عمل لوزه در کودکان و علت ضرورت این جراحی


عمل لوزه در کودکان و علت ضرورت این جراحی

آنچه در این مقاله می‌خوانید در صورتی‌ که کودک دچار درد، عفونت یا التهاب مزمن گلویی، اختلال در خواب و آپنه شود، پزشک دستور عمل لوزه را تجویز می‌کند. عمل برداشتن لوزه‌ها از دهان حدود نیم ساعت طول می‌کشد. از عوارض آن می‌توان به درد و خونریزی اشاره کرد.

عمل لوزه در کودکان، نوعی عمل جراحی است که لوزه‌های گلویی کودک برداشته می‌شوند. در صورتی‌که کودک به‌صورت مکرر دچار گلودرد مستمر باشد، از التهاب لوزه عودکننده رنج ببرد یا دچار گلودرد استرپتوکوکی شود، یا شب‌ها خروپف کرده و دچار قطع تنفس شود، پزشک دستور عمل لوزه در کودکان را تجویز می‌کند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با عمل لوزه در کودکان، انواع عمل لوزه، مزایا و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. اگر لوزه کودک شما نیاز به جراحی دارد، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر اطفال در ارتباط باشید.

‏عمل لوزه در کودکان

عمل لوزه یا تونسیلکتومی در کودکان، نوعی روش جراحی به‌منظور برداشتن لوزه‌های تونسیل (لوزه‌های گلویی) است که غده‌های پشت حلق و دو طرف قسمت بالای گلو هستند (از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد؟). عمل لوزه در کودکان معمولا به دلیل مشکلاتی نظیر التهاب و تورم مکرر لوزه‌ها، عفونت‌های تنفسی مکرر، عوارض تنفسی مرتبط با لوزه‌های بزرگ و همچنین مشکلات خواب مرتبط با تنگی مجرای هوایی انجام می‌شود. با برداشتن لوزه‌ها، علائم و مشکلات مربوطه بهبود می‌یابند. این عمل تحت بیهوشی عمومی (بیشتر برای کودکان) یا بیهوشی موضعی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

عمل لوزه در کودکان و علت ضرورت این جراحیعمل لوزه در کودکان، نوعی عمل جراحی است که لوزه‌های گلویی کودک برداشته می‌شوند.

‏انواع عمل لوزه در کودکان

دو نوع عمل لوزه در کودکان عبارتند از:

انواع جراحی لوزه کودکانتوضیحات
عمل لوزه سنتیهر دو لوزه به‌صورت کامل برداشته می‌شود. این روش معمولا زمان بیشتری نسبت به روش‌های دیگر می‌برد و ممکن است با خونریزی و درد پس از عمل همراه باشد.
عمل لوزه با لیزرتمام بافت‌های آسیب دیده لوزه با لیزر برداشته می‌شود اما یک لایه نازک برای حفظ عضلات زیر گلو باقی می‌ماند.
انواع جراحی لوزه در کودکان

‏عمل لوزه سوم در کودکان

عمل لوزه سوم به معنای برداشت لوزه پشتی (لوزه فارینگی) در کودکان است. لوزه پشتی، که به عنوان لوزه سوم نیز شناخته می‌شود، در قسمت بالا و عقب گلو قرار دارد. در مواردی که لوزه پشتی باعث مشکلاتی مانند انسداد مجرای هوایی، اختلال خواب، توقف تنفس حین خواب یا عفونت‌های مکرر گلویی شود، پزشک عمل لوزه سوم را تجویز می‌کند.

‏عمل سنگ لوزه

عمل سنگ لوزه، روش جراحی کوتاه، ساده و کم‌خطری است که تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود، به این معنی که ناحیه مورد نظر موضعی بی‌حس می‌شود و کودک در حالت بیداری است. پزشک با استفاده از ابزارهای جراحی مخصوص، سنگ‌ها را از حفرات لوزه‌ها برداشت می‌کند.

‏کاربرد جراحی لوزه در کودکان

از کاربردهای جراحی لوزه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان التهاب گلو و عفونت گلویی مزمن و مکرر
  • برطرف کردن انسداد مجرای هوایی و مشکلات تنفسی
  • برداشتن سنگ لوزه

‏چه کودکانی باید عمل لوزه انجام دهند؟

کودکانی که دچار عفونت‌های زیاد گلو می‌شوند، برای مثال حداقل ۷ بار عفونت در یک سال یا بیشتر از ۵ عفونت در سال برای دو سال متوالی یا سه بار عفونت در سال برای سه سال متوالی، نیاز به این جراحی دارند. پزشک در افراد مبتلا به عفونت‌های گلویی مکرر در صورت شرایط زیر، عمل لوزه را تجویز می‌کند:

  • حداقل هفت دوره عفونت در سال گذشته
  • حداقل پنج دوره عفونت در هر سال به مدت دو سال
  • حداقل سه دوره عفونت در هر سال به مدت سه سال

مطمئن نیستی فرزندت باید عمل لوزه انجام بده؟

همین حالا از متخصص بپرس.

عمل لوزه در کودکان و علت ضرورت این جراحی

‏چه کودکانی نباید جراحی لوزه را انجام دهند؟

کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب نسبت به سایرین بیشتر در معرض عوارض تنفسی احتمالی بعد جراحی از جمله عمل لوزه هستند. این کودکان به‌دلیل عوارضی مانند مسدود شدن مجاری هوایی، مراحل آپنه و کاهش اشباع اکسیژن در طول بیهوشی عمومی نباید جراحی لوزه انجام دهند.

‏مزایای انجام عمل لوزه در کودکان

عمل لوزه باعث بهبود کیفیت زندگی در برخی کودکان می‌شود. بزرگ شدن لوزه‌ها باعث بسته شدن مجاری هوایی فوقانی و مشکلات تنفسی و خروپف خواهد شد. عمل جراحی می‌تواند این مشکلات را برطرف کند:

  • کاهش عفونت‌های گلویی مزمن و مکرر
  • بهبود تنفس
  • افزایش انرژی و رشد سالم با از بین بردن التهاب و عفونت
  • بهبود کیفیت خواب

‏عمل لوزه در کودکان به چه صورت است؟

بر اساس سن کودک، وضعیت سلامت عمومی و توصیه پزشک متخصص، نوع بیهوشی تعیین می‌شود که معمولا بیهوشی عمومی با استفاده از داروهای تزریقی خواهد بود. پس از بیهوشی کودک، جراح از طریق دهان به لوزه‌ها می‌رسد و با استفاده از ابزارهای جراحی مختلف مانند تیغ یا لیزر، لوزه‌های ملتهب و عفونی را برمی‌دارد.

پس از برداشتن لوزه‌ها، برای توقف خونریزی بخیه زده می‌شود. مدت زمان عمل لوزه در کودکان معمولا کمتر از یک ساعت است و مدت زمان بستری شدن هم با توجه به وضعیت خاص بیمار، شرایط ریکاوری و کنترل عوارض بیماری متفاوت خواهد بود.

‏عمل لوزه کودکان با لیزر

لیزرتونسیلکتومی نسبت به روش‌های جراحی سنتی، خونریزی کمتری دارد. لیزر با استفاده از نور تابانده شده، باعث انعقاد عروق خونی می‌شود و خونریزی را به حداقل می‌رساند. زمان بیهوشی، احتمال عوارض بیهوشی و دوره نقاهت در تونسیلکتومی لیزری کوتاهتر است و به‌دلیل آسیب‌دیدگی کمتر بافت‌های اطراف، درد و عوارض بعد عمل هم کمتر هستند.

عمل لوزه در کودکان و علت ضرورت این جراحیبر اساس سن کودک، وضعیت سلامت عمومی و توصیه پزشک متخصص، نوع بیهوشی و جراحی تعیین می‌شود

‏عمل لوزه در کودکان چند ساعت طول میکشد؟

عمل برداشتن لوزه‌ها از دهان حدود نیم ساعت طول می‌کشد و بعد از آن کودک باید در اتاق ریکاوری تحت نظر بماند تا به‌صورت کامل‌ به‌هوش بیاید.

‏سن عمل لوزه در کودکان

این عمل تقریبا سن خاصی ندارد و کودکان می‌توانند بسته به نیاز به این جراحی آن را به تجویز پزشک انجام دهند.

متن انگلیسی:
Most people think children have their tonsils removed around the age of 12, but a tonsillectomy may be needed at any age. Enlarged tonsils don’t always need to be removed. If your child isn’t having any problems or symptoms, they may not have to be removed
ترجمه متن:
اکثر افراد فکر می‌کنند که لوزه‌های کودکان در حدود ۱۲ سالگی برداشته می‌شود، اما برداشتن لوزه ممکن است در هر سنی مورد نیاز باشد. همیشه نیازی نیست لوزه‌های بزرگ شده برداشته شوند. اگر کودک شما هیچ مشکل یا علامتی ندارد، ممکن است نیازی به برداشتن آنها نباشد.

childrensmercy

‏عمل لوزه در کودکان ۴ ساله

بهترین و مناسب‌ترین سن عمل لوزه در کودکان از ۴ سالگی به بعد است به این دلیل که اگر لوزه‌ها در سن خیلی پایین برداشته شوند، روی سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد. البته در کودکانی که با علائمی مانند آپنه خواب مواجهند، برای جلوگیری از ریسک مرگ ناگهانی ناشی از کمبود اکسیژن، باید در هر سنی عمل لوزه انجام شود.

‏بهترین زمان برای عمل لوزه در کودکان (بهترین فصل برای عمل لوزه سوم)

عمل لوزه را در هر فصلی می‌توان انجام داد اما بهترین زمان برای عمل لوزه در کودکان، فصل تابستان است چرا که بچه‌ها باید حدود ۱۰ روز تا دو هفته استراحت کنند و به‌همین دلیل تعطیلات تابستان بهترین فصل برای عمل لوزه سوم است که بچه‌ها از درس و مدرسه عقب نیفتند.

‏آمادگی برای انجام عمل لوزه در کودکان

قبل از تصمیم‌گیری در مورد عمل لوزه، با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک با ارزیابی شرایط گلویی کودک نیاز به عمل لوزه را تایید می‌کند. پزشک برای ارزیابی وضعیت سلامت عمومی کودک و اطمینان از عدم وجود مشکلات جدی قبل از عمل، آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و اسکن ضایعات گلویی را تجویز می‌کند. اگر کودک شما داروهای خاصی مصرف می‌کند، این مسئله را با پزشک معالج مطرح کنید.

‏مراقبت های بعد از عمل لوزه در کودکان

به منظور بهبود سریعتر و کاهش عوارض ممکن، مراقبت‌های زیر را جدی بگیرید:

  • استراحت و پرهیز از فعالیت‌های جسمی سنگین
  • مصرف مایعات کافی
  • رژیم غذایی نرم و خنک
  • مداومت در مصرف دارو
  • اجتناب از فعالیت‌های محرک
عمل لوزه در کودکان و علت ضرورت این جراحی

کودکت تازه عمل لوزه انجام داده؟ برای کاهش دوره نقاهت مشاوره بگیر.

‏کشیدن بخیه عمل لوزه

در برخی موارد، بخیه‌ها جذبی هستند و نیازی به کشیدن ندارند. برای کشیدن بخیه‌های غیرجذبی هم باید براساس تصمیم پزشک معالج و نوع بخیه تصمیم بگیرید.

‏رژیم غذایی بعد از عمل لوزه کودکان (چه غذاهایی برای عمل لوزه خوب است؟)

یک تا دو روز اول بعد عمل از غذاهای سرد و خنک، و مایع و آبکی مانند یخ، بستنی، ماست یخ زده، موشکافی و فرنی استفاده کنید. به‌تدریج که کودک روند بهبودی را طی می‌کند، می‌توانید غذاهای نرم مانند پودینگ، پاستا، پوره سیب زمینی، سیب زمینی آب‌پز، سالاد مرغ یا تن ماهی، ماکارونی، پنیر و سوپ را هم به رژیم غذایی بعد از عمل لوزه کودک اضافه کنید.

برخی غذاها خواص ضد التهابی دارند و به کاهش التهاب و درد پس از عمل لوزه کمک می‌کنند مانند ماهی چرب، سبزیجات برگ سبز تازه، زرشک، زنجبیل و میوه‌ها و سبزیجات آنتی‌اکسیدانی. مهم است کودک پس از عمل لوزه مایعات کافی مصرف کند تا از خشکی احتمالی در حلق جلوگیری شود. آب، آبمیوه‌های طبیعی (بدون افزودنی‌ها) و سوپ‌ها می‌توانند منابع مناسب مایعات باشند.

‏سرماخوردگی بعد از عمل لوزه

عمل لوزه باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه، کودکان پس از عمل لوزه راحت‌تر به سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. اگر بعد عمل لوزه، علائمی مانند عطسه و سرفه، گرفتگی و درد حلق، خستگی و ضعف عمومی، بسته شدن بینی یا بالا رفتن ترشحات بینی و تب را در کودک مشاهده کردید، احتمالا دچار سرماخوردگی شده است. برای مدیریت سرماخوردگی پس از عمل لوزه در کودکان، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استراحت کافی
  • مصرف مایعات زیاد و آب‌میوه‌های طبیعی
  • رطوبت بخشیدن به مجرای تنفسی و تسکین خشکی و التهاب حلق با بخور
  • شستشوی بینی با آب گرم و نمک
  • استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها

‏عوارض عمل لوزه در کودکان

تونسیلکتومی به منظور برطرف کردن مشکلات مربوط به لوزه‌ها انجام می‌شود اما گاهی در برخی کودکان با عوارضی همراه می‌شود:

  • درد و تحریک در حلق
  • خونریزی شدید و طولانی مدت
  • عفونت همراه تب، تورم، سردرد شدید و قرمزی و درد شدید در محل عمل
  • مشکلات تنفسی مانند خشکی و التهاب حلق، سرفه و سرفه خشک، عطسه و احتقان بینی در اثر تحریک حلق
عمل لوزه در کودکان و علت ضرورت این جراحیتونسیلکتومی به منظور برطرف کردن مشکلات مربوط به لوزه‌ها انجام می‌شود.

‏خونریزی بعد از عمل لوزه

خونریزی یکی از عوارض معمول در این نوع جراحی است که معمولا کوچک و خفیف است و دو سه روز بعد عمل برطرف می‌شود. در صورتی که خونریزی شدید یا طولانی‌تر از معمول باشد، باید به پزشک معالج کودک مراجعه کنید.

‏درد بعد از عمل لوزه در کودکان

درد پس از عمل لوزه یکی از عوارض شایع است که بسیاری از کودکان پس از عمل تجربه می‌کنند. چند روز اول پس از عمل درد شدیدتر است و در طول زمان بهبود می‌یابد. پزشک ممکن است برای کاهش درد کودک ، مسکن تجویز کند که معمولا به صورت شربت یا قرص در دسترس هستند. کمپرس سرد، مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گرم و شستشوی دهان با محلول آب گرم و نمک می‌تواند درد بعد از عمل لوزه در کودکان را تسکین دهد.

‏گوش درد بعد از عمل لوزه در کودکان

گوش درد بعد از عمل لوزه در کودکان به عنوان یک عارضه معمول شناخته شده است که به دلیل واپاشی عصب‌های گوش در طول عمل جراحی و همچنین تحریک آنها طی فرآیند بهبودی ایجاد می‌شود. با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یا ضد التهاب‌ تجویزی پزشک می‌توان درد گوش را کاهش داد.

‏تغییر صدا بعد از عمل لوزه (تودماغی شدن صدا بعد از عمل لوزه)

اگر شما هم پیش از انجام عمل لوزه دغدغه تغییر صدا را دارید و به همین دلیل هم دائما در رابطه با این موضوع دچار شک هستید باید بدانید که تقریبا همه افرادی که نیاز به این جراحی دارند هم با این دغدغه روبه‌رو هستند.

متن انگلیسی:
However, a commonly raised concern of parents in pediatric adenotonsillectomy is the effect of surgery on voice patterns which might be transient or persisting. The tonsils and adenoids are located in the vocal tract. They can reduce the air space hindering the production of sound and change the quality of the voice
ترجمه متن:
یکی از نگرانی‌های رایج والدین در عمل جراحی آدنوتونسیلکتومی اطفال، تأثیر عمل جراحی روی الگوهای صوتی است که ممکن است گذرا یا ادامه‌دار باشد. لوزه‌ها و آدنوئیدها در مجرای صوتی قرار دارند. آنها می‌توانند فضای هوا را کاهش دهند و مانع تولید صدا شوند. همچنین کیفیت صدا را تغییر دهند.

sciencedirect

‏قیمت عمل لوزه در کودکان

قیمت عمل لوزه در کودکان بسته به مکان جغرافیایی، مرکز درمانی، تخصص پزشک و سایر عوامل متغیر، متفاوت خواهد بود. برخی بیمه‌ها هزینه این عمل را پوشش می‌دهند. جهت اطلاع درباره قیمت عمل لوزه در کودکان و پوشش بیمه‌ای آن به مرکز درمانی مراجعه کنید.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل لوزه در کودکان، روش جراحی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به لوزه‌ها است که باعث کاهش عفونت‌های تکراری حلق و گلو، درمان خونریزی مزمن، کاهش مشکلات تنفسی و بهبود کیفیت زندگی کودکان می‌شود. عمل لوزه در کودکان، تحت بیهوشی عمومی یا موضعی با استفاده از داروهای مخصوص انجام می‌شود.

در دوره بهبودی، کودک با عوارضی مانند درد و تورم در ناحیه عمل، خونریزی کم و تهوع پس از خوردن مواجه خواهد شد که معمولا موقتی هستند و طی چند روز برطرف می‌شوند. در صورتی که عوارض بهبود نیافتند و تشدید شدند حتما باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر کودکان مراجعه کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین و همچنین دکتر اطفال آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان