فناوری 6G از راه نرسیده رکوردشکنی کرد؛ تا 500 برابر سریع‌تر از 5G


فناوری 6G از راه نرسیده رکوردشکنی کرد؛ تا 500 برابر سریع‌تر از 5G

دانشمندان ژاپنی توانسته‌اند با کمک تجهیزات پیشرفته از پتانسیل عظیم فناوری ارتباط بی‌سیم 6G رونمایی کنند. آن‌ها در تست‌ها و آزمایش‌های خود یک ارتباط پایدار 6G ایجاد کرده‌اند که سرعت انتقال داده آن به چیزی حدود 100 گیگابیت بر ثانیه (500 برابر...

دانشمندان ژاپنی توانسته‌اند با کمک تجهیزات پیشرفته از پتانسیل عظیم فناوری ارتباط بی‌سیم 6G رونمایی کنند. آن‌ها در تست‌ها و آزمایش‌های خود یک ارتباط پایدار 6G ایجاد کرده‌اند که سرعت انتقال داده آن به چیزی حدود 100 گیگابیت بر ثانیه (500 برابر شبکه 5G) رسیده است.

چشم‌انداز فناوری اتصال بی‌سیم به سرعت در حال پیشرفت است، چرا که برای تقریباً نزدیک به نیم دهه ما در حال استفاده از 5G بوده‌ایم و اکنون فرصت مناسبی برای تحول و حرکت به جلو توصیف می‌شود.

فناوری 6G از راه نرسیده رکوردشکنی کرد؛ تا 500 برابر سریع‌تر از 5G

حالا که جامعه فناوری نگاه خود را به سمت جهش بعدی در فناوری بی‌سیم یعنی 6G معطوف کرده است، تحقیقات و بررسی‌های پیشگام در این حوزه از پتانسیل عظیم استاندارد 6G خبر می‌دهند.

فناوری 6G صدها برابر سریع‌تر 5G خواهد بود

به گزارش MSN، در آزمایش‌هایی که اخیراً در ژاپن انجام شده، یک دستگاه آزمایشی توانسته به سرعت انتقال داده بی‌سیم 100 گیگابیت بر ثانیه دست یابد. این رقم تقریباً دو برابر سریع‌تر از حداکثر سرعت تئوری 5G به حساب آماده و به گفته دانشمندان 500 برابر سریع‌تر از متوسط سرعت فعلی گوشی‌های هوشمند پشتیبان کننده از 5G است.

برای درک بهتر این سرعت، به دانلود یک فیلم 1.5 گیگابایتی از شبکه نتفلیکس با استفاده از گوشی هوشمند فکر کنید. در صورتی که گوشی شما از فناوری ارتباطی 6G برای دانلود فیلم استفاده کند، احتمالاً حدود 8 یا 9 فیلم را در عرض یک ثانیه دانلود خواهید کرد.

فناوری 6G از راه نرسیده رکوردشکنی کرد؛ تا 500 برابر سریع‌تر از 5G

پژوهشگران برای دستیابی به این سرعت از محدود فرکانس فوق‌العاده بالا بین 100 گیگاهرتز و 300 گیگاهرتز استفاده کرده‌اند. این طیف فرکانسی در واقع اساس و نیاز 6G برای انتقال داده با سرعت چند صد برابری 5G محسوب می‌شود.

گرچه این فناوری همچنان در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد، اما محققان توانسته‌اند به یک اتصال پایدار با برد 100 متر دست یابند. البته این آزمایش با استفاده از تجهیزات پیشرفته و بسیار گران‌قیمت انجام شده است، با این وجود مانند بسیاری از فناوری‌های نوظهور، انتظار می‌رود که با گذشت زمان این فناوری نیز به بلوغ رسیده و هزینه تجاری‌سازی آن به شدت کاهش یابد.

در همین رابطه بخوانید:

- کره جنوبی اولین شبکه 6G جهان را در سال 2028 راه‌اندازی می‌کند
- کشف اولین آسیب‌پذیری خطرناک در فناوری زیرساختی 6G

شبکه 5G در سال 2019 به طور رسمی آغاز به کار کرد و هم اکنون به عنوان آخرین استاندارد ارتباطات بی‌سیم در دسترس قرار دارد. میانگین سرعت شبکه موبایل 5G در حال حاضر چیزی حدود 205 مگابیت بر ثانیه اعلام می‌شود، در حالی که حداکثر سرعت تئوی آن 10 گیگابیت بر ثانیه است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هوش مصنوعی، داده‌های MRI مغز یک نقاش را به اثری هنری بدل کرد!