خواندن بدون واسطه سیگنال‌های بدن با تولید الیافی جدید


خواندن بدون واسطه سیگنال‌های بدن با تولید الیافی جدید

دانشمندان نوعی الیاف (تار یا نخ) را تولید کرده‌اند که در زمان تماس با بدن انسان برای تبدیل سیگنال‌های تصویری به انتقال‌های دیجیتال به هیچ تراشه یا باتری وابسته نیست.به گزارش سیناپرس از «تک اکسپلور»، یک گروه از دانشمندان و مهندسان مواد از دانشگاه...

دانشمندان نوعی الیاف (تار یا نخ) را تولید کرده‌اند که در زمان تماس با بدن انسان برای تبدیل سیگنال‌های تصویری به انتقال‌های دیجیتال به هیچ تراشه یا باتری وابسته نیست.

به گزارش سیناپرس از «تک اکسپلور»، یک گروه از دانشمندان و مهندسان مواد از دانشگاه «دونگوا» چین و دانشگاه ملی سنگاپور موفق به تولید این الیاف شده و مقاله مربوط به آن را در نشریه «ساینس» منتشر کرده اند.

در چند سال گذشته، دانشمندان در تلاش بوده اند تا راهی برای یکپارچه یا ادغام کردن وسایل الکترونیک با پارچه انجام دهند که هدف از آن کاربردهایی مانند تولید لباس‌هایی با توانایی نمایش رنگ ها، الگوها یا حتی پیام‌ها است.

این در حالی است که تلاش های قبلی شامل گنجاندن باتری‌ها یا تراشه‌های سخت به مواد بوده است که موجب می شد پوشیدن آنها راحت نباشد. اما در این تلاش جدید، محققان راهی برای غلبه بر این مشکلات پیدا کرده اند.

الیاف جدید ساخته شده توسط این محققان سه لایه دارد. یکی از این لایه‌ها به عنوان مرکز یا هسته عمل می‌کند و موجب ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی می شود. لایه دیگر به عنوان یک لایه دی‌الکتریک (dielectric) عمل می‌کند که انرژی الکترومغناطیسی به دست آمده از بدن انسان را نگه می‌دارد. لایه سوم نیز به عنوان لایه اپتیکال برای تجسم کردن (visualize) میدان الکتریکی کار می‌کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که این الیاف جدید از طریق گرفتن و استفاده از انرژی الکترومغناطیسی در هوا و استفاده از بدن انسان به عنوان یک مدار کار می‌کند.

زمانی که این الیاف در داخل یک پارچه دوخته و سپس پوشیده می شود، انرژی الکترومغناطیسی محیط پس از برخورد با آن به امواج رادیویی و نور مرئی تبدیل می شود. این کار به الیاف امکان می دهد که هنگام برخورد با قسمت هایی از بدن، سیگنال هایی صادر کند. سپس از طریق کنترل کردن سیستم با روش هایی خاص، سیگنال های صادرشده قابل برنامه ریزی هستند.

این محققان برای آزمایش الیاف تولیدشده، مقداری از آن را در داخل یک پیراهن کوک زدند و از آن برای تغذیه یک پردازشگر استفاده کردند که پیامی را روی پیراهن به نمایش گذاشت. آنها همچنین یک صفحه کلید اضافه کردند که امکان ضربه زدن روی مچ دست برای ایجاد و ارسال پیام را فراهم کرد.

No tags for this post.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق