درب میار میار تبریز ، دروازه مهاد مهین


درب میار میار تبریز ، دروازه مهاد مهین

درب میار میار تبریز ، که در واقع دروازه مهاد مهین می باشد و میان اهالی محله به درب میار میار معروف است، یکی از دروازه های هشتگانه تبریز بود که بر روی باروی احداث شده توسط نجفقلی خان دنبلی قرار داشت . محل دقیق این...

درب میار میار تبریز ، که در واقع دروازه مهاد مهین می باشد و میان اهالی محله به درب میار میار معروف است، یکی از دروازه های هشتگانه تبریز بود که بر روی باروی احداث شده توسط نجفقلی خان دنبلی قرار داشت . محل دقیق این دروازه که امروزه اثری از آن بر جای نمانده است نزدیکی چهار راه شریعتی امروزی بوده است. در میان اهالی قدیم تبریز دروازه مهاد مهین به قالا قاپوسی (درب قلعه )شهرت داشته است. شکل تمامی دروازه های تبریز از اصول واحد پیروی می کرد(از لحاظ مصالح ساختمانی و شکل ظاهری و …).

درب میار میار تبریز ، دروازه مهاد مهین

چرنداب مهمترین کوی محله مهاد مهین است و از سمت شرق با محله نوبر همسایه است . این کوی در نقشه دارالسلطنه تبریز باعنوان چهار انداب مهاد مهین نوشته شده است . چرنداب از واژه چهار انداب گرفته شده است و باتوجه به اینکه انداب محل گذر آب است لذا چرنداب به معنی محل گذر ۴ رود آب است. اهمیت این کوی بیشتر به خاطر گورستان تاریخی آن است که در میان مورخین به مقبره الوزرا شهرت یافته است.

درب میار میار تبریز ، دروازه مهاد مهین



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

موزه های کاخ سعدآباد به صورت موقت تعطیل شد