رونق گردشگری فضای خراسان جنوبی را تغییر می دهد


رونق گردشگری فضای خراسان جنوبی را تغییر می دهد

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان میراث جهانی بسیاری دارد، گفت: هر گردشگر بعد از بازگشت از سفر به عنوان سفیر فرهنگی می تواند مبلغ بسیاری از آیین ها و سنت مهمان نوازی و فرهنگ باشد که این موضوع باعث تبلیغات محیطی مناسب برای جذب گردشگران بیشتر خواهد بود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان میراث جهانی بسیاری دارد، گفت: هر گردشگر بعد از بازگشت از سفر به عنوان سفیر فرهنگی می تواند مبلغ بسیاری از آیین ها و سنت مهمان نوازی و فرهنگ باشد که این موضوع باعث تبلیغات محیطی مناسب برای جذب گردشگران بیشتر خواهد بود.

به گزارش «دنیای سفر»، مرتضی عربی، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با ایکنا از خراسان جنوبی گفت: یکی از اقدامات مؤثر در زمینه مدیریت و رونق گردشگری مذهبی در خراسان جنوبی تدوین پیوست فرهنگی است که خوشبختانه بعد از گذشت یکسال و با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام رسیده و با تائید مراجع ذیربط به منظور اجرایی شدن از طریق صورت جلسه ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: وظایف اقشار مختلف مردم و دستگاه ها که مرتبط با صنعت گردشگری هستند از جمله راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، بسیج، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و ... مشخص شده است.

عربی گفت: وظایفی که با معیارهای توسعه پایدار نیز همخوانی دارند و همچنین ثبت برخی مراسم مذهبی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور که به شناساندن آیین های مهم مانند بیل زنی خوسف در سطح ملی کمک می کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: شهرداری ها با نصب المان های مختلف و فضاسازی های مرتبط می توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه مراسم مذهبی که از تاریخ و پیشینه غنی برخوردار هستند می توانند به عنوان رویداد گردشگری تعریف و شناسانده شوند، گفت: مراسم سنگ زنی درخش، علم گردانی در شهرستان های مختلف در دهه اول ماه محرم، بیل زنی خوسف و بسیاری از این مراسم خوشبختانه در سال های گذشته در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

عربی ادامه داد: معرفی این رویدادها از طریق تولید محتوای مناسب و شبکه های مجازی می تواند صورت گیرد تا بتوان در ایام برگزاری آن ها نسبت به تعریف بسته های سفر اقدام و شاهد جذب گردشگران مذهبی باشیم.

میراث جهانی خراسان جنوبی: ۴ کاروانسرای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه در سال ۱۴۰۲ در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد، مجموعل 9 عدد است

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: رشد و توسعه گردشگری (انبوه) برگرفته از جهان بینی مادی گرایانه غربی در سال های اخیر پیامدهای نامطلوب و نامناسبی را در بسیاری از مناطق به همراه داشته است اما کشورهای اسلامی برای توسعه این نوع از گردشگری معمولا با چالش های فرهنگی مواجه هستند.

وی گفت: متفکران و اندیشمندان مسلمان می توانند راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه کنند که یکی از آن ها ارائه الگویی جایگزین مطابق با توصیه های قرآن کریم است.

عربی افزود: قرآن کریم مهمترین منبع دینی و فقهی مسلمانان، زمان حاضر را با گذشته مرتبط دانسته و پیوند فکری و فرهنگی نسل جدید را با گذشتگان برای درک حقایق زمان لازم می داند و بر این باور تأکید دارد که وظایف و مسئولیت های آیندگان را ارتباط و پیوند گذشته و حاضر را روشن تر می کند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: در همین راستا، آیات قرآنی بسیاری سفارش اکید به سیر و سیاحت و گردش در زمین می کنند که در مجموع از آیات قرآن می توان دریافت که، اصل مسئله گردشگری و سیر و جهانگردی و نیز برداشت و دریافت ژرف و عمیق از این سیر و سفر، مورد عنایت و توجه خداوند متعال در قرآن مجید است.

وی بیان کرد: در سالیان اخیر انگیزه های سفر و بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی، به سوی تجربه فرهنگ های دیگر، انگیزه های خاص، ارتباط با جوامع محلی و کسب آگاهی های عمیق نسبت به مکان های جدید، تغییر کرده است بنابراین فرهنگ و سبک زندگی جوامع تبدیل به جاذبه گردشگری شده است.

عربی افزود: این تغییر روند به ویژه برای خراسان جنوبی با قابلیت های بکر و کم نظیر فرهنگی، تاریخی و طبیعی می تواند با افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی باعث بهبود معیشت جامعه محلی به خصوص در مناطق مرزی و همچنین مهاجرت معکوس به بسیاری از روستاها شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: ورود هر گردشگر طبیعت گرد ۵ برابر گردشگر عادی است که باعث افزایش درآمد سرانه مستقیم و غیرمستقیم جامعه محلی می شود.

وی گفت: در خراسان جنوبی با توجه به ثبت جهانی بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو و همچنین ثبت باغ اکبریه بیرجند، مجموعه قنوات بلده فردوس، حوله بافی سنتی روستای خراشاد در این فهرست، ثبت جهانی ۴ کاروانسرا و وجود آداب و رسوم مختلف مانند مراسم بیل زنی خوسف، سنگ زنی درخش، علم گردانی های شهرستان های مختلف، حتی مراسم آیینی در زمینه گردشگری خوراک مانند پخت غلور و پخت بز باش و شله و ... که همگی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده اند و حتی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور نیز به ثبت رسیده اند (بیل زنی خوسف) توجه گردشگران زیادی به سمت استان جلب شده است.

عربی بیان کرد: هر گردشگر بعد از بازگشت از سفر به استان به عنوان سفیر فرهنگی می تواند مبلغ بسیاری از آیین ها و سنت مهمان نوازی و فرهنگ بالای هم استانی های عزیز باشد که این موضوع باعث تبلیغات محیطی مناسب برای جذب گردشگران بیشتر خواهد بود و این مهم از طریق تعاملات فرهنگی مناسب با گردشگران به بار خواهد نشست.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: پیوست نگاری فرهنگی و تبیین راهکارهای مناسب در جهت حفظ ارزش های جامعه محلی و احترام به گردشگران ضروری و نتیجه بخش خواهد بود و در اثر ایجاد هماهنگی و تعامل مناسب در بین دستگاه های اجرایی و نهادهای متولی با رعایت پیوست فرهنگی گردشگری شاهد بروز نتایج اثربخش خواهیم بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ریخت و قیافه سحر قریشی در خیابانهای نیویورک آمریکا