انتشار اعلامیه سران سازمان همکاری اسلامی در پایان نشست


انتشار اعلامیه سران سازمان همکاری اسلامی در پایان نشست

اقتصادنیوز: نشست سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا فعالیت خود را با صدور بیانیه پایانی تحت عنوان «اعلامیه بانجول» و مصوبه‌ای در مورد فلسطین و شهر قدس به پایان رساند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پانزدهمین دور کنفرانس سران کشورهای اسلامی روز یکشنبه در گامبیا تحت شعار «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو برای توسعه پایدار» با تصویب بیانیه پایانی و «اعلامیه بانجول» به پایان رسید.

براساس گزارش روسیا الیوم، اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که در تاریخ ۴ و ۵ ماه مه با حضور تعدادی از سران کشورهای عضو برگزار شد، مصوبه‌ای را درباره فلسطین و شهر قدس به تصویب رساند.

دستور کار پانزدهمین دور اجلاس سران که در حال حاضر ریاست آن برعهده گامبیا است شامل مسأله فلسطین، صلح و امنیت، وضعیت اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیرعضو و مسائل حقوقی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، رسانه‌ای، اداری و مالی بود.

رهبران و سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در «بیانیه بانجول» بر همبستگی خود در راستای مقابله با فاجعه انسانی که نوار غزه و ساکنان آن در نتیجه تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تاکید کردند و خواستار برقراری فوری آتش‌بس و توقف بی‌قیدوشرط تجاوزات فراگیر علیه ملت فلسطین در نوار غزه شدند.

خبر مرتبط
پادشاه مراکش به نشست گامبیا چه پیامی داد؟

اقتصادنیوز: پادشاه مراکش حمله به نوار غزه را لکه ننگی برای بشریت دانست و توقف این حملات و اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی را خواستار شد.

آنها از کشورهای جهان خواستند برای توقف جنایت نسل‌کشی اشغالگران علیه ملت فلسطین در نوار غزه و اجرای اقدامات پیشگیرانه صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری وارد عمل شوند.

خبر مرتبط
مهمترین محورهای سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا

اقتصادنیوز: امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا گفت: تحقق صلح و امنیت پایدار و عادلانه در منطقه تنها از طریق پایان اشغال سرزمین‌ فلسطین، سوریه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود و تضمین تحقق حق تعیین سرنوشت میسر است.

آنها تاکید کردند که برای تسریع ورود همه کمک‌های بشردوستانه و مخالفت با هرگونه تلاش برای کوچاندن اجباری مردم فلسطین از سرزمینشان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

رهبران کشورهای اسلامی بر لزوم توانمند ساختن مردم فلسطین برای تحقق حقوق ملی و مشروع خود که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است، از جمله به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شریف و حمایت از عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل تاکید کردند.

رهبران شرکت‌کننده در این نشست همبستگی ملت‌ها و دولت‌های آفریقا با مبارزات مردم فلسطین و مواضع قاطعانه آنها برای پایان دادن به ظلم و بی‌عدالتی تاریخی علیه ملت فلسطین را ارج نهادند.

آنها همچنین بر اهمیت انجام گفت‌وگو و میانجیگری در حل و فصل اختلافات و فراهم شدن فضایی بدون تنش بین کشورهای امت اسلامی و همچنین بر تقویت دیپلماسی پیشگیرانه به‌منظور کمک موثر به برقراری صلح، حفاظت از جان و زندگی مردم و تحقق امیدها و آرزوهای فلسطینیان برای رشد و توسعه پایدار تاکید کردند.

رهبران همبستگی خود را با گروه‌ها و جوامع مسلمان در تعدادی از کشورهای غیرعضو این سازمان که از آزار و اذیت، بی‌عدالتی و تجاوز رنج می‌برند، اعلام کرده و بر ادامه حمایت‌های سیاسی، اخلاقی و دیپلماتیک از مردم کشمیر تاکید کردند و از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا اقدامات موثری را برای اجرای قطعنامه‌های خود در مورد جامو و کشمیر به منظور توانمندسازی مردم کشمیر برای اِعمال حق مسلم خود در راستای تعیین سرنوشت از طریق یک همه‌پرسی سراسری تحت نظارت سازمان ملل اتخاذ کند.

آنها همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به افزایش آزار و اذیت سیستماتیک مسلمانان و سایر اقلیت‌ها در هند که منجر به حاشیه رانده شدن سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها شده است، ابراز کردند و از دولت هند خواستند تا اقدامات لازم را برای حفاظت از جان و مال آنها و جلوگیری از رخ دادن هرگونه اقدام مشابه در آینده اتخاذ کند.

رهبران حاضر در این نشست از کشورهای عضو و سایرین خواستند تا تمامی تدابیر لازم از جمله اقدامات قانونی و سیاستی را برای مبارزه با تعصبات دینی، کلیشه‌های منفی، نفرت‌افکنی، تحریک به خشونت و خشونت علیه افراد بر اساس دین یا عقیده‌شان درنظر بگیرند.

آنها همچنین بر حمایت خود از برقراری صلح، ثبات، رفاه و آرامش افغانستان و نیز بر رسیدگی به چالش‌های پیش روی مردم افغانستان مانند چالش‌های بشردوستانه، حقوق بشر، گروه‌های قومی، امنیت و تروریسم، مواد مخدر و چالش‌های اجتماعی تاکید کردند.

آنها همچنین بر اهمیت احترام کامل به حقوق بشر تمامی افغان‌ها و لزوم حمایت از حقوق اولیه دختران و زنان افغان به‌ویژه حق تحصیل و کار آنها تاکید کردند.

رهبران حاضر در این نشست با عبارات شدیداللحنی وقوع مکرر هتک حرمت قرآن کریم در تعدادی از کشورهای اروپایی را محکوم کرده و از کشورهای ذی‌ربط و جامعه جهانی خواستند تا اقدامات همه‌جانبه و لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین اعمالی انجام دهند و با رشد نگران‌کننده پدیده اسلام‌هراسی مقابله کنند.

پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی روز شنبه در بانجول پایتخت گامبیا آغاز به کار کرد.

در جلسه افتتاحیه، آداما بارو، رئیس جمهور گامبیا، به عنوان رئیس اجلاس سران، متعهد شد که وحدت، همبستگی و توسعه پایدار را در جهان اسلام ترویج کند.

وی افزود که رویکرد او شامل اولویت‌بندی طرح‌هایی است که همکاری‌های اقتصادی و تبادل فرهنگی را ارتقا می‌دهد و همچنین به رسیدگی به مسائل مبرم مانند فقر و دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی اهمیت می‌دهد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فال و طالع بینی 30 اردیبهشت ماه + فیلم