400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در تامین برق صنایع


400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در تامین برق صنایع

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری با ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه با حضور رییس جمهور افتتاح می شود.

400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در تامین برق صنایع

به گزارش ایران اکونومیست، تامین برق صنایع و معادن یکی از مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان بود که پیش از این در دولت های گذشته، کمبود انرژی خسارت های جبران ناپذیری به بخش صنعت کشور وارد کرده و قطعی های مکرر گاز و برق موجب نارضایتی در این عرصه شده بود.

مدیران وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و نیرو برای تامین برق مورد نیاز صنایع اقدام به رفع موانع و تسهیل در این عرضه کردند که راهبردی در ایجاد نیروگاه های برقی و خودگردان یکی از اقدامات موثر در این دوره بود.

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری در مساحت ۱۰۰ هکتاری در استان سمنان قرار دارد. این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی است که در دولت سیزدهم برای تکمیل فازها مورد حمایت و سرمایه گذاری قرار گرفت.

این نیروگاه که با هدف احداث چهار واحد ۱۸۳ مگاواتی از سال ۸۷ احداث شده بود در دولت سیزدهم مورد حمایت قرار گرفت.

۲ واحد تولید برق این نیروگاه از زمان تاسیس دارای ظرفیت ۱۶۰ مگاواتی بود همچنین احداث ۲ واحد جدید این نیروگاه سال ۱۴۰۱ آغاز شد که نخستین واحد آن در مدت کمتر از ۵ ماه، با شبکه سراسری سنکرون شد و در ادامه واحد چهارم این نیروگاه فروردین سال ۱۴۰۲ با شبکه سنکرون شد.

فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته در شرایط ایزو اجرایی شده است.

۴۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری برای تامین برق صنایع در دولت سیزدهم
مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت وگوی اختصاصی با ایران اکونومیست درباره جزییات این نیروگاه اظهار داشت: این نیروگاه نخستین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی کشور در دولت سیزدهم است که در کمتر از یکسال به بهره برداری رسید.

اردشیر سعد محمدی افزود: ۲ مدول این نیروگاه هرکدام با تولید برق ۱۸۰ مگاواتی وارد مدار شد که در مجموع ۳۶۰ مگاوات بود.

اشتغالزایی ۱۰۰ نفر در نیروگاه شهید باکری
وی ادامه داد: برای تولید این ۲ مدول برقی بالغ بر ۹۰ میلیون یورو با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر سرمایه گذاری شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به افتتاح احداث بخش بخار این نیروگاه توسط رییس جمهور گفت: این طرح با سرمایه گذاری حدود ۳۱۰ میلیون یورو و با ظرفیت ۳۶۰ مگاوات آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این نیروگاه قبل از دولت سیزدهم ۳۶۰ مگاوات برق تولید می کرد که با افتتاح فازهای بعدی ظرفیت تولیدی این نیروگاه در مجموع در این دولت به یک هزار و ۱۰۰ مگاوات رسید.

سعد محمدی با تاکید بر اینکه برق تولید شده توسط این نیروگاه وارد مدار صنایع می شود گفت: انرژی تولیدی به سنگان، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد قائنات، میانه و برخی از شرکت‌های کوچک‌تر تزریق می‌ شود.

وی بیان داشت: با توسعه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و همکاری مدیران در وزارتخانه های صنعت و نیرو در این عرصه می توانیم بخش بیشتری از برق مورد نیاز صنایع را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه این طرح نیروگاهی با رویکرد تامین برق پایدار برای صنایع عملیاتی شده است گفت: هدف ما رفع محدودیت های انرژی صنایع است در همین راستا شرکت پویا انرژی یکی از شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، متولی سرمایه گذاری در طرح های تامین برق صنایع است.

وی افزود: در دولت سیزدهم همچنین از محل ایجاد یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات برق به بخش صنایع تزریق می شود که میزان سرمایه گذاری آن ۲۰۰ میلیارد تومان است.

سعدمحمدی ابراز امیدواری کرد تا با توسعه طرح های نیروگاهی بتوانیم تمام بخش صنایع را تامین کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان