جنگل کنوس چال آمل


جنگل کنوس چال آمل

جنگل کنوس چال آمل ، بخشی از جنگل های باقدمت هیرکانی در شمال سرزمین مان ایران است. جنگلی پر از درختان عجیب انجیلی و طبیعتی بکر و دست نخورده ، حتی قله دماوند هم از این جنگل دیدنی است . این جنگل سالانه پذیرای گردشگران...

جنگل کنوس چال آمل ، بخشی از جنگل های باقدمت هیرکانی در شمال سرزمین مان ایران است. جنگلی پر از درختان عجیب انجیلی و طبیعتی بکر و دست نخورده ، حتی قله دماوند هم از این جنگل دیدنی است . این جنگل سالانه پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت می باشد. همانطور که می دانید آمل در جلگه مازندران و اطراف رودخانه هراز است و ارتفاعات این منطقه از جنگل های سرسبز و هیرکانی پوشیده شده است. در این منطقه درختانی از قبیل اوجا، توسکا، بلوط، افرا و گیاهان خاکشیر، گل ختمی، کاسنی، گل گاوزبان رشد می کنند.

آب و هوای آمل معتدل و مرطوب است. قرار گرفتن آمل در جنوب دریای خزر سبب تشکیل ابرهای بارانی بسیار بر ارتفاعات می‌شود. به‌طوری که بارندگی‌های شدیدی در جنگل‌های این منطقه رخ می‌دهد.

جنگل کنوس چال آمل

پوشش گیاهی جنگل کنوس چال آمل

جنگل کنوس چال یکی از جنگل‌های هیرکانی و جاهای دیدنی آمل است که طبیعتی بکر و زیبا دارد. تماشای قله دماوند از میان پوشش سبز این جنگل به زیبایی‌های آن افزوده است. پوشش گیاهی این جنگل با گذر از دامنه‌های جنوبی به‌سمت دامنه‌های شمالی البرز تغییر می‌کند. یکی از درختان عجیب جنگل، درخت انجیلی است که وقتی شاخه‌هایش رشد کند و به‌هم برسد، مجدد به یکدیگر جوش می‌خورد و تشکیل یک شاخه جدید می‌دهد. متاسفانه چرای بیش از حد دام‌ها و قطع بی‌رویه درختان، آینده سبز جنگل‌های هیرکانی این منطقه را تهدید می‌کند.

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی در ایران از آستارا تا گرگان امتداد دارد و در آب‌و‌هوای معتدل و مرطوب نواحی جنوبی دریای خزر دیده می‌شود. این جنگل‌ها در برابر سرما مقاوم نیستند و به همین علت در مناطق سردسیر وجود ندارند. گونه‌های متنوعی از پرندگان و پستانداران در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. جنگل‌های هیرکانی از تولید اکسیژن مورد نیاز تا جذب آب در خاک اهمیت ویژه‌ای دارند. پوشش گیاهی این جنگل‌ها در ارتفاعات گوناگون متفاوت هستند. راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک و شمشاد از معروف‌ترین درختان این جنگل‌ها است. طبیعت منحصر‌به‌فرد جنگل‌های هیرکانی از دیگر ویژگی‌‌های آن محسوب می‌شود که سبب توسعه گردشگری شده است.

جنگل کنوس چال آمل

نکات بازدید از جنگل کنوس چال

بهتر است برای بازدید از جنگل کنوس چال از تورهای طبیعت‌گردی استفاده کنید.
به‌دلیل پیاده‌روی، همراهی افراد مسن و کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود.
با خود وسایل ضروری نظیر آب آشامیدنی، کمک‌های اولیه، غذاهای سبک و خشک، کفش مناسب، لباس اضافی و… را همراه داشته باشید.
طبیعت را قدر بدانید و از ریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر و ته‌سیگار)، شکستن شاخه‌ها و… خودداری کنید.

نحوه دسترسی

از آنجایی که کنوس چال در استان مازندران و شهر آمل قرار دارد، تنها با طی کردن ۴ ساعت زمان از تهران می توانید این جنگل را از نزدیک مشاهده کنید. باید بگوییم این جنگل از جمله جنگل های هیرکانی در استان مازندران است و بهترین جای شمال در تابستان خواهد بود. می توانید در کنار بازدید از جاذبه های طبیعی شمال ایران، از این جنگل بکر و طبیعی نیز دیدن نمایید.

جنگل کنوس چال آمل


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق