کابوس جدید کوالکام برای AMD و اینتل؛ افشای اولین اطلاعات از تراشه اسنپدراگون X Plus


کابوس جدید کوالکام برای AMD و اینتل؛ افشای اولین اطلاعات از تراشه اسنپدراگون X Plus

به تازگی اولین اطلاعات از پردازنده‌ اسنپدراگون X Plus به بیرون درز کرده است. به نظر می‌آید کوالکام در حال آزمایش پردازنده‌ جدیدی خودش روی لپ‌تاپ‌های ویندوزی است که می‌تواند به رقیبی قدرتمند برای پردازنده‌های میان‌رده تیم قرمز و آبی باشد. این...

به تازگی اولین اطلاعات از پردازنده‌ اسنپدراگون X Plus به بیرون درز کرده است. به نظر می‌آید کوالکام در حال آزمایش پردازنده‌ جدیدی خودش روی لپ‌تاپ‌های ویندوزی است که می‌تواند به رقیبی قدرتمند برای پردازنده‌های میان‌رده تیم قرمز و آبی باشد. این پردازنده‌ها به هسته‌های Oryon مجهز شده و با فناوری 4 نانومتری TSMC روانه بازار خواهند شد. در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار با مشخصات این تراشه‌ بیشتر آشنا می‌شویم.

بر اساس گزارش gsmarena کوالکام در حال آزمایش پردازنده‌ جدیدی به نام اسنپدراگون X Plus برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی است. پیش از این کوالکام با پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت نشان داده که رقیبی قدرتمند برای سری M اپل را روانه بازار خواهد کرد.

اما کوالکام پردازنده دیگری هم به نام اسنپدراگون ایکس پلاس دارد که تراشه‌های میان‌رده را هدف قرار داده است. بر اساس ادعای منابع خبری کوالکام از حدوداً دو ماه پیش مشغول آزمایش پردازنده‌ Snapdragon X Plus بوده است. این تراشه از مودم داخلی X65 5G بهره می‌برد و تاکنون اطلاعات بیشتر درباره آن منتشر نشده است.

کابوس جدید کوالکام برای AMD و اینتل؛ افشای اولین اطلاعات از تراشه اسنپدراگون X Plus

شایعه شده که اسنپدراگون ایکس پلاس از همان هسته‌های اسنپدراگون ایکس الیت استفاده خواهد کرد، اما با فرکانس پایین‌تر. ازطرفی، ممکن است ایکس الیت در نهایت پردازنده‌ای ۱۲ هسته‌ای باشد و ایکس پلاس به ۱۰ هسته مجهز شود.

پیکربندی تراشه‌های اسنپدراگون X Plus کوالکام

به نظر می‌آید پردازنده‌های PC کوالکام در سری اسنپدراگون X Plus روانه بازار خواهد شد و در همین رابطه مشخصات چهار SKU در درایورهای این شرکت مشاهده شده است:

  • Snapdragon X Plus X1P64100
  • Snapdragon X Plus X1P62100
  • Snapdragon X Plus X1P56100
  • Snapdragon X Plus X1P40100

پردازنده‌های فوق به پردازنده گرافیکی Adreno مجهز بوده و با آخرین API ها مانند DX11 و DX12 و Vulkan سازگار است. هر کدام از این پردازنده‌ها مجموعه‌ای از هسته، فرکانس و پیکربندی‌های خاص خود را دارند.

به طور کلی پردازنده‌های جدید کوالکام به هسته‌های Oryon مجهز شده و از فناوری 4 نانومتری TSMC در ساخت آنها استفاده شده است و حداکثر از 42 مگابایت حافظه کش پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این باید به شتاب‌دهنده هوش مصنوعی NPU با قدرت 75TOPS اشاره کرد. همچنین پردازنده‌های گرافیکی Adreno با حداکثر عملکرد 4.6 ترافلاپس را داریم. پردازنده‌های نسل جدید کوالکام احتمالاً در تابستان امسال روی لپ‌تاپ‌های برندهای مختلف سوار می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سوالات جرات یا حقیقت + 100 سوال بازی جرئت و حقیقت و نحوه انجام این بازی هیجان انگیز