معرفی نسل جدید ربات های انسان نمای بوستون داینامکس اطلس با عملکرد کاملاً الکتریکی


معرفی نسل جدید ربات های انسان نمای بوستون داینامکس اطلس با عملکرد کاملاً الکتریکی

یک روز پس از بازنشسته کردن نسل قدیمی و 15 ساله ربات های اطلس بوستون داینامیکس، این شرکت از سری جدید و کاملاً الکتریکی اطلس رونمایی کرده که می‌تواند گامی بسیار بزرگ در صنعت ربات های انسان نما تلقی شود. در ادامه با این ربات بیشتر آشنا شوید....

یک روز پس از بازنشسته کردن نسل قدیمی و 15 ساله ربات های اطلس بوستون داینامیکس، این شرکت از سری جدید و کاملاً الکتریکی اطلس رونمایی کرده که می‌تواند گامی بسیار بزرگ در صنعت ربات های انسان نما تلقی شود. در ادامه با این ربات بیشتر آشنا شوید.

پس از خداحافظی با نسخه هیدرولیک اطلس، کمپانی بوستون داینامیکس، ساعتی پیش، نسل جدید و به نوعی مدل برقی شده اطلس معرفی شد. Boston Dynamics روز گذشته نسخه قدیمی ربات انسان نمای خود را پس از سال‌ها توسعه بازنشسته کرد و امروز پیش نمایشی از جانشین آن را نشان داد. در همین زمینه اطلاعیه بوستون داینامیکس می‌گوید:

نسل بعدی برنامه اطلس مبتنی بر دهه‌ها تحقیق است و تعهد ما را برای ارائه تواناترین و مفیدترین ربات‌های متحرک که سخت‌ترین چالش‌های صنعت امروز را حل می‌کنند: با Spot، Stretch و اکنون با Atlas، تقویت می‌کند.

همانطور که می‌دانید، ربات Spot یک ربات چهارپا و شبیه به سگ است که در مأموریت‌های بازرسی تأسیسات و سایر وظایف استفاده می شود و Stretch برای تخلیه بار از کامیون ها طراحی شده است.

شرکت Boston Dynamics با توسعه و ایجاد تغییرات بزرگ در یکی از پروژه‌های ساخت ربات چهارپای خود در سال 2009، کار روی ربات انسان نما را شروع کرد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در Waltham ماساچوست مستقر است تا سال 2016، نشان داد که رباتش می تواند راه برود، به راحتی یک در را باز کند و تعادل خود را در شرایط بسیار ناهموار نیز حفظ کند و حتی این توانایی را دارد که در تصادف با اجرام نسبتاً سنگین نیز همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

طی این سال‌ها مهندسان BD به صورت مستمر به بهبود عملکرد Atlas ادامه دادند و شاهد بودیم که از یک ربات غول‌پیکر در ابتدای کار، به مرور ابعاد و قد این ربات کوچکتر شد و همزمان سنسورهای محیطی و عملکرد آن نیز بیشتر شده و بهبود یافتند. فاز بعدی کار وارد کردن الگوریتم‌های یادگیری هوش مصنوعی بود تا اطلس با آموزشی بهتر و دقیق به شاهکاری چشمگیر در دنیای رباتیک تبدیل شود. در آخرین نسل‌ها اطلس پنوماتیکی دیگر قادر بود برخی حرکات پارکور را انجام دهد، برقصد و حتی در برخی عملیات ساخت و ساز، عملکرد بسیار دقیقی از خود نشان دهد و یاری همراه و کارآمد برای انسان‌های کارگر باشد.

اما حالا نسخه جدید ربات عملاً غیرقابل تشخیص است. بالاتنه سنگین، پاهای خمیده و زره پوشیده شده از بین رفته است. هیچ کابلی در هیچ جایی روی اسکلت مکانیکی شیک جدید وجود ندارد. این شرکت که برای چندین دهه از به دلیل ظاهر زمخت و نسبتاً ترسناکش مانند برخی از فیلم‌های علمی و تخیلی مورد انتقاد قرار می‌گرفت، حالا طراحی مهربان‌تر و ملایم‌تری را نسبت به اطلس اصلی و روبات‌های امروزی‌تر مانند Figure 01 و Tesla Optimus انتخاب کرده است.

اطلس جدید، که به طور کامل با موتورهای الکتریکی جایگزین سیستم هیدرولیکی نسل قبلی شده است، از مزایای متعددی از جمله کاهش قابل توجه صدا، افزایش چابکی و دقت حرکات، و همچنین مصرف انرژی بهینه‌تر بهره می‌برد. این پیشرفت‌ها، اطلس را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهای مختلف در محیط‌های واقعی تبدیل می‌کند.

به گفته‌ی مدیر عامل بوستون داینامکس، این شرکت قصد دارد تا اطلس را برای اهداف تجاری در نظر بگیرد. با توجه به قابلیت‌های چشمگیر این ربات، می‌توان انتظار داشت که اطلس در طیف وسیعی از صنایع از جمله ساخت و ساز، لجستیک، و مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.

معرفی نسل جدید ربات های انسان نمای بوستون داینامکس اطلس با عملکرد کاملاً الکتریکی

کارشناسان معتقدند که رونمایی از اطلس الکتریکی، نقطه عطفی در تاریخ رباتیک محسوب می‌شود. این ربات، گامی بلند در جهت دستیابی به ربات‌های انسان‌نمای واقع‌گرایانه و کاربردی است که می‌توانند در تعاملات پیچیده با انسان‌ها و محیط اطراف خود به طور موثر عمل کنند.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلیدی اطلس الکتریکی اشاره می‌کنیم:

  • سیستم پیشرانه الکتریکی: این سیستم جایگزین سیستم هیدرولیکی نسل قبلی شده و مزایای متعددی از جمله کاهش صدا، افزایش چابکی و دقت حرکات، و همچنین مصرف انرژی بهینه‌تر را به ارمغان می‌آورد.
  • طراحی جدید: اطلس الکتریکی از طراحی جدیدی بهره می‌برد که آن را به رباتی انسان‌نمای‌تر و انعطاف‌پذیرتر تبدیل می‌کند.
  • قابلیت‌های حرکتی پیشرفته: اطلس قادر است طیف وسیعی از حرکات پیچیده انسانی را انجام دهد، از جمله دویدن، پریدن، و حتی حرکات آکروباتیک.
  • هوش مصنوعی: اطلس به هوش مصنوعی قدرتمندتری مجهز شده است که به آن امکان می‌دهد تا محیط اطراف خود را درک کند، تصمیم‌گیری کند، و به طور مستقل عمل کند.

رونمایی از اطلس الکتریکی، نشان‌دهنده‌ی تعهد بوستون داینامکس به نوآوری و پیشرفت در صنعت رباتیک است. این ربات، پتانسیل متحول کردن بسیاری از صنایع را دارد و گامی بزرگ در جهت دستیابی به آینده‌ای است که در آن ربات‌ها به طور همزیستی با انسان‌ها در کنار یکدیگر زندگی و کار می‌کنند.

نظر شما در مورد اطلس الکتریکی جدید چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سن فرسودگی شغلی هم کاهش پیدا کرده است