قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی در سال 1403 اعلام شد


قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی در سال 1403 اعلام شد

در سال جدید، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قوانین و مقررات تازه‌ای را در خصوص صدور گواهینامه رانندگی و رفتار ترافیکی شهروندان ابلاغ نموده است. این اصلاحات گسترده که از ابتدای سال 1403 لازم‌الاجرا...

در سال جدید، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قوانین و مقررات تازه‌ای را در خصوص صدور گواهینامه رانندگی و رفتار ترافیکی شهروندان ابلاغ نموده است. این اصلاحات گسترده که از ابتدای سال 1403 لازم‌الاجرا خواهند بود، در راستای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی طراحی شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در این بسته قانونی، افزایش حداقل سن لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک از 23 به 25 سال می‌باشد. این تصمیم با هدف بالا بردن میزان بلوغ و آمادگی رانندگان تازه‌کار اتخاذ شده است. علاوه بر این، برای رانندگان جدید در سه ماه نخست پس از اخذ گواهینامه، دو محدودیت مهم در نظر گرفته شده است؛ ممنوعیت رانندگی در بازه زمانی از ساعت 24 تا 5 صبح، و الزام به همراهی با یک راننده با تجربه در سفرهای برون‌شهری.

در کنار این موارد، سیستم رتبه‌بندی گواهینامه‌های رانندگی نیز دستخوش تحولی اساسی خواهد شد. براساس طرح پیشنهادی فرماندهان پیشین پلیس راهور به دولت، گواهینامه‌ها به سه رده طلایی، نقره‌ای و سفید (پایه) تقسیم خواهند شد. در ابتدا تمامی گواهینامه‌ها در رده سفید قرار می‌گیرند و در صورت رعایت قوانین و عدم ارتکاب تخلف در بازه‌های زمانی مشخص، به ترتیب به رده‌های نقره‌ای و طلایی ارتقا پیدا می‌کنند. دارندگان گواهینامه‌های رنگی از مزایایی چون تخفیفات بیمه‌ای، عوارض آزادراهی و معاینه فنی برخوردار خواهند شد.

گذشته از این تحولات، عدم نیاز به ارائه کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه رانندگی آقایان، همچنان از جمله مصوبات پلیس راهور در سال آینده خواهد بود. این مساله که سابقه چندین ساله دارد، یکی از موانع دریافت گواهینامه را برای جوانان برطرف می‌نماید.

در کنار سخت‌گیری‌های یادشده، پلیس راهور نیز برنامه‌های متعددی را برای ارتقای سطح آموزش‌های رانندگی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در دستور کار قرار داده است. ارائه برخی دوره‌های آموزشی به شیوه آنلاین، به‌کارگیری دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات، برون‌سپاری قسمت‌هایی از خدمات به بخش خصوصی و تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز از جمله این اقدامات هستند.

با توجه به اینکه رعایت همین مجموعه از اقدامات می‌تواند نقش بسزایی در حفظ جان شهروندان و کاهش خسارات ناشی از حوادث رانندگی ایفا نماید، انتظار می‌رود با آغاز اجرای این طرح از ابتدای سال 1403، شاهد تحولی عمیق در فرهنگ ترافیکی و رفتاری رانندگان باشیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان