کارنامه 100 ساله عکس سیاه و سفید


دنیای اقتصاد : نمایشگاه عکس گروهی شامل آثار شاخص تک‌رنگ صد سال گذشته در هنگ‌کنگ برپاست. در این نمایشگاه بهترین آثار ۱۰۰ سال اخیر براساس ارزیابی‌های تخصصی و زیباشناسانه انتخاب شده‌اند. عکاسان آثار این نمایشگاه که مقاطع مختلف را دربرمی‌گیرند، اغلب در دهه نود می‌زیسته‌اند. دلیل انتخاب آثار با توضیحاتی کارشناسانه بیان شده است. این نمایشگاه به بررسی زیباشناسی ماندگار عکاسی می‌پردازد و به طور دقیق‌تر شامل ۲۵۰ اثر مهم در سه بخش است و در کل سی مجموعه را در بر می‌گیرد که طی صد سال گذشته ثبت و رونمایی شده‌اند. این نمایشگاه از شانزدهم مارس در گالری «مین هال» هنگ‌کنگ در حال برگزاری است.

کارنامه 100 ساله عکس سیاه و سفید

«دریاچه کونمینگ، پکن» محصول ۱۹۶۴: رنه بوی در این اثر از ابداعات دوره خودش یعنی «Black Magic» و «Capturing the Night» بهره برده است. استفاده از فلش هم امکان دیگری است که رنه بوی از آن در ثبت عکس استفاده کرده است. این موارد است که به کار رنه بوی جلوه بخشیده و آن را ‌شبیه نقاشی کرده است. حتی برخی بر این باورند که او با بهره‌گیری از امکانات به‌ظاهر غیر‌مهم، عکاسی و تصویرسازی‌های رسانه‌ها را به مسیری تازه سوق داده است.

کارنامه 100 ساله عکس سیاه و سفید

«پلکان دودی» محصول ۱۹۵۹: عکاس این اثر شخصی به اسم فن هو است. او در زمان خودش با تنوع بخشیدن به رنگ‌ها و با ایجاد کنتراست در رنگ خاکستری، آثاری منحصر‌به‌فرد خلق می‌کرده و حتی صاحب سبک است. فن هو را به دلیل ایجاد نوعی سبک به نام «پیکتو رئالیسم» در عکاسی، کارتیه برسون شرق (عکاس چینی) لقب داده بودند. فن هو سال ۱۹۵۴ را آغاز دوران طلایی تصویرگری عکاسی‌اش در سفر نام داده است.

کارنامه 100 ساله عکس سیاه و سفید

«من دستی برای نوازش صورتم ندارم» محصول ۱۹۶۱: این اثر یکی از عکس‌های مجموعه «کشیشان کارآموز» شامل آثار ماریو جاکوملی است که در زمان بارش برف نادر در سواحل آدریاتیک گرفته شده است. آنچه عکس‌های این مجموعه را شاخص کرده، این است که معمولا در آن منطقه جغرافیایی، برف نمی‌بارد. سادگی‌های گرافیکی، کنتراست که با سرعت پایین شاتر شکل گرفته و بهره‌گیری از چاپ دستی در عکاسی آنالوگ مواردی هستند که به این عکس و دیگر آثار مجموعه ماریو جاکوملی ارزش و بها بخشیده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ کیارش چی میشه بعدت