مهمترین تغییرات بدن زنان پس از 40 سالگی


مهمترین تغییرات بدن زنان پس از 40 سالگی

یائسگی یکی از دوران مهم زندگی هر زن محسوب شده و در این دوران زنان تغییرات متعددی در ساختار بدنی خود تجربه می‌کنند که می‌تواند تاثیر به سزایی در کیفیت زندگی آن‌ها داشته باشد. این علائم معمولا از ۴۰ سالگی شروع شده و تا مدتی پس از یائسگی ادامه دارد.

در حالی که ۲۰ درصد از زنان هیچ علامت یائسگی را تجربه نمی‌کنند، ۶۰ درصد علائم خفیف تا متوسط و ۲۰ درصد دیگر علائم شدید دارند. این علائم معمولا از ۴۰ سالگی شروع شده و می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند.

علائم یائسگی: زنان بعد از اوایل دهه ۴۰ سالگی خود باید انتظار داشته باشند که تغییرات بدنی را تجربه و خود را برای آن آماده کنند. مهمترین این تغییرات عبارتند از:

خستگی: زنان پس از یائسگی دچار خستگی ناتوان کننده‌ای می‌شوند که ممکن است ناشی از شرایطی مانند عدم تعادل هورمونی، نوسانات خلقی، سندرم خستگی مزمن تشخیص داده نشده و تشدید شده، فیبرومیالژیا و ... باشد.

تغییرات عصبی: زنان یائسه تغییرات عصبی متعددی را که با عنوان پارستزی شناخته می‌شود، تجربه می‌کنند. خوشبختانه این تغییرات را می‌توان با مصرف مکمل‌های مواد معدنی مدیریت کرد.

کاهش میل جنسی: عدم تعادل هورمونی ناشی از فرایند یائسگی باعث کاهش میل جنسی می‌شود. به گزارش سیناپرس، البته امروزه خشکی دستگاه تناسلی را می‌توان با استروژن موضعی درمان کرده و درمان جایگزینی هورمونی می‌تواند در برخی موارد شدید به حل این مشکل کمک کند.

آلرژی غذایی، ناراحتی‌های گوارشی: سندرم روده تحریک پذیر یا شرایط مشابه ممکن است در شرایط پس از یائسگی مشاهده و باعث سوء هاضمه شدید، ناراحتی شکمی، درد، بیماری ریفلاکس معده به مری و ... شود.

نازک شدن و ریزش مو: ریزش مو یکی دیگر از عوامل نگران کننده رایج مرتبط با یائسگی است که می‌توان با ماینوکسیدیل موضعی، بیوتین خوراکی و سایر مکمل‌های مولتی ویتامین با آن مقابله کرد.

سرگیجه: سرگیجه ناشی از یائسگی ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی در سنین پس از ۴۰ سالگی بدتر شود. در این میان مصرف دارو‌هایی مانند بتاهیستین و سیناریزین ممکن است کمک کند.

بی اختیاری مثانه: با کاهش و تغییر نوع عملکرد مثانه و عضلات لگن، بی اختیاری مثانه می‌تواند یک تغییر رایج دوران یائسگی باشد و تمرینات ورزشی می‌تواند تا حدودی از آن جلوگیری کند.

سندرم سوزش دهان: طی دوران یائسگی در برخی از زنان تغییر ذائقه نیز دیده می‌شود که در موارد حاد، پس از مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توان آن را کنترل کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری