20 هزار نفری که پزشک عمومی ندارند!


20 هزار نفری که پزشک عمومی ندارند!

براساس اعلام مسؤولان استان خوزستان، مرکز بهداشت شهر مشراگه از ابتدای سال جاری بدون حضور پزشک اداره شده است.

20 هزار نفری که پزشک عمومی ندارند!

به گزارش راهبرد معاصر، در هفته‌ی گذشته نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با انتشار یک خبر، چهره‌ی دیگری از محرومیت این استان را نشان داد. عرب‌نژاد گفت:«بخش مشراگه در جنوب خوزستان شامل شهر و روستاهای اطراف، با جمعیت ۲۰ هزار نفری از داشتن پزشک عمومی محروم است.»

وی همچنین افزود:«با اینکه در سال گذشته، دو پزشک عمومی در شهر مشراگه مستقر بودند اما از ابتدای سال هیچ یک از این دو پزشک در شهر حضور ندارند.» پیگیری خبر از مردم این منطقه نیز بیانگر همین موضوع بود. آن‌ها معتقد بودند حتی اگر پزشک هم باشد، برای گرفتن دارو باید به شهر مراجعه کنند. یکی از فروشندگان پوشاک مشراگه در واکنش به این خبر می‌گوید:« من دیشب دخترم مریض بود، مجبور شدم تا بیمارستان رامشیر بروم، آنجا هم پزشک مربوطه فقط ۲۰ کودک را پذیرش می‌کند؛ که گرفتن نوبت اینترنتی به سختی ممکن می‌شود.»

وی در مورد مراجعه به مطب‌های خصوصی پزشکان نیز گفت:«شهر رامشیر مطب خصوصی پزشک ندارد و مجبوریم به رامهرمز یا ماهشهر مراجعه کنیم که ۳۰-۴۰ کیلومتر با مشراگه فاصله دارند.» یکی دیگر از اهالی این شهر که محل کارش در نزدیکی مرکز بهداشت مشراگه قرار دارد هم گفت:«مرکز بهداشت ما پزشک ندارد، فقط چند دانشجو اینجا فعال هستند و اگر مشکل جدی پیش بیاید باید تا اهواز و دیگر شهرها برویم. مسیری که بارها با تصادف همراه شده و بطور معمول ترافیک باعث دیر رسیدن به بیمارستان می‌شود. بارها از نماینده‌مان هم این موضوع را مطالبه کردیم ولی می‌گویند پزشک نداریم، هیچ پزشکی قبول نمی‌کند که به این‌جا بیاید.»


شهر مشراگه از سال ۸۹ با تجمیع چند روستا به عنوان شهر شناخته شده است. حال با گذشت ۱۴ سال از این اتفاق همچنان رنگ محرومیت بر چهره مردمان این دیار باقی مانده است. چرا که در روزهای اخیر گل آلود بودن آب این شهر نیز خبرساز شده بود.یکی از اهالی در این باره می‌گوید:«آب در بیش‌تر مواقع گل‌آلود است. حتی برای حمام رفتن هم قابل استفاده نیست. یا باید بگذاریم که گل ته‌نشین شود و سپس استفاده کنیم. یا هم باید به خانه‌ی اقوام در شهرهای اطراف برویم.» یکی دیگر از مردم این شهر می‌گوید:«این آب برای هیچ کاری قابل استفاده نیست.

همه‌ی خانه‌ها حوض ساخته‌اند. مجبوریم آب را درون حوض نگهداریم تا گل و لای آن ته نشین شود و بعد از آن استفاده کنیم. ما برای همه مصارف‌مان، آب را از بازار خریداری می‌کنیم.»این وضعیت در مشراگه در حالی است که این منطقه بر روی یک گسل فعال قرار دارد و اواسط فروردین در مدت ۱۱ دقیقه پنج زمین لرزه سه تا ۴ ریشتری در آن به وقوع پیوسته بود. در صورت بروز هرگونه زمین‌لرزه شدید در این منطقه، نبود پزشک خود را بیش‌ از پیش نشان خواهد داد.

معضلی که محدود به این‌شهر نمانده و در بسیاری از مناطق کشور کماکان تداوم یافته است. بنظر می‌رسد با وجود پیشرفت‌های بسیاری که در زمینه پزشکی کشور اتفاق افتاده، همچنان تعداد پایین پزشک، مانع بهره‌مندی مردم از نعمت سلامتی می‌شود./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آغازمجمع بین المللی اقتصادی "روسیه - جهان اسلام" در شهر کازان + فیلم