می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها!


می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها!

به گزارش رکنا، حدود 5 سال از ثبت نام پروژه های اقدام ملی مسکن و در ادامه طرح نهضت ملی مسکن می گذرد و سرنوشت بسیاری از پروژه ها مشخص نیست. پیشرفت برخی پروژه ها نه تنها به 50 درصد نرسیده است،...

به گزارش رکنا، حدود 5 سال از ثبت نام پروژه های اقدام ملی مسکن و در ادامه طرح نهضت ملی مسکن می گذرد و سرنوشت بسیاری از پروژه ها مشخص نیست. پیشرفت برخی پروژه ها نه تنها به 50 درصد نرسیده است، بلکه هنوز در مراحل گودبرداری به سر می برند. متقاضیان برخی پروژه ها می گویند، حتی پول صاف کردن تپه ها را از ما می گیرند. برخی می گویند زمان تحویل مشخص نیست و نمی دانیم بالاخره آورده ما چقدر باید باشد. برخی دیگر با مشکلات تامین زمین مواجه هستند و برخی به دلیل مشکلات شهری، می گویند پروژه متوقف مانده است. در تمام این پروژه ها تقریبا متقاضیان آورده های خود را به طور مرتب پرداخت کرده اند، اما با این حال با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. یکی از این مشکلات که بسیار مهم و بدعتی در وزارت راه و شهرسازی است، اخذ پول بابت مشاعات است. این مورد را متقاضیان پروژه مآب سازه واوان، اسلامشهر به خبرنگار رکنا اطلاع داده اند که در ادامه می خوانید.

مگر دولت زمین رایگان در اختیار پروژه ها نگذاشته است؟ پس پرداخت پول 45 متر مشاعات برای چیست؟

یک متقاضی درخصوص پروژه مآب سازه طرح نهضت ملی مسکن واوان به خبرنگار رکنا گفت: سال 98 آخرین سال دوره ریاست جمهوری حسن روحانی ثبت نام و در سال 99 دو آورده 40 میلیون تومانی واریز کردم. پولی که می توانستم با آن یک پرشیا بخرم. پرداخت آورده ادامه داشت تا اینکه دی ماه سال گذشته 80 میلیون تومان دیگر از ما خواستند و ما پرداخت کردیم.

وی با بیان اینکه این پروژه طبق گفته خودشان و حتی طبق آنچه بر تابلو نوشته بودند، قرار بود اردیبهشت ماه سال گذشته تمام شود، اما نه اردیبهشت سال گذشته و نه طبق وعده ها، 22 بهمن 1402هم تحویل ندادند، گفت: پروژه در حال حاضر 98 درصد پیشرفت کرده است و فقط از نظر ریزه کاری و نصب آسانسور و انشعابات کار دارد و حالا قیمت واحدها را به قیمت روز و نرخ شخصی ساز، متری حدود 10 میلیون تومان می خواهند با ما حساب کنند. یعنی اگر همان اردیبهشت ماه سال گذشته، واحدها را تحویل داده بودند، به طور حتم قیمت تمام شده بسیار کمتر برای ما محاسبه می شد، اما از اینکه ما باید تاوان تاخیر در تحویل را بپردازیم هم بگذریم، جدیدا به ما گفته شده که باید هر متقاضی پول یک واحد 45 متری را به قیمت همان حدود 10 میلیون تومان بابت مشاعات واریز کند. وقتی هم اعتراض می کنیم، منت سر ما می گذارند و می گویند ما با 360 میلیون تومان برای شما خانه می سازیم، اما نمی گویند که این 360 میلیون تومان طی چند سال واریز و بدون سود و محاسبه تورم خوابانده شده است. این در حالی است که پروژه ای با پیشرفت 98 درصد را می خواهند طول بدهند تا با تورم بتوانند پول بیشتری از ما بگیرند.

می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها!

این متقاضی با بیان اینکه واحدهای پروژه طرح نهضت ملی مسکن واوان در اسلامشهر 55 ، 65 ، 80 و 93 متری است و شرکت پیمانکار آن مآب سازه است، گفت: این پروژه قبلا 240 واحد بود و بعد به 224 واحد کاهش یافت و الان به 200 واحد رسیده است و طی این مدت نمی دانم چگونه و چرا تعداد واحدها را کم کرده اند. بی برنامگی از اینجا مشخص است. چگونه یک پروژه مسکن را که حتی روی تابلو آن 240 واحد عنوان شده است و تمام سیاست ها برای آن 240 واحد برنامه ریزی شده، یکدفعه الان 200 واحد می شود؟

این متقاضی در ادامه به خبرنگار رکنا گفت: به طور کلی در واوان یک پروژه 800 واحدی نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که متولی ساخت 600 واحد آن شرکت آریا عمران که در حال حاضر پیشرفت واحدها به حدود 50 درصد می رسد و 200 واحد آن را شرکت مآب سازه واوان می سازد. حالا آمده اند و متقاضیان را طبق واریزی ها رتبه بندی کرده اند. برخی را به پروژه های دورتر منتقل کرده اند و مشخص نیست این بندگان خدا در چه وضعیتی هستند. مشخص نیست که این رتبه بندی ها اصولی است یا نه، ولی اگر اصولی هم باشد، به تازگی با رتبه های یک تا 20 تماس گرفتند تا برای انتخاب واحد مراجعه کنند. حرفشان این است که طبق واحدی که انتخاب می کنیم، باید پول اضافه برای مشاعات پرداخت کنیم. یعنی علاوه بر 360 میلیون تومان آورده و 550 میلیون تومان وام، باید مبلغی دیگر آن هم به یک باره و طی 3 ماه پرداخت کنیم. برای واحد 93 متری، 495 میلیون تومان، واحد 83 متری، 390 میلیون تومان، واحد 81 متری، 380 میلیون تومان، واحد 79 متری، 360 میلیون تومان، واحد 64 متری، 215 میلیون تومان و واحد 55 متری، 125 میلیون تومان باید پرداخت شود. اگر متقاضی بگوید، نمی توام پرداخت کنم، واحد را تحویل نمی دهند و تهدید می کنند که پروژه تان را به پروژه دیگر تغییر می دهیم و یا حذفتان می کنیم.

این متقاضی تاکید کرد: در این میان آن کسی که پول کمتری دارد و توان مالی ندارد از همه بیشتر ضرر می کند. چون مجبور به انتخاب واحد 55 متری است و باید به اندازه واحدهای دیگر 45 متر مشاعات به قیمت واحد پرداخت کند. این در حالی است که قیمت مشاعات نباید به قیمت واحدها محاسبه شود. هیچ منطقی هم وجود ندارد که چرا باید برای یک واحد، 45 متر مشاعات حساب کنند. مگر این مشاعات در سند خانه قید می شود؟ فقط پارکینگ و انباری و متراژ واحد در سند قید می شود، اما هر متقاضی باید حدود 450 میلیون تومان آن هم فقط برای مشاعات بپردازد.

می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها!

این متقاضی در ادامه گفت: چند روز گذشته به وزارت راه و شهرسازی جنب استانداری تهران مراجعه کردیم. به ما اجازه ورود ندادند و آقای حسین جنتی، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران برای جوابگویی به تجمع کنندگان در بین ما حاضر شده و پس از تماس با پیمانکار ایشان هم حاضر به پاسخگویی به ما شدند. سازنده یا پیمانکار همان جا توضیحاتی دادند که ما قانع نشدیم. ایشان گفتند ما حساب کردیم برای هر واحد 45 متر مشاعات محاسبه می شود. ما گفتیم، 45 متر مشاعات را چگونه محاسبه کردید؟ آیا زمین محوطه را هم حساب می کنید؟ این در حالی است که پول زمین را دولت 99 ساله از ما می گیرد و شما می خواهید دوباره متری 10 میلیون تومان به عنوان مشاعات از ما بگیرید؟ این مساله خیلی مهم است.

پیمانکار پاسخ منطقی برای ما نداشتند. به ایشان گفتیم، قیمت 10 میلیون تومان را باید برای این 4 سال میانگین بگیرید، چرا قیمت روز با ما محاسبه می کنید؟ گفتیم،شما به صورت محترمانه به بسیاری از ما می گویید، نمی توانید پول واریز کنید، پس بفرمایید تا فرد دیگری را جای شما بگذاریم. بروید به سلامت!

صدای ما هم به جایی نمی رسد. دفتر ریاست جمهوری و استانداری هم نامه دادیم. همینطور مانده ایم.

به خاطر خاکمان همیشه در انتخابات شرکت کردم، اما همان خاک را از ما دریغ می کنند!

می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها!

متقاضی دیگر این پروژه به خبرنگار رکنا گفت: مشکل ما این است که بعد از 5 سال واریزی که تا الان با کارگری، قرض گرفتن و طلا فروختن 360 میلیون تومان جور کردیم، حالا به ما می گویند باید نسبت به متراژی که انتخاب می کنیم حدود 120 تا 500 میلیون تومان دیگربابت مشاعات یکجاواریز کنیم، اگرنه حذف می شویم و یک نفر دیگر که رتبه پایین تری دارد به جای ما انتخاب واحد می کند. یعنی دست همه ما را کاملا بسته اند و نمی توانیم چاره ای کنیم. ما که 5 سال طول کشیده 360 میلیون تومان واریز کنیم، از کجا طی 3 ماه این همه پول را جور کنیم؟ من و بقیه متقاضیان از پول رهن خانه اجاره ای خود برداشته ایم و کرایه را زیاد کردیم تا بتوانیم آورده ها را به موقع پرداخت کنیم که امسال بالاخره به خانه خودمان برویم. نه مدرکی دست ما داده اند و نه می گویند تحویل واحدها چه زمانی است.

وی افزود: وقتی از شرکت مآب سازه سوال می کنیم، می گویند، زمان تحویل مشخص نیست. این در حالی است که ساختمان ها تکمیل است و از مهرماه سال گذشته گفتند آماده تحویل هستیم اما دولت همکاری نمی کند و آب و برق و گاز را بهانه کرده اند. الان که حدود 7 ماه گذشته است، هنوز می گویند مشکل از همکاری دولت و وصل انشعابات است. برخی هم می گویند دو پیمانکار آریا عمران و مآب سازه قصد دارند تا باهم پروژه ها را تحویل دهند.

گناه ما که چشممان به تحویل واحدها مانده است، چیست؟ صاحبخانه از الان می گوید باید 9 میلیون تومان اجاره بدهم. در اسلامشهر یک خانه بدون امکانات کرایه کردم و 100 میلیون تومان رهن به علاوه 5 میلیون تومان اجاره می دهم. شوهر من یک کارگر صفر است و ماهی 11 میلیون تومان درآمد دارد. امسال نهایتا یک تا دو میلیون تومان به حقوق شوهرم اضافه می شود. ما با دو بچه چه کار کنیم؟ این همه رهبری در حق ما لطف می کنند. به خدا به وقت انتخابات همیشه اولین نفر بودم که رای دادم و همه را هم تشویق به رای دادن کردم که به خاطر خاکمان باید رای بدهیم، اما همان خاک را از ما که عضوی از این مملکت هستیم، محروم و دریغ می کنند.

این متقاضی با بیان اینکه واحدها کاملا تکمیل است و فقط انشعابات آن وصل نشده است، گفت: واحدها را تحویل نمی دهند و می گویند دست ما نیست و باید تهران اجازه تحویل دهد. ما فرمانداری و استانداری رفتیم، اما راهمان ندادند. 120 میلیون تومان برای یک واحد 55 متری را از کجا بیاورم؟ دردم را به چه کسی بگویم؟ همه مثل ما کارگر هستند. چه کسی قرار است ضامن من بشود که وام بگیرم؟ چرا به فکر ما نیستند؟ ما فکر می کردیم نحوه پرداختها 11مانند طرح مسکن مهر دولت احمدی نژاد است.

باید اولین روز ثبت نام واضح و روشن به ما می گفتند که چقدر باید در آخر بپردازیم و وقتی می دیدیم که در توان ما نیست، ثبت نام نمی کردیم. دار و ندار خود را نمی فروختیم. گوشواره های دخترم را هم از گوشش بیرون آوردم و فروختم تا خانه دار بشوم.

وی تاکید کرد: ما چندی پیش مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردیم و وقتی آقای جنتی، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران آمد سازنده هم آمد و با ما صحبت کرد. ما گفتیم، واحدها را کی تحویل می دهید؟ گفت، معلوم نیست. گفتیم، این پول زیاد است و کم کنید. یک واحد 55 متری به قیمت روز متری 9 میلیون و 800 هزار تومانی، این قیمت نمی شود و باید یک چیزی هم به ما بازگردانید.

سازنده گفت، این محاسبه غلط است و مشاعات به واحد شما تعلق می گیرد و تاکید کرد که به همه واحدها از 55 متری تا 93 متری، باید 45 متر دیگر اضافه شود و در آخر قیمت تمام شده واحدها محاسبه می شود.

حالا ما چگونه این پول را جور کنیم؟ به هر ارگانی هم مراجعه کردیم جواب سربالا شنیدیم و گفتند که باید واریز کنید.

همان روز که به وزارت راه و شهرسازی رفته بودیم، یک خانم بی سرپرست، همانجا امضاء داد که من واحدم را نمی خواهم، که گفتند پول این خانم را بدون سود برگردانید. به نظر ما این واحدها را برای نورچشمی هایشان می خواهند.

مقابل وزارت راه سازنده به ما گفت، واحدها آب و برق و گاز ندارد و زمان تحویل هم مشخص نیست. ما گفتیم، اگر این پول را جور کنیم، آیا امکان اضافه شدن قیمت باز هم هست یا دیگر تمام است؟ گفت، امکان اضافه شدن وجود دارد.

این چه وضعیتی است، هم راه پیش را و هم راه پس را به روی ما بسته اند! ما چه خاکی به سرمان بریزیم.

اگر می توانی پرداخت کن، اگر نمی توانی به سلامت!

می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها!

یک متقاضی دیگر به خبرنگار رکنا گفت: سال 98 طرح اقدام ملی مسکن را ثبت نام کردیم و همان زمان گفتند 3 آورده 40 میلیون تومانی پرداخت کنید، واحدها را دو ساله تحویل می دهیم. بعد از یک سال گفتند، باید 5 آورده 40 میلیون تومانی واریز کنید. دو سال گذشت، پروژه پیشرفت کرده بود و گفتند باید 7 آورده 40 میلیون تومانی پرداخت کنید و شما وارد طرح نهضت ملی مسکن شده اید.

ما چاره ای نداشتیم و قبول کردیم و بعد از مدتی گفتند باید 2 آورده 40 میلیونی دیگر واریز کنید. این در حالی بود که همان زمان همه جا 8 آورده 40 میلیون تومانی از متقاضیان طلب کرده بودند، اما گفتند 80 میلیون تومان پرداخت کنید و دیگر تمام و واحدها آماده تحویل است. ما واریز کردیم و پروژه تمام است اما به قول خودشان منتظر انشعابات هستند.

وی افزود: جدیدا به ما گفتند که هر متقاضی باید پول 45 متر مشاعات را پرداخت کند. ما گفتیم، چگونه است که در یک بلوک 40 واحدی هر واحد باید 45 متر مشاعات پرداخت کند؟ یعنی حدود هزار و 600 متر مشاعات؟ مگر می شود؟ مگر مشاعات چقدر برای هر نفر تمام می شود؟ انباری، پارکینگ، راه و پله در نهایت 20 متر شود، این 45 متر را از کجا آورده اند؟ این 45 متر مشاعات را به ما تحمیل کردند و می خواهند به قیمت متراژ خانه حساب کنند. همان متراژ خانه ای که 5 سال پیش به ما گفتند متری 2/700 میلیون تومان و حالا می گویند متری 9/800 میلیون تومان و با مشاعات متری 13 میلیون تومان تمام می شود و این پول هم باید طی 2 تا 3 ماه پرداخت کنیم.

این متقاضی با بیان اینکه به وزارت راه و شهرسازی مراجعه کردیم و تماس گرفتند و سازنده آمد و با ما صحبت کرد، گفت: سازنده به ما گفت، همینی که هست. نمی خواهید، 360 میلیون تومان را برمی گردانیم و خوش آمدید و واحد را به فرد دیگری واگذار می کنیم. سازنده به ما گفت، شما پراید که می خرید آیا دو سال بعد همین قیمت است؟ گفتیم، پس سرمایه های ما چه می شود؟ آیا نباید با تورم محاسبه شود؟ طلاهایی که فروختیم. وام هایی که گرفتیم. اگر همان طلایی که برای یک آورده 40 میلیون تومانی فروختیم، الان می فروختیم، 500 میلیون تومان ارزش داشت. بماند که ما در این مدت 9 آورده 40 میلیون تومانی پرداخت کردیم.

گفتیم، همین را که می گویید کتبا به ما ابلاغ کنید. سازنده قبول نکرد و با اسکورت چند مامور که آمده بود، با همان اسکورت رفت.

این متقاضی گفت: ما با بدبختی پول جور کردیم و زندگیمان بهم ریخته است و حالا می گویند اگر می توانی پرداخت کن، اگر نمی توانی به سلامت، به دیگری واگذار می کنیم. ما به ریاست جمهوری، استانداری و امام جمعه اسلامشهر نامه زدیم، اما جواب ندادند و حالا مانده ایم نمی دانیم چه خاکی باید به سرمان بریزیم. تو را به خدا اگر دستتون به جایی می رسد اعتراض که نه، فریاد ما را هم به این از خدا بی خبرها برسانید. ما به تحویل فکر می‌ کردیم، الان بعد از 5 سال خون و دل خوردن می گویند، بیایید یک برگه امضا کنید و بگویید نمی خواهید آورده تان را پس بگیرید. به هر ارگان و نهادی هم که برای دادخواهی سر زدیم حتی اجازه ندادند داخل برویم و حرف خود را بزنیم.

وی در آخر گفت: پیمانکار می گوید، اگر توان پرداخت ندارید، بروید شریک بگیرید. یک کلام خانه متری 9 میلیون و 800 هزار تومان است و 45 متر هم به همین قیمت بابت مشاعات بپردازید. من پارسال و با اعتماد به حرف رئیس اداره کل راه و شهرسازی اسلامشهر، از پول رهن خانه کم کردم و به جای آن به اجاره اضافه کردم تا بتوانم 360 میلیون تومان را تکمیل کنم. الان چه خاکی بر سرم بریزم؟ اگر همان 55 متری را بخواهم، 120 میلیون تومان از کجا جور کنم؟ همه اطرافیانم، مثل من کارگر هستند و حتی نمی توانیم خودمان را به تورم برسانیم. چطور می توانند به من پول قرض بدهند؟ بعد می گویند بروید شریک بگیرید. آخرش هم می دانم با این وضعیت باید آواره شویم.

گزارش های دیگر رکنا درخصوص طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف کشور به شهر زیر است:

*پروژه نهضت ملی مسکن شاهین شهر اصفهان به جای پیشرفت پسرفت داشته/ فقط پول می گیرند و دیگر هیچ!

*وضعیت پروژه 600 واحدی مسکن ملی واوان اسلامشهر پس از 4 سال اسفبار است +تصاویر

*متقاضیان مسکن ملی پاکدشت پورشه سوار نیستند!+ عکس و فیلم

*پروژه مسکن ملی واوان اسلامشهر با 40 درصد پیشرفت دهه فجر افتتاح می شود؟

*طرح نهضت ملی مسکن کازرون پس از 2 سال فقط یک زمین و دیگر هیچ! / شهرداری کازرون بیشترین همکاری را داشته است

*ظلم مسکن ملی رباط کریم به متقاضیان / پیمانکاران با زندگی مردم بازی می کنند

*زندگی متقاضیان مسکن ملی در حال فروپاشی است / به داد متقاضیان مسکن ملی شهرستان دماوند برسید!

*پروژه مسکن ملی پردیس گرانتر از واحدهای آماده تمام می شود / پول صاف کردن تپه ها را هم مردم باید بپردازند!

*پروژه مسکن ملی نصیرشهر فقط یک نام روی دیوار! / عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی

*عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی هشتگرد / پس از 2 سال فقط یک گودال؟! + تصاویر

*اینجا قبرستان نیست مسکن ملی هشتگرد است / بیش از 2 هزار خانوار سرگردانند! + فیلم و عکس های تاسف بار


می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها!

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فال شمع روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403