غوغای «اکسید» در شهر سه‌هزار ساله


غوغای «اکسید» در شهر سه‌هزار ساله

برند اکسید در سال جاری، وارد بازارهای بین‌المللی مثل خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی خواهد شد و سبد محصولات آن تا سال ۲۰۲۶ شامل شش محصول مختلف خواهد بود

برند اکسید (Exeed) با حضور در نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن ۲۰۲۴ (Auto China) که با شعار «عصر جدید، خودروهای جدید» در تاریخ ۶ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه جاری ۱۴۰۳ برگزار شد، نوآوری‌ها و چشم‌انداز استراتژیک خود در زمینه خودروهای لوکس را به‌نمایش گذاشت.

این رویداد که شهر سه‌هزار ساله پکن میزبانی آن را برعهده داشت، نقطه شروعی برای مجموعه فعالیت‌های کلیدی اکسید از جمله رونمایی از محصولات جدید، نمایش مدل‌های سازگار با محیط‌زیست و ترسیم چشم‌اندازی روشن برای آینده این برند بود.

محصولات اکسید که برند رده بالای «چری» محسوب می‌شود و علاوه بر چین، در بازارهای جهانی نیز حضور دارد، به سری «اکسید» شامل خودروهای ICE (دورن‌سوز) و خودروهای REEV (الکتریکی با برد طولانی) و سری «اکسید آتلانتیکس» شامل خودروهای BEV (برقی باتری‌دار) و خودروهای REEV تقسیم می‌شوند.

درواقع، اکسلانتیکس سری جدیدی است که برای خودروهای انرژی نو در نظر گرفته شده است. طبق گفته‌ها، اکسلانتیکس قرار است به‌عنوان یک برند مجزا، بالاتر از اکسید قرار گیرد. این برند امسال وارد بازارهای بین‌المللی مثل خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی خواهد شد و سبد محصولات آن تا سال ۲۰۲۶ شامل ۶ محصول مختلف خواهد بود.

مینی‌ون برقی E۰۸؛ شاهکار مهندسی اکسید

در غرفه اکسید، یک کانسپت MPV به‌نام E۰۸ قرار داشت که به‌زعم بازدیدکنندگان، پاسخ اکسید به «سایبر ون» از کمپانی بلندپرواز تسلا است. این ون شگفت‌انگیز با داشتن ضریب مقاومت هوای (ضریب پسا) ۰.۲، یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود.

غوغای «اکسید» در شهر سه‌هزار ساله

اکسید E۰۸ توسط تیم‌های طراحی اکسید در اروپا و شانگهای طراحی شده و مفهوم «لوکس تلفیقی» آن بسیار جسورانه به‌نظر می‌رسد.

این مینی‌ون از زبان طراحی «زیبایی باد» اکسید روی بدنه «یک جعبه» MPV بهره می‌برد. این مفهوم طراحی یکپارچه دارای خطوط بدنه «صاف و طبیعی» و سطوح «ساده و خالص» برای ضریب آیرودینامیکی (Cd) فوق‌العاده پایین است.

جلوپنجره E۰۸ از تم «پروانه سایبری» اکسید الهام گرفته است. جلوپنجره این مینی‌ون برقی لوکس شامل یک فضای خالی بزرگ است که تاکید روی لوگوی اکسید و چراغ‌های چشمگیر است که از طریق سپر جلو به لحاظ بصری به هم متصل می‌شوند.

این خودرو به‌طور کاملا واضحی، الکتریکی است. این یکپارچگی در عقب نیز وجود دارد که با داشتن یک ناحیه میانی صاف و چراغ‌های ال‌شکل (L) در قسمت‌های بالا (شیشه) و پایین، چشمگیر است.

بخش پایینی به کناره‌ها امتداد می‌یابد و فاصله محوری بلند E۰۸ را برجسته می‌کند. مفهوم روشنایی LED عقب «بال‌های باد» نام دارد.

بخشی از جذابیت طراحی این خودرو، رینگ‌های بزرگ شبیه به گل آن است که طراحی آن‌ها از زیبایی‌شناسی متقارن شرقی الهام گرفته است و دو مربع روی هم قرار گرفته‌اند تا هشت گوشه ایجاد کنند که این نماد حرکت پایدار و روان در همه جهات است. به‌گفته سازنده، دریچه‌های درِ اکسید E۰۸، فوق‌العاده عریض هستند تا دسترسی مستقیم به ردیف سوم را آسان کنند.

تمرکز اکسید بر برندسازی پیشرفته و پویا

شائو چین، مدیرعامل اکسید در حاشیه نمایشگاه پکن، با اشاره به‌تحول استراتژی این شرکت با محوریت تمرکز بر ادغام موتورهای احتراق داخلی (ICE) و وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو (NEVs) گفت: «اکسید امیدوار است با معرفی این نمونه‌های جدید، زمینه را برای توسعه محصول در آینده فراهم کند.»

وی با بیان این‌که اکسید خود را به استمرار و تقویت رویکردهای متناسب با تقاضاهای فعلی بازار جهانی متعهد می‌داند، افزود: «اکسید از زمان آغازبه‌کار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ با مدل TX تاکنون، به‌طور چشمگیری از استراتژی‌های بازاریابی سنتی فاصله گرفته و به‌سمت تمرکز بر برندسازی پیشرفته حرکت کرده است.»

شائو چین ادامه داد: «هدف ما ساخت برندی پیشرفته و پویا برای کاربران رده‌بالا در سطح جهانی است و این هدف را از طریق حضور در رویدادهای بین‌المللی مانند نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو و توسعه همکاری‌ها در اروپای شرقی و خاورمیانه دنبال کرده‌ایم.»

وی با بیان این‌که تکامل یک برند به‌کیفیت خدمات پس از فروش آن نیز بستگی دارد، اضافه کرد: «ما با رویکردهای پیشرفته در خدمات فروش و پس‌ازفروش، تجربه‌ای همه‌جانبه‌ و حس احترام را برای مشتریان خود رقم زده و به‌سمت خدمات مشتری‌محور و تجربیات سفارشی حرکت کرده‌ایم.»

به‌گفته مدیرعامل اکسید، این برند با به نمایش گذاشتن مدل‌های آینده مانند RX-PHEV، EXLANTiX ES و E۰۸ MPV جدید، تعهد خود را برای موقعیت‌یابی در سطح بالای بازار تایید کرده است.

این مدل‌ها نشان‌دهنده انگیزه این شرکت برای یکپارچه‌سازی فناوری و طراحی پیشرفته است و اکسید را به‌سمت هدف خود برای تبدیل‌ شدن به یک برند معتبر شناخته‌شده در بازار جهانی خودرو هدایت می‌کنند.

وی استراتژی اکسید را همچنین شامل سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در ارتقای خطوط تولید محصولات و کشف فرصت‌های جدید در بازار NEV (وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو) عنوان کرد و به‌ارائه توضیحاتی درباره نخستین SUV الکتریکی این برند، EXLANTiX ET و رونمایی از آن در شهر «ووهو» پرداخت.

شاسی‌بلند پلاگین‌-هیبرید RX

شاسی‌بلند سایز متوسط RX نخستین‌بار در سال ۲۰۲۲ و به‌عنوان یک محصول بنزینی معرفی شد. اما در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴، مدل پلاگین‌-هیبرید این خودرو رونمایی شد. در بحث ظاهری، تفاوت چندانی میان نسخه بنزینی و هیبرید وجود ندارد. چراغ‌های جلو که به‌گفته سازنده با نام «سیگما» شناخته می‌شوند، بیش ‌از پیش روی زبان طراحی این خودرو تاکید می‌کند.

اکسید معتقد است طراحی فرم جانبی سقف سبب کاهش مقاومت این خودرو در برابر جریان هوا می‌شود و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

از جمله فناوری‌های به‌کاررفته در این خودرو می‌توان به‌سیستم تعلیق CDC اشاره کرد که تضمین‌کننده سواری مناسب این خودرو خواهد بود. اکسید برای راحتی بیشتر سرنشینان، کابین مدرن RX را به‌سیستم تهویه دوکاناله، سیستم تهویه صندلی‌ها، سیستم ۱۰ حالته تنظیم برقی حالت صندلی، پکیج زمستانی (شامل گرمکن صندلی، فرمان، آینه‌های بغل و شیشه‌های جلو و عقب) مجهز کرده است.

فرمان بزرگ و زیبای این خودرو شامل یک بخش مرکزی با لوگوی اکسید و دو پنل لمسی در دو طرف آن می‌شود که وظیفه کنترل بخش‌های مختلف سیستم اطلاعات-سرگرمی را برعهده دارد.

بر پایه اعلام سازنده، سیستم چهارچرخ‌محرک ۱۰ سیگناله این خودرو برای پاسخگویی تنها به ۷۰ میلی‌ثانیه زمان نیاز دارد. اکسید هر دو نسخه بنزینی و پلاگین‌-هیبرید را به ۷ حالت رانندگی مختلف (اکو، استاندارد، اسپرت، برف، گل، شن و آفرود) مجهز کرده است تا راننده بتواند در شرایط مختلف به شاسی‌بلند خود اتکا کند.

این خودرو در ۵ نسخه به‌فروش می‌رسد که شامل لانگ‌رنج پلاس، لانگ‌رنج پرو، سوپر لانگ‌رنج پرو، سوپر لانگ‌رنج مکس و نسخه چهارچرخ‌محرک سوپرلانگ‌رنج پرو می‌شود.

سیستم هیبرید پیشرانه از دو الکتروموتور برقی DHT و جعبه‌دنده سه‌سرعته‌ اختصاصی استفاده می‌کند. باتری‌های شرکت CATL نیروبخش این الکتروموتورها خواهند بود. تمام این بخش‌ها هم روی شاسی «فلایینگ فیش» شرکت چری سوار می‌شود. پیشرانه بنزینی آن‌ها هم یک واحد ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر خواهد بود.

خودرو RX هیبرید به لطف بهره‌مندی از باتری ۳۴.۴۶ کیلووات-ساعتی (در نسخه بالارده) می‌تواند روی‌هم‌ رفته مسافتی ۱,۳۴۳ کیلومتری را بپیماید. مالک می‌تواند با استفاده از فناوری شارژ سریع، باتری را شارژ کند و آن را ظرف ۲۰ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد برساند.

خود باتری به‌تنهایی از گستره مسافت قابل‌ پیمایش ۱۶۰ کیلومتری برخوردار است. تمام مدل‌های اکسید به‌جز نسخه چهارچرخ‌محرک به دو موتور مجهز می‌شوند که روی‌هم ‌رفته ۳۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. البته نمونه بالارده چهارچرخ‌محرک هم از همان دو موتور استفاده می‌کند، اما خروجی آن به ۶۰۵ اسب‌بخار و ۹۱۵ نیوتون‌متر رسیده است که برای یک کراس‌اوور خانوادگی رقمی تحسین برانگیز به‌شمار می‌رود.

اکسید RX هیبرید چهارچرخ‌محرک می‌تواند ظرف ۴ ثانیه به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

اکسید اکسلانتیکس ES سدان

اکسلانتیکس EX روی پلت‌فرم E۰X چری ساخته شده که برای خودروهای الکتریکی و الکتریکی ژنراتوری در نظر گرفته شده است. طراحی این سدان الکتریکی توسط «پیر فراری» صورت گرفته که پیش‌تر در پینین‌فارینا کار می‌کرده است. این خودرو ۴,۹۴۵ میلی‌متر طول، ۱,۹۷۸ میلی‌متر عرض و ۱,۴۸۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن ۳,۰۰۰ میلی‌متر است.

ضریب درگ سدان اکسلانتیکس ۰.۲۰ Cd اعلام شده که از تسلا مدل S بهتر است. نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینچی، دو پد شارژر بی‌سیم و سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو هم از ویژگی‌های قابل‌ توجه داخلی این سدان الکتریکی هستند.

اکسلانتیکس در پنج نسخه مختلف به‌بازار عرضه خواهد شد که از مدل پایه RWD۵۵۰ با ۲۴۸ اسب بخار قدرت و باتری ۶۰.۵ کیلووات-ساعتی آغاز می‌شود.

این نسخه برد ۵۵۰ کیلومتری دارد و با قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ دلار عرضه می‌شود. کسانی که خواهان بیشترین برد هستند، باید سراغ مدل RWD ۹۰۵ بروند که با باتری ۹۷.۷ کیلووات-ساعتی و ۳۰۸ اسب‌بخار قدرت ارائه می‌شود و بردی ۹۰۵ کیلومتری دارد. قیمت این نسخه ۴۲ هزار دلار است.

قوی‌ترین نسخه این خودرو هم ۴WD ۶۵۰ نام دارد که ۴۷۳ اسب‌بخار قدرت را با باتری ۷۹.۹ کیلووات-ساعتی و قیمت ۴۷ هزار و ۵۵۰ دلار ارائه می‌کند و بردی ۶۵۰ کیلومتری دارد. این نسخه ظرف ۳.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

اکسید اکسلانتیکس ET شاسی‌بلند

محصول بعدی اکسلانتیکس شاسی‌بلندی به‌نام ET است. این خودرو هم روی همان پلت‌فرم E۰X ساخته شده است؛ اما علاوه‌بر نسخه‌های الکتریکی، در یک نسخه الکتریکی ژنراتوری هم ارائه می‌شود. این شاسی‌بلند که ۴,۹۵۵ میلی‌متر طول، ۱,۹۷۵ میلی‌متر عرض و ۱,۶۹۸ میلی‌متر ارتفاع دارد، در داخل از ویژگی‌های چشمگیری مثل نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینچی، گرم‌کن، تهویه و ماساژور صندلی‌ها، سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو و سیستم پایش سلامتی بهره می‌برد که می‌تواند ضربان قلب، فشارخون و دیگر پارامترهای سرنشینان را کنترل کند.

اکسلانتیکس ET مجهز به دو موتور در جلو و عقب است که موتور جلویی ۲۴۵ اسب‌بخار و موتور عقبی ۳۰۸ اسب‌بخار قدرت دارد و شتاب صفرتاصد ۵.۴ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند.

این شاسی‌بلند همچنین از تکنولوژی جدید باتری بهره می‌برد که در آزمایش‌های در سرمای شدید منفی ۲۰ درجه از ۲۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها ظرف تنها ۲۴ دقیقه شارژ شده است.

در شرایط عادی نیز با ۱۰ دقیقه شارژ، بردی ۴۰۰ کیلومتری فراهم می‌شود. اکسلانتیکس ET در نسخه‌های مختلفی با قیمتی از ۳۳ هزار دلار تا ۴۵ هزار و ۳۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!