از کجا شروع به سرمایه‌گذاری کنیم؟


از کجا شروع به سرمایه‌گذاری کنیم؟

معنای سرمایه‌گذاری در علم اقتصاد، اختصاص دادن منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف جهت کسب منابع با ارزش‌تر در آینده است. در واقع سرمایه‌گذاری نوعی آینده‎‌نگری سازنده است که به ارتقای کیفیت زندگی شما کمک می‌کند.

معنای سرمایه‌گذاری در علم اقتصاد، اختصاص دادن منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف جهت کسب منابع با ارزش‌تر در آینده است. در واقع سرمایه‌گذاری نوعی آینده‎‌نگری سازنده است که به ارتقای کیفیت زندگی شما کمک می‌کند.

سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید و فروش سهام، طلا، ارزهای خارجی، اوراق درآمد ثابت، مسکن و ... اشاره کرد. از آنجایی که سرمایه‌گذاری با هدف سود بلندمدت و کوتاه‌مدت معمولا با سطح زیادی از ریسک همراه است؛ شما برای کاهش این میزان ریسک و افزایش سودآوری باید با مفاهیم خیلی مهم همچون سرمایه‌گذاری، نحوه جذب سرمایه، استراتژی سرمایه‌گذاری، نحوه شناخت بازار و سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت آشنا باشید.

سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری (investment) در معنای لغوی یعنی هر چیزی که با پول خریداری می‌شود تا بتوان درآمد یا سودی در آینده نزدیک یا دور از آن کسب کرد. در عمل برای انجام سرمایه‌گذاری، شما وجوه مالی خود را به یک یا چند نوع دارایی سودده تبدیل می‌کنید تا در آینده از آن سود به دست آورید.

جذب سرمایه به چه معناست؟

فرایندی که طی آن میزان مشخصی از سرمایه برای اهداف تعیین شده شخصی یا اجتماعی جذب می‌شود، جذب سرمایه نام دارد. همچنین در این فرایند به فرد یا افرادی که سرمایه را در اختیار افراد یا سازمان‌ها قرار می‌دهند، سرمایه‌گذار گفته می‌شود.

استراتژی سرمایه‌گذاری چیست؟

شناخت استراتژی سرمایه‌گذاران مطرح می‌تواند در ساخت یک استراتژی شخصی و رسیدن به یک سود چشمگیر به شما کمک کند. بدین منظور، ابتدا باید مسیر سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید تا بتوانید سود و زیان را کنترل کرده و آن را محک بزنید.

با داشتن استراتژی درست شما می‌توانید هنگامی که دچار ضرر و زیان شدید، اشتباهات خود را تشخیص دهید. سپس بعد از تشخیص اشتباهات خود و اصلاح آن، سودی را که کسب می‌کنید، نه از روی شانس و اقبال، بلکه از روی استراتژی و تحلیل درست است.

در صورت یافتن استراتژی درست، می‌دانید چگونه می‌توانید دوباره سود بیشتری به دست آورید. اما اگر سود خود را از راه شانس کسب کنید، احتمال به دست آوردن دوباره آن بسیار پایین است.

شما باید روی سرمایه‌گذاری خود به صورت شخصی کنترل داشته باشید. لازمه این کار، ساخت استراتژی شخصی و پیروی نکردن از استراتژی‌های دیگران است. زیرا سرمایه‌گذاران موفق نیز استراتژی خود را متناسب با شخصیت‌شان می‌سازند.

جنبه‌های مختلف از ویژگی شخصیتی شما می‌تواند در نحوه استراتژی‌تان تاثیر داشته باشد. برای مثال ممکن است شما در زمینه بازار ارز دیجیتال تخصص زیادی نداشته باشید. بنابراین اگر سرمایه خود را در ارز دیجیتال متمرکز کنید، ممکن است موفق به کسب سود زیادی نشوید. همچنین با داشتن استراتژی شخصی، به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برید و می‌توانید متناسب با آن‌ها اقدام به بهبود استراتژی کنید. با بهبود استراتژی‌تان نیز می‌توانید سود بیشتری به دست آورید.

شناخت بازار به چه معناست؟

شناخت بازار در شروع سرمایه‌گذاری موفق اهمیت زیادی دارد. این شناخت در واقع همان رصد کردن و پیگیری بازار سرمایه‌گذاری است. با نگاه کردن بازار سرمایه شما کنترل بیشتری روی روند، رفتار بازارها و موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری به دست می‌آورید.

داشتن صبر و حوصله در سرمایه‌گذاری دو امر ضروری است که می‌تواند شما را به موفقیت برساند. به همین جهت، شما باید بازار سرمایه را با صبر و حوصله پیگیری و بررسی کنید. از آنجایی که رفتار بازارها با رفتار سرمایه‌گذاران ارتباط مستقیم دارد و متناسب با رفتار آن‌ها تغییر پیدا می‌کند؛ با شناخت بازار، شما می‌توانید رفتارهای انسانی که تکرار می‌شوند را پیش‌بینی کنید. سپس با رصد بازار و موقعیت‌های مالی موفق به کشف روند آن نیز می‌شوید.

همچنین بودجه و نوع سرمایه‌گذاری شما باید با توجه به جامعه‎‌ای که در آن زندگی می‌کنید در نظر گرفته شود. زیرا اقتصاد هر کشور و هر جامعه‌ای با هم متفاوت است. در نتیجه سود حاصل از روش‌های سرمایه‌گذاری در تمامی جوامع یکسان نیست. برای مثال در کشورهای اروپایی و امریکا تورم تاثیر مستقیمی بر سرمایه‌گذاری نمی‌گذارد. در نتیجه در این نوع جوامع نوسانات قیمتی سودآور محسوب نمی‌شود.

تشخیص میزان بودجه

اینکه بدانید در چه وضعیت مالی قرار دارید برای سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد. با شناخت وضعیت مالی خود بهتر می‌توانید تشخیص دهید که چه میزان بودجه را در چه مدتی و در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت

از آنجایی که سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت با هم تفاوت دارند؛ عملکرد، اهداف و نتایج آن‌ها نیز متفاوت است. در نوع کوتاه مدت آن شما دارایی خود را به مدت یک سال یا کمتر روی یک برنامه سرمایه‌گذاری می‌کنید. اکثر افرادی که سرمایه‌گذاری کوتاه مدت انجام می‌دهند، بعد از چند ماه، چند هفته یا حتی چند روز سرمایه اولیه خود را دریافت می‌کنند.

معمولا در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت نوسانات زیاد و نقدینگی بالا دو عامل مهم هستند. خرید و فروش سهام در بورس یا ارز دیجیتال، دو مثال بارز این نوع سرمایه‌گذاری هستند. ریسک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و در مقایسه با نوع بلند مدت آن بالاتر است. اما با شناخت بازار و داشتن یک بودجه صحیح، می‌توانید سود قابل توجهی از سرمایه خود کسب کنید.

بر خلاف سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، در نوع بلند مدت آن شما دارایی خود را برای مدت طولانی و بیشتر از یک سال سرمایه‌گذاری می‌کنید. با توجه به ماهیتی که این نوع سرمایه‌گذاری دارد، مدت زمان آن می‌تواند یک تا ۱۰ سال یا حتی بیشتر طول بکشد. در سرمایه‌گذاری بلند مدت روند سودی آرام‌تر از نوع کوتاه مدت آن است، در نتیجه سرمایه‌گذار، ریسک کمتری متحمل می‌شود.

از کجا شروع به سرمایه‌گذاری کنیم؟

جمع‌بندی

در طول این مطلب به نحوه سرمایه‌گذاری درست و اصولی پرداختیم. در سرمایه‌گذاری شما قسمتی از دارایی خود را برای مدتی به گردش در می‌آورید تا سود قابل توجهی از آن کسب کنید.

ساخت یک استراتژی شخصی با توجه به وجه شخصیتی‌تان تاثیر زیادی در مسیر سرمایه‌گذاری شما دارد. در صورتی که از استراتژی افراد دیگری پیروی کنید، ممکن است با شکست مواجه شوید، چرا که آن استراتژی متناسب با ویژگی‌های شخصیتی وی بوده که احتمالا با روحیه شما هماهنگی ندارد. اما با داشتن یک استراتژی شخصی و شناخت نقاط ضعف و قوت خود، به موفقیت بیشتری دست یابید.

در آخر لازمه یک سرمایه‌گذاری صحیح کمک گرفتن از ابزارها و پلتفرم‌های تحلیلی، تحلیلگران حرفه‌ای، مشاوران خبره و وبسایت‌های دانش‌بنیان معتبر است. خرید قسطی با دریافت‌وام می‌تواند در سرمایه‌گذاری و پس‌انداز به ما کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر عروسکی الیزابت داعشی پایتخت / نیلوفر رجایی فر چه بود و چه شد ! + عکس ها