ستیز لجوجانه با سعدی!


ستیز لجوجانه با سعدی!

سعید حمیدیان در نشست «سعدی در چین و چین در آثار سعدی» گفت: کلام شاعران در مخالفت با سعدی تنها یک چیز بوده: ستیز لجوجانه با سعدی و رودررو قرار دادن او با حافظ. آنها بر همه چیز سعدی تاخته‌اند.

ستیز لجوجانه با سعدی!

به گزارش ایران اکونومیست، در این نشست که دوشنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، محسن حبیبی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، غلامرضا مستعلی پارس، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشکده، سعید حمیدیان، استاد زبان و ادبیات فارسی، کاوه خورابه معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، هوانک یینک هوی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن، و محمدامیر جلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی سخنرانی کردند.

محسن حبیبی، رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این رویداد با یادآوری جایگاه و اهمیت قله‌های زبان و ادب فارسی از جمله حافظ، سعدی و حکیم نظامی گفت: بزرگانی چون سعدی حتی به تنهایی برای فرهنگ و تاریخ یک کشور کفایت می‌کنند. این درحالی است که در ایران عزیز ما از گذشته تا امروز، چهره‌های نامدار و بزرگ فراوانی حضور دارند که هرکدام جهانی از علم، ادب و فرهنگ به شمار می‌روند.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: گوهرهای موجود در شعر و اندیشه سعدی باید بیشتر و بهتر به نسل‌های جوان و جدید منتقل شود تا از رهگذر این اقدام، میراث عظیم ادبی ایران به جهت هویت‌سازی در اختیار این نسل قرار گیرد.

رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: با توجه به عنوان نشست امروز، به این نکته نیز باید اشاره کرد که شعر سعدی جایگاه ویژه‌ای در کشور چین دارد. با این وصف هنوز هم عرصه تحقیق و پژوهش در این زمینه بسیار گسترده است. توجه به شعر و اندیشه سعدی در چین به عنوان کشوری که حائز فرهنگی عظیم و غنی است، نشان از عمق نفوذ و جایگاه رفیع فرهنگ ایرانی در جهان علم و ادب است.

عشق و محبت؛جانمایه سخن سعدی

در ادامه غلامرضا مستعلی پارسا به ایراد سخن پرداخت. او گفت: جانمایه سخن سعدی، عشق و محبت است. او غزل عاشقانه را به اوج رسانده و سخن اصلی او در این غزل‌ها آن است که معشوق اصلی سعدی، همانا انسان است.

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: پیام سعدی برای امروز ما هم این است که باید عشق و محبت را به مردم ارزانی بداریم؛ اینکه همه مردم، معشوق و شایسته محبت و دوست داشتن هستند.


اهمیت اعتدال و میانه‌روی در اندیشه سعدی

سعید حمیدیان، استاد زبان و ادبیات فارسی نیز اظهار کرد: بسیاری از بزرگان ما نسبت به سعدی دیدگاه انتقادی دارند و بی‌توجهی‌هایی را به او روا داشته‌اند، آن‌ها به ستیز با سعدی برخاسته‌اند، چراکه اقتضای زمانه‌شان اینگونه بوده که سعدی را ناچیز بشمارند.

او اضافه کرد: کلام این شاعران در مخالفت با سعدی تنها یک چیز بوده: ستیز لجوجانه با سعدی و رودررو قرار دادن او با حافظ. آنها بر همه چیز سعدی تاخته‌اند. مثلا گفته‌اند که چرا سعدی در روزگاری که مغولان بر ایران تاخته بودند، به جهانگردی پرداخت؟ یا ایراد گرفته‌اند که چرا سعدی در زمانه آشوب و حمله‌ مغول، غزل عاشقانه گفت؟

حمیدیان تاکید کرد: من در کسانی که اینگونه داوری نسنجیده می‌کنند، اظهار نظری درست و منطقی ندیده‌ام، برای نمونه آن‌هایی که می‌گویند سعدی اخلاق کاسب‌کارانه دارد، یک مثال هم برای درستی دعوی خود نیاورده‌اند.

او در پایان گفت: اعتدال سعدی بسیار شگفت‌آور است. اگر سخن سعدی را بنگریم آن را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد و آن اعتدال است. این اعتدال جوهره شعر، نثر و اندیشه سعدی به‌شمار می‌رود.


اندیشه «حقوق بشری» سعدی


کاوه خورابه، معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر نیز در این آیین ضمن گرامیداشت هفتاد و پنجمین سال ساخت بنای مزار سعدی به همت انجمن آثار ملی(انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) گفت: مرحوم دکتر زرین‌کوب تاکید می‌کند که سعدی در همه عرصه‌های ادبی در اوج است، حتی آنجا که در حماسه‌سرایی با حکیم فردوسی هماوردی می‌کند.

او در ادامه اظهار کرد: وقتی از حماسه بزمی و رزمی حکیمان فردوسی و نظامی سخن می‌گوییم، شایسته است که از حماسه حکمی سعدی نیز سخن به میان آوریم.

خورابه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئله «دیگری» در اندیشه سعدی جایگاه ویژه‌ای دارد. چراکه او دائما پروای دیگری دارد؛ چیزی که در جهان امروز ما حلقه مفقوده به شمار می‌رود.

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تاکید کرد: حکمت عملی، اخلاق، تساهل و تسامح در جای‌جای شعر سعدی موج می‌زند. از این‌رو، او هیچ پروایی ندارد که حاکمان زمانه خویش را برای عدم مدارا با مردم زمانه خویش نقد کند.

خورابه در پایان گفت: مبانی «حقوق بشری» در جای جای شعر سعدی رخ می‌نماید. او بوستان و گلستانی را فراهم آورده که ما را به این بیت زیبا رهنمون می‌کند:
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند


هوانک یینک هوی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن نیز در این نشست در ارتباطی تصویری به زبان فارسی سخنرانی کرد و گفت: چین، اندیشه چینی‌ها و مظاهر فرهنگی این کشور در آثار سعدی بازتاب فراوان داشته است.

او در ادامه گفت: سفر سعدی به شهر کاشغر چین بسیار مهم است. او در گلستان و در باب پنجم این کتاب از دیدار و گفت‌وگوهای خود با اهالی کاشغر سخن به میان آورده است.

یینک هوی تاکید کرد: گلستان سعدی یکی از متون مهم و تاثیرگذار ادبی است که نسخه‌های خطی فراوانی از آن در چین نگهداری می‌شود. این امر گواهی بر اهمیت و جایگاه رفیع شیخ اجل سعدی در فضای علمی، فرهنگی و ادبی کشور چین است.


محمد امیرجلالی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی آخرین سخنران این رویداد بود که در سخنانی گفت: سعدی شهرت جهانی دارد. آثار او از جنوب هند تا روم شرقی مورد توجه اندیشمندان و ادبا بوده است.

او در ادامه گفت: بنابر تحقیقات تاریخی، شعر سعدی بر روی کتیبه‌های موجود در شهر هانگجو در چین منقش شده است. اخیرا نیز کتیبه‌هایی در این شهر کشف شده است که مربوط به سده هشتم قمری و حاوی اشعاری از سعدی شیرازی است. این امر نشانگر آن است که اشعار شیخ اجل پیش از این تاریخ در چین رواج داشته است.

جلالی تصریح کرد: در جای‌جای موزه‌های چین آثاری منقش به اشعار سعدی وجود دارد و نسخه‌های خطی متعددی از بوستان و گلستان او نیز در دانشگاه‌های این کشور نگهداری می‌شود. همه این‌ها حاکی از جایگاه رفیع این شاعر در چین و نشانگر عمق علاقه چینی‌ها به فرهنگ و ادب ایران است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق