وزیر چینی تکلیف دریای جنوب را مشخص کرد


وزیر چینی تکلیف دریای جنوب را مشخص کرد

اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) در ارتباط با وضعیت کنونی دریای جنوب چین، اظهار داشت: اگر آمریکا صادقانه به صلح و ثبات در این منطقه تمرکز دارد، باید از دامن زدن به تنش‌ها دست بردارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در زمینه وضعیت کنونی دریای جنوب چین، اظهار داشت: جزایر «نانشا» جزو قلمروی ما است و پکن هرگونه اقدام برای حفظ حاکمیت ارضی و حقوق دریایی در این منطقه انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه تشدید اوضاع کنونی دریای جنوب چین ارتباط تنگاتنگی با مداخله آمریکا دارد، اضافه کرد که اگر واشنگتن صادقانه به صلح و ثبات در این منطقه تمرکز دارد، باید از دامن زدن به تنش‌ها و ایجاد تقابل دست بردارد.

مانیل ادعا می‌کند که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی است، جزیره‌های مصنوعی ساخته است.

خبر مرتبط
خط و نشان چین برای آمریکا

اقتصادنیوز: پکن امروز (چهارشنبه) اظهارات یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا را درباره پروژه آکوس و کمک برای بازدارندگی اقدامات چین در قبال تایوان «خطرناک» توصیف کرد.

از سوی دیگر مقامات چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیر قابل بحث بر جزایر «نانشا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار مانیل تجاوز به حق تمامیت ارضی سرزمین چین و بر خلاف «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور است.

پکن: هیچ مشکلی برای تردد کشتیرانی در دریای چین جنوبی وجود ندارد

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در رابطه با آزادی دریانوردی در دریای جنوب چین، اظهار داشت: این محدودیتی برای دریانوردی در این منطقه وجود ندارد.

خبر مرتبط
چین خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد

اقتصادنیوز: وزیر خارجه چین گفت این کشور خواهان برقراری آتش بس در اوکراین است.

وی با بیان اینکه با تلاش پکن و کشورهای عضو آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، صلح و ثبات در دریای جنوب چین حفظ شده‌ است، افزود: برخی از کشورهای خارج از منطقه با رهبری آمریکا تلاش ‌می کند تا با تشکیل حلقه‌های کوچک در این منطقه تحت عناوین همکاری و صلح، تقابل بین اردوگاه‌ها ایجاد کند.

مائو در همین راستا تصریح کرد: مداخله هیچ نیروی خارجی بر عزم و اراده چین برای حفاظت از حاکمیت ارضی و حقوق دریایی و منافع خود تأثیری نخواهد گذاشت.

پکن: سرمایه‌گذاری در چین، سرمایه‌گذاری در آینده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در ارتباط با گزارش «شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» شرکت خدمات حرفه‌ای «کیرنی» (Kearney) در سال ۲۰۲۴ مبنی بر اینکه رتبه هفتم پکن در سال گذشته به رتبه سوم رسیده است، اظهار داشت: چین در سال‌های اخیر با اجرای قوانین جدید سرمایه‌گذاری خارجی، ارتقای سیستم حقوقی اتباع خارجی و گسترش حمایت از حقوق مالکیت‌ معنوی، تلاش کرده‌است تا محیط سرمایه‌گذاری باثبات‌تر، شفاف‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر شود.

وی با بیا اینکه پکن به همسویی با قوانین اقتصادی و تجاری بین‌المللی در سطح بالا ادامه می‌دهد، افزود:‌ سرمایه‌گذاری در چین سرمایه‌گذاری در آینده است.

مائو نینگ همچنین تاکید کرد: پکن به بهینه‌سازی محیط کسب و کار خود، توسعه نیروهای مولد جدید، گسترش فضای همکاری برد-برد، تقسیم سود بازار و توسعه چین با جهان ادامه خواهد داد.

نگرانی پکن از اقدامات تبعیض‌آمیز اتحادیه اروپا علیه شرکت های چینی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پیوند با تحقیقات در مورد تامین کنندگان توربین بادی چینی، اظهار داشت: من فکر می‌کنم کشورهای جهان نگران افزایش گرایش حمایت‌گرایانه اتحادیه اروپا هستند.

وی با بیان اینکه پکن به شدت نگران اقدامات تبعیض‌آمیز اتحادیه اروپا علیه شرکت‌ها و حتی صنایع چینی است، افزود: توسعه صنایع جدید مرتبط با انرژی چین مزایای متعدد در فناوری، بازار و زنجیره صنعتی دارد و این محصولات سهم زیادی در واکنش جهانی به تورم و تغییرات اقلیمی داشته است.

این سخنگوی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف اروپایی به تلاش‌ها برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی آسیب نرساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تاکید بر اینکه حمایت‌گرایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و منجر به عقب‌ماندگی و ضررهای متعدد می‌شود، تصریح کرد:‌ ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که قوانین و اصول بازار سازمان تجارت جهانی را رعایت کند و چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های خود محافظت خواهد کرد.

پکن: چین و روسیه از حق همکاری‌ اقتصادی و تجاری با یکدیگر برخوردارند

مائو نینگ در ارتباط با موضع پکن در جنگ اوکراین، اظهار داشت: پکن با نگاه عینی و منصفانه همواره برای ارتقای صلح و گفت‌وگوها تلاش و نقش سازنده‌ای در این زمینه ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه چین و روسیه حق دارند با یکدیگر همکاری‌های اقتصادی و تجاری عادی داشته باشند، افزود: پکن اتهام یا فشار برای محدودیت در این همکاری‌ها را نمی پذیرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا ۲۰ فروردین پس از پایان سفر خود به چین، بانک‌ها و صادرکنندگان چینی را در صورت همکاری با روسیه تهدید به تحریم کرد.

این سخنگوی دستگاه دیپلماسی چینی تصریح کرد: اگر برخی از کشورها واقعا به صلح در اوکراین اهمیت می‌دهند و امیدوارند که این جنگ هر چه زودتر پایان یابد، ابتدا باید به ریشه‌های این درگیری پیدا کنند و برای رسیدن به صلح ادامی عملی انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریز زیر چکمه های ارتش سرخ - جلد 2