تورم و بورس در سال‌1403


امیررضا اعلاباف / تحلیلگر بازار سرمایه تورم و انتظارات تورمی همواره به‌عنوان یکی از محرک‌های بازار سرمایه مطرح است‌‌‌‌‌. در این‌خصوص باید نگاهی به وضعیت انتظارات تورمی در سال‌جاری داشت‌‌‌‌‌.میانه نرخ رشد اقتصادی ایران از سال‌۱۹۷۹ حدود ۲.۶۵درصد و طی ۱۰سال‌ میلادی گذشته میانگین رشد اقتصادی ایران حدود ۲‌درصد بوده است و به‌صورت انباشته به حدود ۲۶‌درصد می‌رسد که در مقایسه با منطقه و کشور‌های همسایه عملکرد بسیار ضعیف‌تری را نشان ‌داده‌است.

نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده سال‌۲۰۲۴ طبق آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول IMF حدود ۳.۷درصد است که در مقایسه با متوسط خاورمیانه (۲.۹‌درصد) و متوسط جهان (۲.۶درصد) بهتر بوده و در مقایسه با اقتصاد‌های درحال‌توسعه آسیا (۵.۲درصد) عدد ضعیف‌تری به‌شمار می‌رود و از میانه تاریخی نیز بالاتر است. لازم به ذکر است در آخرین آپدیت گزارش IMF این عدد از ۲.۵درصد قبلی افزایش پیدا کرده که ناشی از بهبود تولید و صادرات نفت است که در صورت وقوع سناریو‌های بدبینانه و تشدید تنش‌ها و محدودیت‌ها نرخ رشد اقتصادی تحقق‌یافته می‌تواند از پیش‌بینی‌ها پایین‌تر باشد.

همچنین پیش‌بینی این موسسه برای سال‌۲۰۲۵ حاکی از رشد اقتصادی ۳.۵درصدی است.با مطالعه پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط موسسات معتبر جهانی نظیر صندوق بین‌المللی پول و مطالعه روند گذشته‌نگر تغییرات تولید ناخالص داخلی ایران می‌توان نتیجه گرفت که بخش عمده رشد اقتصادی بالاتر از میانگین سال‌۱۴۰۲ مدیون رشد تولید و صادرات نفت به سطوح بالای ۳‌میلیون بشکه و ۱.۲‌میلیون بشکه در روز است که در تحت‌کنترل نگه‌داشتن نرخ ارز و همچنین کاهش نیاز دولت به استقراض (سینیورژ) از بانک‌مرکزی و رشد منابع پایه‌پولی و ایجاد تورم پولی کمک شایانی کرده است، هرچند با این وجود منابع بودجه ‌به‌طور کامل تحقق پیدا نکرده و کسری‌بودجه از این محل ادامه دارد. حال با فرض تداوم وضعیت فعلی می‌توان انتظار تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده و کنترل نسبی تورم را داشت اما ابهامات زیادی در این‌خصوص به‌ویژه با درنظرگرفتن انتخابات پیش‌روی آمریکا و امکان تغییر سیاست‌ها وجود دارد که می‌تواند ضمن کاهش قابل‌توجه رشد اقتصادی، باعث اوج‌گیری مجدد تورم و جهش ارزی شود. به گزارش تانکر تراکرز در ماه مارس میزان صادرات نفت ایران به ۱.۶‌میلیون بشکه رسیده‌است.

روش‌های تخمین انتظارات تورمی

به‌طور کلی در علم اقتصاد اندازه‌گیری انتظارات تورمی به ۳ روش انجام می‌پذیرد که عبارتند از: نرخ تورم سربه‌سری یا breakeven inflation rate که از اختلاف بازده تا سررسید ‌اسمی اسناد خزانه ۱۰‌ساله عادی و بازده تا سررسید ‌واقعی اوراق TIPS در آمریکا حاصل می‌شود، روش نظرسنجی یا poll از فعالان اقتصادی و تحلیلگران که نمونه آن در داخل کشور گزارش اجماع تحلیلگران است و در نهایت مدل‌های پیشرفته اقتصادی و روش‌های اقتصادسنجی که با مدل‌سازی اقتصاد و درنظرگرفتن متغیر‌های مختلف اقدام به پیش‌بینی تورم می‌کنند.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول IMF

برآورد‌های صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم در سال‌۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی برای کشور ایران به‌ترتیب برابر با ۳۲.۵درصد و ۲۵‌درصد هستند.

پیش‌بینی بانک جهانی World Bank

طبق گزارش چشم‌انداز اقتصادی ایران که توسط بانک جهانی یا world bank تهیه شده‌است، نرخ تورم پیش‌بینی‌شده برای دوره ۲۰۲۵-۲۰۲۴ یا همان سال‌۱۴۰۳ شمسی ‌برابر با ۳۵.۸‌درصد و برای سال‌۱۴۰۴‌برابر با ۳۲.۳درصد است.

پیش‌بینی اجماع تحلیلگران بازار سرمایه IRANCR

بر اساس آخرین به‌روزرسانی گزارش اجماع تحلیلگران نرخ تورم پیش‌بینی‌شده برای سال‌۱۴۰۳‌برابر با ۴۰‌درصد است.

پیش‌بینی وب‌سایت trading economics

طبق مدل‌های اقتصادی وب‌سایت تریدینگ اکونومیکس نرخ تورم پیش‌بینی‌شده برای سال‌۲۰۲۴ معادل با حدود ۳۲‌درصد در دسامبر ۲۰۲۴ و ۳۰‌درصد برای سال‌۲۰۲۵ است.

پیش‌بینی بانک‌مرکزی جمهوری‌اسلامی ایران

بر اساس گزارش‌های غیر‌رسمی از بانک‌مرکزی به‌نظر می‌رسد نرخ تورم پیش‌بینی‌شده توسط سیاستگذار پولی کشور برای سال‌۱۴۰۳ حدود ۳۵ تا ۴۰‌درصد است.

با لحاظ اجماع و میانگین پیش‌بینی‌های منابع معتبر مختلف از نرخ تورم موردانتظار برای سال‌۱۴۰۳ و اعمال نظر کارشناسی تحلیلگر به‌نظر می‌رسد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سال‌پیش‌رو به‌طور میانگین در بازه ۳۵ الی ۴۰‌درصد در یک سناریوی واقع‌بینانه باشد و لازم به ذکر است منظور ما از نرخ مذکور صرفا تورم میانگین کل کشور بر مبنای روش شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI است که شامل سبدی از کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار بوده و برخی اقلام نظیر مواد خوراکی (گوشت قرمز و...) نرخ تورم به‌مراتب بالاتری را می‌توانند تجربه کنند و حتی شهر‌ها و استان‌های مختلف نرخ تورم متفاوتی دارند.همچنین در یک سناریوی بدبینانه نرخ تورم می‌تواند در بازه ۴۵ الی ۵۰‌درصدی قرار بگیرد؛ این در حالی است که هدف‌گذاری بانک‌مرکزی کانال ۲۰‌درصدی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان