اختلاف عمیق آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح


اختلاف عمیق آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح

پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی به شکاف عمیق آمریکا و اسرائیل در نشستی درباره حمله به رفح پرداخت و نوشت، مقامات آمریکایی در این نشست به مقامات اسرائیلی گفتند که شما تنها کسانی در جهان هستید که معتقدید غزه در آستانه قحطی قرار ندارد.

اختلاف عمیق آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح

به گزارش راهبرد معاصر. پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی از شکاف عمیق میان اسرائیل و ایالات متحده درباره طرح ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح در یک نشست مجازی میان مقامات ارشد دو طرف خبر داد. عملیات زمینی علیه رفح که بیش از یک میلیون فلسطینی از سراسر غزه در آن پناه گرفته‌اند به یکی از بحث برانگیزترین اختلافات میان واشنگتن و تل آویو در جنگ غزه طی هفته‌های اخیر بدل شده است. آکسیوس نوشت، نشست مجازی 2.5 ساعته اوایل هفته جاری میلادی پس از آن برگزار شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سفر هیات امنیتی این رژیم به واشنگتن را به خاطر رای ممتنع واشنگتن به قطعنامه آتش بس در شورای امنیت لغو کرد.


براساس این گزارش، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن وزیر خارجه از طرف دولت آمریکا و ران درمر وزیر امور استراتژیک و فرد مورد اعتماد نتانیاهو و تسابی هنگبی مشاور امنیت ملی تل آویو از طرف اسرائیل در این نشست از راه دور شرکت داشتند. دو منبع نزدیک به این دیدار، گفتند که این نشست سازنده بود و علیرغم اختلافات، هر دو طرف با هدف دستیابی به تفاهم و نه صرفاً صحبت کردن با یکدیگر، گفتگوی جدی داشتند.یک مبحث کلیدی این نشست این بود که چگونه بیش از یک میلیون غیرنظامی را از شهر رفح تخلیه کنند.


دولت بایدن بار دیگر نگرانی خود را مبنی بر اینکه تخلیه سریع و سازماندهی نشده فلسطینی‌ها از رفح منجر به یک فاجعه انسانی خواهد شد، تکرار کرده است. سه منبع آشنا به موضوع می‌گویند که طرف اسرائیلی ایده‌های کلی خود را در مورد تخلیه غیرنظامیان ارائه کرد و گفت که اجرای آن بسته به وضعیت زمینی ممکن است حداقل چهار هفته و شاید کمی بیشتر طول بکشد. طرف آمریکایی در پاسخ گفته که این یک برآورد غیرواقعی است و اسرائیلیها سختیهای این کار را دست کم گرفته‌اند.


به گفته این منابع، مقامات آمریکایی به اسرائیلی‌ها گفتند که بحران انسانی در غزه که در پنج ماه گذشته رو به وخامت بوده است، توانایی اسرائیل برای تخلیه مؤثر و منظم غیرنظامیان از رفح را مورد تردید قرار داده است.

یک مقام آمریکایی به نمایندگان اسرائیلی گفته که یک عملیات برنامه ریزی شده برای تخلیه رفح، دست کم چهار ماه زمان خواهد برد اما طرف اسرائیلی این محاسبه را رد کرده است.به گفته این منابع، سالیوان در این نشست به اسرائیلی‌ها هشدار داده که سازمان یکپارچه امنیت غذایی (IPC) ممکن است در چند هفته آینده اعلامیه قحطی برای غزه صادر کند.

سالیوان همچنین گفته، اگر این اتفاق رخ دهد سومین بار در قرن 21 است که چنین اعلامیه‌ای صادر می‌شود و این برای آمریکا و اسرائیل بسیار بد خواهد بود.اسرائیل در پاسخ گفته که ارتش اسرائیل چنین نظری ندارد و معتقد نیست که غزه در آستانه قحطی قرار دارد. طرف آمریکایی در پاسخ به اسرائیلی‌ها گفته که شما تنها کسانی در جهان هستید که اعتقاد دارید غزه در آستانه قحطی نیست./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان