یک گام تا ثبت جهانی کندلوس


یک گام تا ثبت جهانی کندلوس

نام کندلوس که برای بسیاری از دوستداران طبیعت، تاریخ، فرهنگ و گردشگری در ایران آشناست و تصویری از یک روستای خاص و منحصربه فرد در دل جنگل های هیرکانی را به ذهن ها می کشاند، می تواند با برداشتن چند گام دیگر به نامی جهانی تبدیل شود و حتی نخستین روستای ثبت شده مازندران در فهرست میراث جهانی باشد.

نام کندلوس که برای بسیاری از دوستداران طبیعت، تاریخ، فرهنگ و گردشگری در ایران آشناست و تصویری از یک روستای خاص و منحصربه فرد در دل جنگل های هیرکانی را به ذهن ها می کشاند، می تواند با برداشتن چند گام دیگر به نامی جهانی تبدیل شود و حتی نخستین روستای ثبت شده مازندران در فهرست میراث جهانی باشد.

به گزارش «دنیای سفر»، تعطیلات نوروز در سراسر مازندران می توان رد پای حضور مسافران را دید، اما برخی نقاط در این استا مقصدهای خاص گردشگری هستند. یکی از این نقاط هم روستای زیبا و منحصربه فرد کندلوس است. روستایی تاریخی با جاذبه های خاص گردشگری و تاریخی و فرهنگی در بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر که سال هاست به تنهایی بخش مهمی از بار گردشگری فرهنگی در غرب مازندران را به دوش می کشد.

این روستا که یکی از نخستین روستاهای نمونه گردشگری ایران به شمار می آید، از دهه ۷۰ با راه اندازی مجموعه تاریخی-موزه ای کندلوس و انجام برخی اقدامات زیرساختی مانند توسعه کشت گیاهان دارویی و بهسازی بافت روستا بر اساس معماری بومی که توسط دکتر علی اصغر جهانگیری یکی از اهالی روستا انجام شد به طور جدی مورد توجه گردشگران قرار گرفت و به مرور به مقصدی مستقل برای گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی در غرب مازندران تبدیل شد.

حالا چند سال است که از این روستا به عنوان یکی از نامزدهای ثبت در فهرست میراث جهانی نام برده می شود و اخیرا نیز زمزمه ها پیرامون این موضوع بیشتر از گذشته مطرح شده است. مرداد ۱۴۰۲ مهدی بهاروند رئیس گروه توسعه جاذبه ها و محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که هشت روستای ایران برای انتخاب به عنوان روستای جهانی توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با هم رقابت دارند که یکی از این روستاها روستای زیبای کندلوس است.

روستاهای فهرج (یزد)، میمند (کرمان)، اصفهک (خراسان جنوبی)، قلعه بالا (سمنان)، پالنگان (کردستان)، ابیانه (اصفهان) و بیشه (لرستان) رقبای کندلوس در این رقابت جهانی هستند که هر کدام ویژگی های ممتازی در زمینه گردشگری و تاریخ و فرهنگ دارند. اما کندلوس در این بین طی بیش از سه دهه تلاش اهالی و دوستداران این روستا توانسته مجموعه ای از امتیازها را کسب کند که شانس بالای این روستا برای ثبت جهانی را رقم زده است.

کندلوسِ زیبا و تاریخی در همین روزها نیز میزبان بسیاری از گردشگران و مسافران است. اما این حضور مسافران در طول سال به چشم می آید. نکته بارز این روستا نیز توجه به مبانی فرهنگی بومی در طول سال است. اهالی و جوانان روستا طی سال های اخیر تلاش کرده اند آیین های بومی منطقه را در روستای خود زنده نگه دارند و فضای روستا را همچنان با فرهنگ ناب روستا پیوند خورده نگه دارند.

یک گام تا ثبت جهانی کندلوس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن برشمردن برخی ویژگی های منحصربه فرد کندلوس به میزبانی این روستا از ده ها هزار گردشگر داخلی و خارجی طی طول سال اشاره کرد و گفت: پس از سال ها پیگیری برای ثبت جهانی کندلوس که در دوره های گذشته به دلایل مختلف به نتیجه نرسید، خوشبختانه پرونده ثبت جهانی کندلوس در این دوره پس از رایزنی ها و پیگیری هایی که از سوی اداره کل انجام شد دوباره در وزارت میراث فرهنگی به جریان افتاده و این روستای خاص مازندران و شمال ایران در بین نامزدهای اصلی ثبت روستای جهانی از ایران قرار گرفته است.

حسین ایزدی اظهار کرد: کندلوس با توجه به مجموعه کاملی از جاذبه ها اعم از بافت، معماری، فرهنگ، موزه، کارگاه های صنایع دستی و گیاهان دارویی و داشته های فرهنگی و قصه های جذابی مانند افسانه مینا و پلنگ که در آن وجود دارد می تواند در این دوره به عنوان روستای جهانی ایران ثبت شود.

لازمه جهانی شدن روستای کندلوس چیست؟

وی افزود: خوشبختانه با تشکیل کمیته مشترک با حضور کارشناسان خبره، نمایندگان انجمن های مردم نهاد، دوستداران روستا و مدیران مرتبط گام های خوبی در مسیر تحقق این هدف برداشته شده و به ثبت جهانی این روستا امیدوار هستیم. بهمن پارسال نیز در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران این مطالبه توسط فعالان گردشگری استان به دکتر ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی انتقال داده شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به این که ثبت جهان کندلوس به بیشتر شناخته شدن این روستا در جهان می شود، در رونق گردشگری و توسعه اقتصاد توریسم در غرب استان نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. انتظار ما این است در مدتی که برای تکمیل پرونده ثبت جهانی کندلوس باقیمانده همه دستگاه های مرتبط و دوستداران مازندران به هر شکلی که امکان و توان دارند پای کار بیایند و ما را در تحقق این آرزوی دیرینه مردم منطقه و رخداد مهم و جهانی گردشگری و فرهنگ مازندران یاری کنند.

یک گام تا ثبت جهانی کندلوس

به گزارش «دنیای سفر»، کندلوس همان گونه که سه دهه اخیر پرچمدار گردشگری روستایی در مازندران بود، می تواند با ثبت جهانی که در صورت همراهی همه علاقه مندان به این حوزه امکان رقم خوردن آن وجود دارد به نخستین روستای جهانی ایران در سازمان جهانی گردشگری تبدیل شود. رخدادی که باعث ایجاد یک برند جهانی می شود و روستاها در مسیرهای بین المللی سفر قرار می گیرند و در اشتغال تاثیرگذار خواهد بود.

سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) از سال ۲۰۲۱ موضوعی را با عنوان دهکده های جهانی گردشگری مطرح کرده و هدف از این اقدام را پیشبرد نقش گردشگری در حفاظت از روستاها عنوان کرده است. بر این اساس موضوعاتی از جمله مناظر طبیعی، فرهنگی، ارزش ها و فعالیت های محلی شامل خوراک شناسی و حفظ هویت بومی روستاها مورد تاکید قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بک گراند بنفش | 100 عکس پس زمینه بنفش برای گوشی شیک و فانتزی