درخواست مهم «شی» از ویتنام درباره روابط پکن-هانوی


درخواست مهم «شی» از ویتنام درباره روابط پکن-هانوی

اقتصادنیوز: رئیس جمهور چین، از هانوی خواسته است تا از «خرد سیاسی» در مدیریت روابط با پکن استفاده کند؛ به دلیل اینکه 2 کشور بدنبال غلبه بر تنش‌ها در دریای چین هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شی جین پینگ روز دوشنبه با ووونگ دین هو، رئیس مجلس ملی ویتنام، که برای یک سفر شش روزه در پکن به سر می برد، دیدار کرد.

تارنمای خبری روزنامه صبح جنوب چین گزارش داد، «هو» اولین رهبر ارشد ویتنامی است که از زمان برکناری وو ون توونگ، رهبر و رئیس جمهور این کشور در ماه گذشته، به چین سفر می کند، سفری که به گفته تحلیلگران «بسیار نمادین» بوده و بر روابط ویژه بین همسایگان با وجود اختلاف دریایی آن‌ها تأکید دارد.

چین بر سر ادعای خود در مورد دریای جنوبی چین با همسایگان مختلفش اختلاف دارد و درست همزمان با آغاز سفر هو، تنش ها بین چین و فیلیپین بر سر مشارکت مانیل در رزمایشی با حضور آمریکا، ژاپن و استرالیا بار دیگر شعله ور شده است.

خبر مرتبط
لاوروف پای اوکراین را به چین باز کرد!

اقتصادنیوز: وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) وارد چین شد و با همتای خود در این کشور دیدار کرده است.

این رزمایش با گشتزنی های مشترک نیروی دریایی و هوایی ارتش چین در دریای جنوبی چین همزمان شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوا، شی جین پینگ، روابط پکن با هانوی را به عنوان «دوستی و برادری» ستود و گفت: در مواجهه با تغییرات عمیق و پیچیده در نظم جهانی موجود، حفاظت از نظام سوسیالیستی و حفظ ثبات و توسعه ملی به نفع مشترک چین و ویتنام است.

وی افزود: هر دو طرف باید از داشتن جامعه چین و ویتنام با آینده مشترک، احساس قدرت و سطح بالایی از اعتماد متقابل را ایجاد کنند که پایه و اساس برای همکاری گسترده است و با خرد سیاسی ارتقا می یابد.

رییس جمهوری چین افزود: 2 کشور باید تجربه مدیریت حزبی و ایالتی را به اشتراک بگذارند، ابتکار کمربند و جاده چین را پیش ببرند و ارتباط مردمی بین جوانان و شهرهای خواهر را رواج دهند.

هو که به همراه رئیس حزب کمونیست، رئیس جمهور و نخست وزیر یکی از چهار «ستون» اصلی رهبری در ویتنام است، متعهد شد چین را به عنوان اولویت اصلی کشورش در نظر بگیرد.

خبر مرتبط
روایتی از شبکه پنهان فساد مالی نزدیکان «شی»/فرصت های طلایی برای وراث مائو

اقتصادنیوز: کمپین مقابله با فساد تحت رهبری چین را بسیاری اهرمی برای حذف مخالفان می دانند، در همین راستا گروهی از روزنامه نگاران تحقیقی به زوایای آشکار و پنهان این کمپین پرداخته و همزمان ثروت رئیس جمهوری چین و نزدیکانش را زیر سوال برده اند.

بر اساس بیانیه مشترک، او گفت هانوی به یک سیاست خارجی مستقل و خودمختار پایبند خواهد بود. این یک اصطلاح رمزی است که پکن از آن استفاده می کند و نشان می دهد از آمریکا و متحدانش فاصله می گیرد.

سفر هو به دنبال دیدار بوئی تان سون وزیر امور خارجه ویتنام با همتای چینی خود، وانگ یی، در منطقه جنوبی گوانگشی چین در هفته گذشته و سفر ماه گذشته له هوآی ترونگ، رئیس بخش روابط خارجی حزب کمونیست ویتنام به چین انجام شد.

دریای جنوبی چین در ویتنام، به دریای شرقی معروف است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید