سد و دریاچه زریبار مریوان سرریز کرد


سد و دریاچه زریبار مریوان سرریز کرد

سد و دریاچه زریبار مریوان امروز با دبی ۱۲۰ لیتر در ثانیه سرریز کرد.

سد و دریاچه زریوار (زریبار) مریوان به علت بارش‌های مناسب روی داده در سال آبی جاری به ویژه در چند روز اخیر، از امروز ۲۳ فروردین‌ماه با دبی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه سرریز کرد.

آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در این زمینه، اظهار داشت: حجم نرمال سد زریوار ۶۴.۹۱ میلیون متر مکعب است و دبی ورودی این سد در حال حاضر ۵.۶۷ مترمکعب بر ثانیه است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۰.۲۳ بود.

وی افزود: حجم ذخیره آب سد زریوار در مدت مشابه سال گذشته ۳۳.۸۹ میلیون مترمکعب معادل ۵۲ درصد بود که خوشبختانه در پی بارش‌های مناسب اخیر سرریز این سد امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: با عنایت پروردگار این هشتمین سد در استان کردستان است که در چند ماه اخیر سرریز داشته و پیش از این نیز سد‌های عباس آباد و سبدلو بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان، زیویه کامیاران، قشلاق و آزاد سنندج، سرریز کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۵ ایستگاه در استان بیشترین بارش را در جبهه اخیر ثبت کرده که شامل: بانه ۴۸.۴ کامیاران ۴۷.۴ سنندج ۳۸.۷ قروه ۳۷.۳ سقز ۲۸.۵ و مریوان نیز ۲۳.۸ میلی‌متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان عنوان کرد: انتقال آب از بند انحرافی قزلچه‌سو در چندسال اخیر و اقدامات حفاظتی شرکت آب منطقه‌ای در راستای انسداد چاه‌های غیرمجاز اطراف دریاچه، کنترل برداشت مستقیم آب از آن، حفاظت کیفی در راستای اهداف و برنامه‌های کارگروه نجات‌بخشی دریاچه زریوار با توجه به بارندگی بیش از ۹۳۵ میلی‌متری از ابتدای سال آبی تاکنون، باعث بهبود وضعیت آن در یکسال اخیر و نهایتا منجر به سرریز طبیعی دریاچه شده و این امر سبب بالا بردن کیفیت آب در مسیر رودخانه خواهد شد.

سد زریوار در سال ۱۳۷۴ بر روی دریاچه موجود سد خاکی (دایک) احداث و باعث افزایش حجم طبیعی دریاچه زریبار شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان