نقش مثبت کاهش نرخ مالیات در جهش تولید


نقش مثبت کاهش نرخ مالیات در جهش تولید

علی‌اکبر لبافی، معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کاهش نرخ مالیات تولید بسیار حائز اهمیت است و آثار بسیار مثبتی در قیمت تمام شده و میزان رقابت‌پذیری تولیدات داخلی بر جای می‌گذارد، گفت: در راستای جهش تولید لازم است در کنار اقدامات شکل گرفته در زمینه کاهش مالیات، شبکه بانکی نیز اقداماتی در راستای کمک به تحقق شعار سال انجام دهند.

نقش مثبت کاهش نرخ مالیات در جهش تولید

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس کل سازمان امور مالیاتی با انتشار پیامی در فضای مجازی نوشت، دولت در راستای کمک به تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم»، در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد کاهش پنج واحد درصدی مالیات واحدهای تولیدی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

با وجود اینکه سازمان امور مالیاتی رویکرد مناسبی در کاهش نرخ مالیات بر تولید در پیش گرفته است، اما در زمینه رشد و جهش تولید موضوعات دیگری نیز باید رعایت شوند تا کفه تولید متوازن شود


علی‌اکبر لبافی، معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تداوم کاهش نرخ مالیات بخش تولید و اهمیت اتخاذ این رویکرد از سوی سازمان امور مالیاتی در راستای تحقق شعارهای مرتبط با رشد و جهش تولید به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از سیاست های سازمان امور مالیاتی در حدود سه سال گذشته کاهش مالیات بخش تولید است. در حالی که مالیات نرخ تولید 25 درصد بود، این سازمان درصدد برآمد میزان مالیات را کاهش دهد تا کمکی به رشد و جهش تولید کرده باشد.



وی افزود: کاهش نرخ مالیات تولید از این منظر بسیار حائز اهمیت است که آثار بسیار مثبتی در قیمت تمام شده و میزان رقابت پذیری تولیدات داخلی بر جای می گذارد و در نهایت سبب می شود کالا با نرخ کمتری به دست مصرف کننده نهایی برسد.



معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در بخش صادرات خوشبختانه مالیات قابل توجهی از کالاها دریافت نمی شود و این موضوع در کنار کاهش مالیات بر فعالیت های مولد ازجمله تصمیمات بسیار مهمی به شمار می روند که در رشد تولید و صادرات نقش مؤثری ایفا می کنند و زمینه ساز ورود سرمایه ها به بخش تولید خواهند شد.


لبافی گفت: با وجود اینکه سازمان امور مالیاتی رویکرد مناسبی در کاهش نرخ مالیات بر تولید در پیش گرفته است، اما در زمینه رشد و جهش تولید موضوعات دیگری نیز باید رعایت شوند تا کفه تولید متوازن شود.


وی توضیح داد: تراز شدن مالیات و تأمین منابع مالی از نکات مهم و اثرگذار در رشد و جهش تولید و کمک به تحقق شعار سال است. در کفه ای از تولید شاهد کاهش نرخ مالیات بخش های مولد هستیم و خوشبختانه مقررات و شیوه نامه های دولت مؤثر بوده، اما کفه دیگر یعنی تأمین مالی تولید کننده با اشکالات جدی مواجه است.


معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سرمایه گذاران یا کارآفرینانی که نیازمند تأمین مالی بیشتری برای جهش تولید، توسعه یا راه اندازی کسب و کار هستند به دلیل مسدود بودن روند اعطای تسهیلات بانکی دچار چالش جدی شده اند و تسهیلات نظام بانکی برای بخش تولید بسیار گران است.


لبافی عنوان کرد: پرداخت سود تسهیلات در برخی موارد حسب ساز و کار ایجاد شده از سوی شبکه بانکی حتی نرخ تسهیلات را تا 30 درصد افزایش داده است. نرخ 30 درصدی تسهیلات به نفع جهش تولید نیست، زیرا نمی توان واحد تولیدی ای یافت که بیش از 30 درصد سود داشته باشد تا قادر به اعطای 30 درصد سود به نظام بانکی کشور باشد.

نرخ 30 درصدی تسهیلات به نفع جهش تولید نیست، زیرا نمی توان واحد تولیدی ای یافت که بیش از 30 درصد سود داشته باشد تا قادر به اعطای 30 درصد سود به نظام بانکی کشور باشد


کارشناس اقتصاد مقاومتی معتقد است: کمتر واحد صنعتی ای است که در سه سال بتواند بازده بالایی داشته باشد، زیرا در بخش تولید گزاره 10 تا نهایت 20 درصدی کسب سود درست است، اما عملاً باید 30 درصد نرخ تسهیلات بانکی پرداخت شود، لذا این مشکل در زمینه های تأمین اجتماعی و بانکی مشکل زا شده است. با وجود این، دولت سیزدهم سیاست های قابل توجهی در زمینه معافیت ها و کاهش مالیات دنبال می کند که امیدواری وجود دارد در نظام بانکی نیز اصلاح مقررات و کاهش نرخ ها شکل بگیرد.


لبافی یادآور شد: با نرخ 30 درصدی سود بانک سرمایه گذاری در بخش تولید دور از دسترس است، هرچند کاهش نرخ مالیات بخش های تولیدی در قیمت تمام شده نهایی کالای تولید شده تأثیرگذار خواهد بود، اما در راستای جهش تولید لازم است در کنار اقدامات شکل گرفته در زمینه کاهش مالیات، شبکه بانکی نیز اقداماتی در راستای کمک به تحقق شعار سال انجام دهند تا شاهد رشد و جهش تولید در سال جاری و سال های آتی باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا