از اوبر تا دراپ‌باکس: این شرکت‌های بزرگ آمریکایی را ایرانی‌ها اداره می‌کنند!


از اوبر تا دراپ‌باکس: این شرکت‌های بزرگ آمریکایی را ایرانی‌ها اداره می‌کنند!

ایتنا - آمریکایی‌های ایرانی‌تبار نقش کلیدی در صنعت فناوری ایالات متحده ایفا می‌کنند و شرکت‌های بزرگی چون اوبر، دراپ‌باکس و ای‌بی را رهبری می‌کنند.


دارا خسروشاهی، که در ۹ سالگی همراه خانواده‌اش از ایران گریخت، اکنون به عنوان مدیرعامل اوبر فعالیت می‌کند.

او پیش از این، مدیریت اکسپدیا یکی از برترین استارتاپ‌های حوزه گردشگری و رزرو هتل را نیز بر عهده داشت.

آرش فردوسی، یکی دیگر از موفق‌ترین ایرانی-آمریکایی‌ها، از بنیانگذاران دراپ‌باکس است که تحصیلات خود در دانشگاه ام‌آی‌تی را رها کرد تا این استارتآپ را راه‌اندازی کند.

سام نظریان، متولد تهران، امپراتوری تفریحات و هتل‌داری را اداره می‌کند که شامل هتل‌های اس‌ال‌اس و رستوران‌های زنجیره‌ای اومامی برگر می‌شود.

پیر امیدیار، موسس اِی‌بِی نیز فردی ایرانی‌تبار است که کودکی خود را در فرانسه گذراند و سپس در شش سالگی به آمریکا مهاجرت کرد.

ساسان گودرزی، از دیگر ایرانیان موفق آمریکایی است که هم اکنون ریاست شرکت اینتوئیت، مالک برندهای تربوتکس و کویک‌بوکس را بر عهده دارد. گودرزی می‌گوید که تجربه آزار و اذیت در دوران کودکی به دلیل ریشه ایرانی‌اش، سبک رهبری وی را شکل داده است.

پل و دیوید معراج، دو برادر مهاجر ایرانی، در اوایل دهه ۱۹۸۰ شرکت شف آمریکا را تأسیس کردند که خالق هات پاکتس (Hot Pockets) بود. آنها سرانجام این شرکت را در سال ۲۰۰۲ به نستله فروختند.

علی روغنی، شریک سرمایه‌گذاری در وای کامبیناتور نیز متولد ایران است. وای کامبیناتور از شتاب‌دهنده‌های پیشگام در سیلیکون ولی محسوب می‌شود که استارتآپ‌های بزرگی چون ایر‌بی‌ان‌بی، دراپ‌باکس، اینستاکارت و دوردش را راه‌اندازی کرده است.

سازندگان اپلیکیشن پرطرفدار دوست‌یابی تیندر یعنی شان راد و جاستین متین نیز از جامعه یهودیان ایرانی‌تبار ساکن بورلی‌هیلز هستند. آنها از دوران کودکی با یکدیگر دوست بودند و تیندر را در سال ۲۰۱۲ تاسیس کردند.

موفقیت‌های ایرانیان مقیم آمریکا در عرصه‌های مختلف کارآفرینی، فناوری و سرمایه‌گذاری، گواه توانمندی‌های این جامعه پرتلاش است که علیرغم مشکلات و موانع فرهنگی، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد آمریکا کسب کنند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مادربرد AM4 دارید؟ دو پردازنده جدید Ryzen 9 5900XT و Ryzen 7 5800XT در راه است