ضرغامی: ایران از ایکوم و ایکوموس خارج نشده است


ضرغامی: ایران از ایکوم و ایکوموس خارج نشده است

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی در حاشیه نشست هیئات دولت گفت: ایکوموس شورای بین المللی محوطه ها و بناهای تاریخی است. اخبار کذبی که شایع شد که ایران از ایکوموس و ایکوم خارج شده است تکذیب می شود.

ضرغامی: ایران از ایکوم و ایکوموس خارج نشده است

به گزارش راهبرد معاصر؛ عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی امروز (چهارشنبه 29 فروردین) در حاشیه نشست هیئات دولت در رابطه با عضویت ایران در ایکوموس گفت: ایکوموس شورای بین المللی محوطه ها و بناهای تاریخی است. اخبار کذبی که شایع شد که ایران از ایکوموس و ایکوم خارج شده است تکذیب می شود. در دولت مردمی فعالیت های مرتبط با میراث فرهنگی به مراتب گشترده تر از گذشته ادامه داشته است. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال ها قبل به دلیل ماهیت غیر دولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می شود.


ضرغامی ادامه داد: بنابراین تنقیح جدیدی که درمورد قوانین انجام شد و این اتفاقی که سال ها انجام شده بود و این حق عضویت که در واقع بخش حقیقی و خصوصی پرداخت می کرد، هیچ ربطی به ادامه و عدم همکاری ما با این دو مجموعه ندارد و فعالیت ما بیشتر از گذشته با این دو مجموع ادامه خواهد یافت.


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنابع دستی: سی فروردین روز جهانی بناها و‌محوطه های تاریخی است که این روز را به فعالین فرهنگی تبریک می‌گویم روز‌گذشته جلسه کارشناسی خوبی در این زمینه برگزار شد و از هنرمندان و نخبگان و فعالان این حوزه تقدیر صورت گرفت.


ضرغامی در رابطه با امار اقامت در هتل ها گفت: از 24 اسفند سال گذشته تا 24 فروردین 1403 حدود 63 میلیون و 647 هزار نفر اقامت شب داشته ایم که نسبت به سال گذشته 5.19 درصد رشد داشته است .توقع داشتیم این آمار یک مقدار کمتر باشد و رشد کمتر باشد ولی مردم علاقه خاصی به گردشگری دارند.


وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی در رابطه با صیانت از آمار گفت: از آمار مثل ناموس خودمان دفاع می کنیم برعکس برخی ها ممکن است آمارها را تا دو برابر اعلام کنند. خراسان، مازندران، هرمزگان، گیلان، فارس و تهران در رتبه های اول تا 6 اقامت رسمی در ایام نوروز قرار دارند.


ضرغامی در رابطه با هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی گفت: سیاست وزارت میراث گردشگری هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را داشته‌اند.


وی افزود: از نظر اقامتگاه‌های غیر رسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی در رتبه‌های بالاتر قرار دارند.روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم را داشته است همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.


وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با رشد میزان گردشگران خارجی گفت: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق