال می کند. این در حالی است که بسیاری از مادربردهای کنونی از حالت هایی چون Performance و Extreme به صورت پیش فرض استفاده می کنند که با کاهش محدودیت های مصرف انرژی و گرما، کارایی بالاتری را از CPU استخراج می کند.

افت کارایی احتمالی آپدیت جدید اینتل

در صورتی که اینتل محدودیت های پایه یا همان Baseline را به سازندگان مادربرد تحمیل کند و کاربر هم بدون دستکاری از آن استفاده کند، به نظر می رسد باید انتظار بیش از 10 درصد افت کارایی را داشته باشیم.

آپدیت جدید اینتل چه بلایی بر سر Core i9-14900KS می‌آورد

Bang4BuckPC Gamer نتایج جالبی منتشر کرده است که می تواند درک بهتری از شدت افت کارایی در پی استفاده از محدودیت های مورد نظر اینتل به ما ارائه کند. این کاربر هنگامی که از پروفایل Performance استفاده کرده که یک پله بالاتر از Baseline است و محدودیت کمتری بر مصرف پردازنده اعمال می کند، فرکانس پردازنده Core i9-14900KS تا 5.1 گیگاهرتز هم پایین می‌آید. به عبارت دیگر، شاهد افت 17 درصدی فرکانس نسبت به بیشینه بوست 6.2 گیگاهرتزی اسمی پردازنده هستیم.

در همین رابطه بخوانید:

- علت کرش کردن پردازنده‌های Core i9-13900K و i7-13700K اینتل مشخص شد
- هشدار یک توسعه دهنده بازی به دارندگان پردازنده‌های Core i9 اینتل
- راهکار مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)

همانطور که گفته شد، کاهش فرکانس بوست به 5.1 گیگاهرتز با وجود اعمال پروفایل Performance بوده است، بنابراین اگر پروفایل بسیار محدود کننده تر Baseline اعمال شود، احتمالاً باید انتظار افت بیشتر کارایی را داشت. حتی برخی احتمال افت دو رقمی کارایی را مطرح کرده اند.

اکنون باید منتظر ماند و دید با انتشار این آپدیت جدید، بنچمارک ها چه چیزی را نشان می دهد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟