پیش بینی قیمت دلار و ارز در سال 1403 / وظیفه دولت کنترل و کاهش تورم است


پیش بینی قیمت دلار و ارز در سال 1403 / وظیفه دولت کنترل و کاهش تورم است

یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است دولت برای کنترل قیمت ارز و دلار باید تورم را کنترل و کاهش دهد.

پیمان مولوی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با افکارنیوز گفت: در واقع ما مسئله‌ای تحت عنوان تثبیت نرخ ارز نداشته‌ایم چرا که در سال ۱۴۰۲ متوسط ۳۶۵ روز سال ۱۴۰۱ در حدود ۳۵ هزار تومان بود و پیش بینی می شد که با تورم ۴۰ الی ۴۵ درصد متوسط قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ الی ۵۲ هزار تومان باشد که دقیقاً این اتفاق رخ داد.

وی با بیان این که در سال گذشته ما شاهد تثبیت نرخ ارز نبودیم،تاکید کرد:روند پیک دلار در سال ۱۴۰۲ با ۶۰ هزار تومان ادامه پیدا کرد و تا انتهای سال شاهد افزایش نرخ ارز بودیم اما متوسط نرخ ارز در سال گذشته حدود ۵۲ هزار تومان بود.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ نیز روند رو به افزایش خواهد داشت،افزود:در واقع ما مسئله‌ای با عنوان تثبیت نرخ ارز در بانک مرکزی مطرح نیست، باید یک بار از این سیاست گذر کرد و بانک مرکزی بپذیرد که نرخ ارز بر اساس نرخ تورم تعیین شود.

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص راهکار دولت‌ها برای حفظ ارزش پول ملی یادآور شد: تمام کشورها برای حفظ ارزش پول ملی خود باید اقدام به کنترل و کاهش تورم کنند چرا که کاهش ارزش ریال نسبت به دلار، ناشی از اختلاف تورم ایران و آمریکاست که در این شرایط سیاست تثبیت نرخ ارز عملی نیست،به نظر می رسد اگر تورم در کشور ما به نرخ تورم ۳ درصدی آمریکا برسد قطعاً کاهش ارزش ریال را نخواهیم داشت.

پیش بینی قیمت دلار و ارز در سال 1403 / وظیفه دولت کنترل و کاهش تورم است

وی با تاکید بر اینکه تثبیت نرخ ارز وجود ندارد، اظهار داشت: در واقع در هر اقتصادی، ارزش پول ملی به توان ملی کشور بستگی دارد،ما طی ۴۰ سال گذشته مسئله‌ای تحت عنوان تثبیت نرخ ارز نداشتیم چرا که در تمام دولت‌های مختلف از جمله دولت آقای رفسنجانی،خاتمی،احمدی نژاد و روحانی شاهد ارزش کاهش پول ملی از ۲۶۰ درصد،۹۷ درصد تا ۷۰۰ درصد بوده ایم و در حال حاضر شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم.

مولوی در پایان با تاکید بر کنترل تورم توسط دولت خاطرنشان کرد:بی تردید دولت با کنترل تورم از کاهش ارزش پول ملی پیشگیری خواهد کرد چرا که اقدامات دیگر کارهای بروکراتیک است که تمام دولت‌ها تقریباً انجام داده‌اند در واقع هیچ یک از رؤسای بانک مرکزی طی سالیان اخیر تاکنون اقدام به تثبیت نرخ ارز نداشته اند، قطعاً تا زمانی که تورم وجود دارد کاهش ارز پول ملی نیز ادامه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آسمون مست جنونی هوش مصنوعی