دستگیری 5000 زمین‌خوار


دستگیری 5000 زمین‌خوار

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از دستگیری ۵ هزار و ۸۳۷ مجرم و زمین‌خوار در کشور خبر داد.

علی ملکی آهنگران، ظهر امروز، در نشست خبری با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی سال گذشته به بیت‌المال بازگردانده شد، گفت: ما به‌دنبال عمومی‌کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی هستیم.

او با بیان اینکه حیات همه به جنگل و گونه‌های گیاهی وابسته است و آیندگان به این منابع طبیعی و خدادادی نیاز دارند، اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و تبلیغ مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن حفاظت از منابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با تأکید بر اینکه با متخلفان بدون اغماض به‌صورت قانونی برخورد می‌شود، عنوان کرد: ۶۷ هزار و ۱۳۱ تماس و گزارش‌های مردمی سال گذشته با شماره تماس‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ برقرار شد.

او با بیان اینکه ۳۳ هزار و ۵۳۶ پروندۀ قضایی معارضان به منابع طبیعی شناسایی و به دستگاه قضا معرفی شد، بیان کرد: پنج هزار و ۸۳۷ مجرم و زمین‌خوار دستگیر شدند و سه هزار و ۸۳۸ دستگاه خودرو و ۱۳۱۳ دستگاه تجهیزات قطع درختان توقیف شد.

ملکی آهنگران با اشاره به رفع تصرف ۸ هزار و ۷۰۲ هکتار از اراضی ملی، خاطرنشان کرد: تعداد ۱۷۰۴ فقره به‌مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰ هکتار حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیز رخ داد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۴۷۸ پرونده با مساحت ۴۵ هزار و ۳۱۸ هکتار در راستای تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل شده‌است، بیان کرد: ۴۲ نفر از نیرو‌های حفاظتی و پنج نفر از نیرو‌های مردمی نیز در راستای حفاظت و پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی مجروح شدند.

او با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۲۰ پرونده قاچاق چوب تشکیل و ۹۱ هزار و ۸۹۸ اصله درخت و ۶ هزار و ۶۵۶ مترمکعب چوب کشف شد، یادآور شد: ۵۰۲ پرونده در راستای ایجاد کوره زغال غیرمجاز تشکیل و ۱۰۲۴ باب کوره زغال تخریب و جمع‌آوری شد.

ملی آهنگران با بیان اینکه ۴ هزار و ۸۲۶ پرونده چرای دام غیرمجاز ۸۵۵ هزار و ۱۶۵ رأس واحد دامی تشکیل شد، بیان کرد: سه هزار و ۷۷۷ پرونده در مورد ماده ۴۲ قطع درخت تشکیل شد.

به گفتۀ فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از مجموع ۶ هزار و ۱۲۱ فقره پرونده تخلفاتی تشکیل‌شده مادۀ ۴۸ که شامل کشفیات قاچاق چوب، زغال و محصولات جنگلی منابع طبیعی کشور است تعداد ۴۰۹۶ فقره مربوط به استان‌های شمالی کشور و معادل ۶۷ درصد پرونده‌های تخلفاتی است.

او ادامه داد: از مجموع پنج هزار و ۸۳۷ نفر دستگیرشدۀ منابع طبیعی تعداد چهار هزار و ۲۱۲ نفر برای ماده ۴۸ دستگیر شده‌اند که معادل ۷۲ درصد است.

ملی آهنگران گفت: حدود ۴۰۰ هزار نفر همیار طبیعت در سراسر کشور وجود دارد که در زمینۀ مشارکت مردمی کافی نیست و باید همیار طبیعت افزایش یابد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور تصریح کرد: ۸۲ درصد از نظر تعداد و ۳۵۳ درصد از نظر مساحت افزایش حریق در کشور داشتیم که عمدی و سهل‌انگاری‌بودن مهم‌ترین دلیل این حریق‌ها در سال گذشته بود.

او اضافه کرد: ۵۵۰۰ نیرو در مجموعه منابع طبیعی کشور به فعالیت مشغول هستند و ما به‌دنبال نصب و راه‌اندازی ۳۰۰ دوربین و استفاده از هوش مصنوعی و ریزپرنده‌ها برای جلوگیری از تخلفات هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی