تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش


تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : روند کاهش قیمت در بازار دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار سرمایه کشور ادامه‌‌‌دار شده، به‌‌‌نحوی که سکه بورسی در کانال قیمتی ۴۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان معامله می‌شود و حباب صندوق‌های طلا نسبت به هفته قبل کوچک‌ شده است. افت نرخ و کوچک شدن حباب دارایی‌‌‌های طلایی نشان از آن دارد که فعالان این بازار پیش‌بینی کاهش قیمت در میان‌مدت را دارند و از همین‌‌‌رو درصدد خروج سرمایه از این بازار هستند.

تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

نرخ ارز در بازار آزاد ظرف روزهای اخیر به ثبات نسبی رسیده و از نوسان بهای آن کاسته شده است؛ این در حالی است که طلا بی‌‌‌توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در سراشیبی افت نرخ است. عقبگرد بهای طلا در بازار جهانی و کاهش واهمه از تشدید تنش در خاورمیانه در ایجاد جریان کاهش قیمت قوی در بازار دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل موثر بوده است.

حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

در هفته‌‌‌های گذشته، واهمه از افزایش تنش در منظقه خاورمیانه باعث شد تا دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا، با ورود موج قابل‌توجهی نقدینگی مواجه شوند و این موضوع باعث ایجاد حباب قیمتی بزرگی بر روی این دارایی‌‌‌ها شامل سکه فیزیکی، سکه بورسی و همچنین صندوق‌های طلا شد. بخشی از تحلیلگران روند افزایش نرخ را هیجانی ارزیابی کرده و نسبت به ترکیدن حباب این دارایی‌‌‌ها و زیان سرمایه‌گذاران هشدار می‌‌‌دادند. با کاهش واهمه از شدت گرفتن تنش در منطقه، روند رو به رشد بهای دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا متوقف شد و این دارایی‌‌‌ها با کاهش حباب ارزش مواجه شدند. استمرار جریان خروج سرمایه از صندوق‌های طلا ظرف هفته جاری تا جایی پیش رفت که حباب اغلب صندوق‌های طلا نسبت به هفته قبل کوچک شد و حتی برخی صندوق‌ها با نرخی کمتر از ارزش بنیادی معامله شدند. بررسی نرخ فروش و نرخ ابطال صندوق‌های طلای بورسی حاکی از آن است که در میانه ساعات کاری روز گذشته، صندوق گنج بیشترین حباب اسمی را در میان صندوق‌های بورسی داشت.

در حالی که نرخ ابطال هر واحد این صندوق در این روز برابر ۳۲‌هزار و ۱۸۵ریال بود، این دارایی با نرخ ۳۵‌هزار و ۱۸ریال به فروش رفت و به این ترتیب هر واحد صندوق طلای گنج با حباب ۸.۸درصدی معامله شد. این در حالی بود که ظرف هفته گذشته در برخی روزها هر واحد صندوق طلای گنج با حباب حدودا ۱۵درصدی نیز معامله شده بود. در عین حال در اواسط ساعات کاری روز گذشته، صندوق‌های طلا مثقال، طلا، زر و زرفام نیز با حباب منفی یعنی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی به فروش رفتند. صندوق‌هایی که بخش عمده‌‌‌ای از سرمایه‌گذاری آنها بر روی شمش طلاست، همچنان با حباب اسمی بالاتر و صندوق‌هایی که عمده سرمایه‌گذاری آنها بر روی سکه است، با حباب اسمی کمتر به فروش می‌‌‌روند. این موضوع بر اثر حباب بزرگ قابل‌توجه ایجادشده بر روی سکه طلا به وجود آمده است. در اواسط ساعات کاری روز گذشته هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی در بازار فیزیکی با حباب حدود ۱۸درصدی معامله ‌‌‌شد، این در حالی بود که در این زمان حباب سکه بورسی حدود ۱۵‌درصد بود.

تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

عقبگرد طلای جهانی؛ حامی قرمزپوشی رینگ داخلی

عقبگرد بهای طلا در بازارهای جهانی از افت نرخ دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل حمایت کرد؛ هر اونس طلا روز سه‌‌‌شنبه 23آوریل را در کف کانال قیمتی 2300دلاری آغاز کرد که این رقم کمترین بهای فروش این دارایی ظرف سه‌هفته اخیر بود. کاهش واهمه از گسترش درگیری نظامی در خاورمیانه عامل بازگشت قیمتی سریع طلا ظرف یک‌هفته اخیر بود. درواقع کاهش نگرانی از بروز تنش نظامی میان ایران و اسرائیل باعث شد تا بخشی از دارایی‌‌‌ها که با هدف در امان ماندن از شرایط بحرانی روانه بازار طلا شده بودند، از آن خارج شوند و به این ترتیب طلا ارزان شد. در عین حال در هفته گذشته، برخی مقامات فدرال‌‌‌رزرو اظهارنظر قاطعانه‌‌‌ای در مورد لزوم کنترل تورم داشتند که این اظهارنظرها نیز طلا را تحت فشار کاهشی قرار داد. مقامات فدرال‌رزرو بار دیگر تاکید کردند که فعلا امکان حفظ نرخ بهره بالا برای زمانی طولانی‌‌‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌‌‌شد، وجود دارد. نرخ‌های بهره بالاتر، از جذابیت دارایی‌‌‌های بدون بهره مانند طلا می‌‌‌کاهد. در این شرایط سرمایه‌گذاران منتظر انتشار داده‌‌‌های مخارج مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که روز جمعه 26آوریل منتشر می‌شود و روند نوسان تورم در آمریکا را نمایان می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم / خواستگاری واقعی مرد متاهل از مریم مومن ! / من زاپاس هیچ زنی نمیشم !